Ogniwa ze stałym elektrolitem są uważane za technologię przyszłości. Stanowią one także kolejny duży krok w rozwoju akumulatorów. Technologia ta zapewnia większy zasięg, krótszy czas ładowania i maksymalne bezpieczeństwo. Amerykańska firma QuantumScape osiągnęła niedawno ważny kamień milowy. Wyniki badań potwierdziła także należąca do Volkswagena spółka PowerCo. Ogniwo ze stałym elektrolitem znacznie przekroczyło wymagania i pomyślnie ukończyło test – ponad 1000 cykli ładowania.

Ogniwo ze stałym elektrolitem QuantumScape

Badanie wykazało, że samochód elektryczny o zasięgu 500-600 kilometrów według WLTP będzie w stanie średnio pokonać ponad 500 000 kilometrów. Testowane ogniwo niemalże w ogóle nie uległo procesom degradacji. Po zakończeniu badań nadal miało 95 procent swojej wyjściowej pojemności. Testy trwały kilka miesięcy i przeprowadzono je w laboratoriach PowerCo w Salzgitter. PowerCo to spółka Grupy Volkswagen zajmująca się akumulatorami.

Frank Blome prezes PowerCo podkreśla, że wyniki testów ogniw ze stałym elektrolitem są bardzo zachęcające, a potencjał nowych rozwiązań ogromny. Firma podkreśliła, że jest wręcz przekonana do nowego rozwiązania amerykańskiego startupu. PowerCo dąży wespół z QuantumScapedo uruchomienia prac w kierunku produkcji seryjnej.

Zalety ogniw ze stałym elektrolitem

Najważniejszym kryterium w znormalizowanych procedurach testowych dla nowo opracowanych ogniw akumulatorowych jest ich wytrzymałość. Wstępne założenia wskazują, że ogniwa tego typu powinny wytrzymywać do 700 cykli ładowania. Utrata pojemności nie powinna być większa niż 20 procent. Ogniwo QuantumScape ze stałym elektrolitem znacznie w przeprowadzonych testach wypadło znacznie powyżej tych założeń. Akumulator spełnił także założenia badaczy w innych aspektach, takich jak zdolność szybkiego ładowania, bezpieczeństwo, a także samorozładowanie.

Jagdeep Singh, założyciel i dyrektor generalny QuantumScape podkreślał, że wyniki testów dają dużą nadzieję i oznaczają, że technologia ogniw litowo-metalowych ze stałym elektrolitem mogą znacząco wpłynąć na wydajność pojazdów. Podkreśla, że przed firmą jeszcze sporo pracy w kierunku wdrożenia tej innowacji na rynek. Zaznacza jednak, że obecnie nie ma na rynku ogniw o podobnych właściwościach.

Ogniwo QuantumScape w testach

Testowane ogniwo ze stałym elektrolitem składało się z 24 warstw. Miało ono identyczną konstrukcję jak planowana wersja produkcyjna. Kolejnym krokiem na drodze do jego produkcji seryjnej jest udoskonalenie i zwiększenie skali procesów produkcyjnych. Zunifikowane ogniwo PowerCo przystosowano również do technologii ogniw ze stałym elektrolitem. Grupa Volkswagen jest związana z QuantumScape od 2012 roku, a także jest jednym z głównych inwestorów w technologicznym start-upie.

źródło: Volkswagen

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię