Producenci samochodów reagują na rosyjską agresję na Ukrainę. Agencja Reuters a za nią liczne światowe media piszą, że producenci rewidują swoją mapę lokalizacji produkcyjnych. Część firm chce musi wstrzymać produkcję, a niektóre chcą przenieść ją do innych państw.
- W czwartek Rosja zaatakowała Ukrainę
- Fabryki europejskich koncernów znajdujące się w Rosji są pozbawione części koniecznych do produkcji samochodów
- Fiński Nokian zwiększa produkcję w Finlandii i USA
Wojna na Ukrainie a firmy motoryzacyjne i ich produkcja w Rosji
Rosyjska inwazja na Ukrainę odbiła się także na przemyśle motoryzacyjnym. Wczoraj pisaliśmy, że niektórzy producenci samochodów z Europy posiadają swoje zakłady produkcyjne w Rosji. Reuters pisze, że Grupa Renault, która posiada m.in. pakiet większościowy w rosyjskim AwtoWAZ, Grupa Volkswagen oraz fiński producent opon Nokian Tyres, przedstawiły plany dotyczące swojej produkcji.
Po ataku rosyjskiej armii firmy konsultingowe J.D. Power oraz LMC Automotive dokonały korekty prognoz dotyczących produkcji samochodów w całym 2022 roku. Wojna na Ukrainie jest kolejnym po pandemii i braku chipów problemem, z którym musi zmagać się branża motoryzacyjna.
Obie firmy spodziewają się, że globalna produkcja samochodów ucierpi w skali 400 000 samochodów, a ostateczna liczba wyprodukowanych samochodów sięgnie w tym roku 85,8 miliona sztuk.
Volkswagen nie ma części z Ukrainy
Volkswagen w piątek podał, że na kilka dni zatrzyma produkcję w dwóch swoich zakładach zlokalizowanych w Rosji. Jest to m.in. związane z brakiem dostaw części, które dotychczas były produkowane na Ukrainie.
Nad rzeką Okrą w Kałudze swoje zakłady posiada Grupa Volkswagen. Niemiecki koncern produkuje tam Volkswagena Polo, Skodę Rapid oraz Tiguana. Volkswagen w Kałudze wybudował ponadto fabrykę silników. Maksymalna wydajność to 225 000 pojazdów rocznie. Wydajność nowej, nowoczesnej fabryki silników w Kałudze wynosi 150 000 silników rocznie.
Renault ma przestój w Rosji
Reuters pisze też, że z kolei Renault chce od poniedziałku zawiesić niektóre działania w swoich montażowniach w Rosji. Powodem przestojów także jest brak części. Grupa Renault już zaangażowała się kapitałowo w rosyjskiego producenta samochodów Łada – AwtoWAZ pod koniec 2007 roku. Francuski koncern kupił wówczas 25 akcji rosyjskiej firmy. W 2018 roku doszło do kolejnej transakcji i zwiększenia udziałów w AwtoWAZ. Ostatecznie Renault posiada 67,61 proc. rosyjskiego producenta Łady.
Fiński producent opon zwiększa produkcję w kraju i w USA
Fiński producent opon – Nokian – idzie w swoich deklaracjach znacznie dalej. Firma chce przenieść część swoich linii produkcyjnych do USA i na teren swojej rodzimej Finlandii. Nokian rozpoczął już opróżnianie swoich magazynów w Rosji i przewożenie ich na lokalne rynki, na których opony są sprzedawane. Nie ujawniono jednak informacji, czy takie działania są trwałe, czy tylko okresowe.
Nokian zwiększył także produkcję w swoich zakładach w Finlandii i Stanach Zjednoczonych. Obecnie 80 proc. produkcji firmy znajduje się jednak w Rosji.