Producenci samochodów reagują na rosyjską agresję na Ukrainę. Agencja Reuters a za nią liczne światowe media piszą, że producenci rewidują swoją mapę lokalizacji produkcyjnych. Część firm chce musi wstrzymać produkcję, a niektóre chcą przenieść ją do innych państw.

  • W czwartek Rosja zaatakowała Ukrainę
  • Fabryki europejskich koncernów znajdujące się w Rosji są pozbawione części koniecznych do produkcji samochodów
  • Fiński Nokian zwiększa produkcję w Finlandii i USA

Wojna na Ukrainie a firmy motoryzacyjne i ich produkcja w Rosji

Rosyjska inwazja na Ukrainę odbiła się także na przemyśle motoryzacyjnym. Wczoraj pisaliśmy, że niektórzy producenci samochodów z Europy posiadają swoje zakłady produkcyjne w Rosji. Reuters pisze, że Grupa Renault, która posiada m.in. pakiet większościowy w rosyjskim AwtoWAZ, Grupa Volkswagen oraz fiński producent opon Nokian Tyres, przedstawiły plany dotyczące swojej produkcji.

Rosyjska fabryka Mercedesa Moscovia
zdjęcie: Mercedes

Po ataku rosyjskiej armii firmy konsultingowe J.D. Power oraz LMC Automotive dokonały korekty prognoz dotyczących produkcji samochodów w całym 2022 roku. Wojna na Ukrainie jest kolejnym po pandemii i braku chipów problemem, z którym musi zmagać się branża motoryzacyjna.

Obie firmy spodziewają się, że globalna produkcja samochodów ucierpi w skali 400 000 samochodów, a ostateczna liczba wyprodukowanych samochodów sięgnie w tym roku 85,8 miliona sztuk.

Volkswagen nie ma części z Ukrainy

Volkswagen w piątek podał, że na kilka dni zatrzyma produkcję w dwóch swoich zakładach zlokalizowanych w Rosji. Jest to m.in. związane z brakiem dostaw części, które dotychczas były produkowane na Ukrainie.

Fabryka Volkswagena w Kałudze
zdjęcie: Volkswagen

Nad rzeką Okrą w Kałudze swoje zakłady posiada Grupa Volkswagen. Niemiecki koncern produkuje tam Volkswagena Polo, Skodę Rapid oraz Tiguana. Volkswagen w Kałudze wybudował ponadto fabrykę silników. Maksymalna wydajność to 225 000 pojazdów rocznie. Wydajność nowej, nowoczesnej fabryki silników w Kałudze wynosi 150 000 silników rocznie

Renault ma przestój w Rosji

Reuters pisze też, że z kolei Renault chce od poniedziałku zawiesić niektóre działania w swoich montażowniach w Rosji. Powodem przestojów także jest brak części. Grupa Renault już zaangażowała się kapitałowo w rosyjskiego producenta samochodów Łada – AwtoWAZ pod koniec 2007 roku. Francuski koncern kupił wówczas 25 akcji rosyjskiej firmy. W 2018 roku doszło do kolejnej transakcji i zwiększenia udziałów w AwtoWAZ. Ostatecznie Renault posiada 67,61 proc. rosyjskiego producenta Łady. 

Rosyjska fabryka Mercedesa Moscovia
zdjęcie: Mercedes

Fiński producent opon zwiększa produkcję w kraju i w USA

Fiński producent opon – Nokian – idzie w swoich deklaracjach znacznie dalej. Firma chce przenieść część swoich linii produkcyjnych do USA i na teren swojej rodzimej Finlandii. Nokian rozpoczął już opróżnianie swoich magazynów w Rosji i przewożenie ich na lokalne rynki, na których opony są sprzedawane. Nie ujawniono jednak informacji, czy takie działania są trwałe, czy tylko okresowe.

Nokian zwiększył także produkcję w swoich zakładach w Finlandii i Stanach Zjednoczonych. Obecnie 80 proc. produkcji firmy znajduje się jednak w Rosji.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię