Nowa Toyota GR Yaris zyskała więcej mocy, cyfrowe zegary, a także automatyczną skrzynię biegów. Nowy model zadebiutował podczas Tokyo Auto Salon 2024. Japońscy inżynierowie obiecują jeszcze większe wrażenia z jazdy.

Nowa Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris od swojego debiutu wspięła się na szczyt segmentu hot-hatch. Inżynierowie zespołu wyścigowego TOYOTA GAZOO Racing, a także kierowcy wyścigowi pracowali razem, dążąc do ulepszenia modelu. Lista zmian jest obszerna, obejmując ewolucję najmocniejszego na świecie, trzycylindrowego silnika turbo, a także wprowadzenie zupełnie nowej, ośmiobiegowej skrzyni biegów GAZOO Racing Direct Automatic Transmission. Zaprojektowano ją z myślą o szybkiej zmianie biegów w warunkach rywalizacji.

Specjalnie przygotowana konstrukcja podwozia nowej Toyoty GR Yarisa została dodatkowo wzmocniona, a w kokpicie układ i pozycja kierowcy zostały przemodelowane. Mają one nadać autu bardziej autentyczne uczucie sportowego samochodu, zarówno podczas jazdy po drodze, jak i w zawodach motorsportowych.

Zmieniono także zawieszenie, aby zapewnić lepszą kontrolę prowadzenia i wytrzymałość w warunkach dużych obciążeń, z nowymi współczynnikami sprężyny i wzmocnionym zespołem przedniego amortyzatora.

Nowy GR Yaris trafi do sprzedaży w całej Europie już latem 2024 roku.

Nowa Toyota GR Yaris

Więcej mocy

W momencie premiery turbodoładowany silnik Toyoty GR Yarisa miał być najmocniejszą trzycylindrową jednostką produkcyjną na świecie. Teraz Toyota oferuje jeszcze więcej: moc została zwiększona o 19 KM, a kierowca może skorzystać z dodatkowych 30 Nm momentu obrotowego, przy maksymalnych wartościach wzrastających z 261 KM i 360 Nm do 280 KM i 390 Nm.

Jednocześnie, wraz ze wzrostem mocy silnika, podjęto kroki, aby zapewnić utrzymanie jego trwałości. Silnik przetestowano do granic możliwości podczas Rajdowego Mistrzostwa Japonii i japońskiej serii wyścigów długodystansowych. Zmiany obejmują wzmocniony układ zaworowy, nowy materiał zaworu wydechowego i zwiększenie ciśnienia wtrysku paliwa D-4ST. Zmontowano nowe lekkie tłoki z odpornymi na zużycie pierścieniami, a także dodano nowy czujnik ciśnienia dolotowego.

Nowy model pojawi się w specyfikacji „Circuit”, która obejmuje pakiet chłodzenia. 

Nowa Toyota GR Yaris

Historia Toyoty GR Yaris

Toyota GR Yaris to demonstracja zaangażowania Toyoty i jej oddziału do spraw wydajności TOYOTA GAZOO Racing w rozwijanie samochodów poprzez sporty motorowe. Samochód pod względem inżynieryjnym i projektowym bezpośrednio czerpał korzyści z doświadczenia zdobytego przez TOYOTA GAZOO Racing na trasach Rajdowych Mistrzostw Świata.

Od premiery modelu w 2020 roku sprzedano ponad 18 000 samochodów w Europie, uzyskując 99 proc. poziom zadowolenia klientów. Większość z nich to wersje Circuit, stąd decyzja o skoncentrowaniu się na tej specyfikacji dla nowego modelu. 

Program rozwoju, który doprowadził do powstania nowej Toyoty GR Yaris, podąża za koncepcją „rozwijaj, ścigaj, psuj, napraw”. Stwierdzenie to opisuje, jak wyglądały prace nad samochodem. Główny inżynier Naohiko Saito powiedział: „Każdy aspekt nowego GR Yarisa zawiera know-how i wiedzę pochodzącą z realnych sytuacji motorsportu i od naszych mistrzów kierowców, a także kierowców rajdowych i wyścigowych”.

Nowa Toyota GR Yaris

Nowa skrzynia biegów w Toyocie GR Yaris

Wprowadzenie zupełnie nowej, ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów GAZOO Racing Direct to jedna z najbardziej znaczących zmian. Jest ona opcjonalnie oferowana, w stosunku do stosowanej wcześniej sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów. Projektując nową jednostkę, Toyota skupiła się na osiągnięciu możliwie najszybszej prędkości redukcji biegu. Korzystanie z automatycznej skrzyni biegów pozwala kierowcy na większe skupienie się na kierowaniu.

Zoptymalizowane oprogramowanie nowej skrzyni biegów dostrojono, aby wykryć, w jaki sposób kierowca używa hamulców i pedału przyspieszenia. W ten sposób przewiduje ona, kiedy konieczna będzie zmiana biegu, jeszcze zanim nastąpią zmiany w zachowaniu pojazdu. Dzięki temu wybór biegu odzwierciedla intencje kierowcy i jest podobny do sposobu, w jaki działają kierowcy zawodowi.

Podczas testów na torze nowy system udowodnił swoją wartość, pomagając uzyskać krótsze czasy okrążeń w porównaniu z manualną skrzynią biegów. Właściwości jezdne wspierane są przez przednie i tylne mechanizmy różnicowe Torsen o ograniczonym poślizgu.

Zwiększenie liczby biegów z sześciu do ośmiu umożliwia stworzenie biegów o bliższych przełożeniach. Zaletą jest także nowy system kontroli momentu obrotowego i kompaktowy elektromagnes liniowy o wysokiej czułości. 

Inteligentne funkcje skrzyni biegów

Dostępna jest nowa funkcja wyboru trybu jazdy, która pozwala dostosować samochód zarówno do jazdy sportowej, jak i do codziennego użytku, przy czym tryby Sport, Normal i Eco obejmują różne ustawienia elektrycznego wspomagania kierownicy, działania klimatyzacji, reakcji przepustnicy i wyświetlacza wskaźników kierowcy. 

W Toyocie GR Yaris optymalną przyczepność i zapewnia elektronicznie sterowany napęd na wszystkie koła GR-FOUR. Opracowany specjalnie dla tego samochodu, reguluje on równowagę napędu na przednie i tylne koła w trzech trybach, w zależności od scenariusza jazdy – Normal, Sport i Track.

Zegary nowej Toyoty GR Yaris

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię