W czwartek rano Rosja zdecydowała się na coś, czego Europa nie widziała od dawna – na wojnę i zaatakowanie Ukrainy. Unia Europejska i Stany Zjednoczone zapowiadają nałożenie na Federację Rosyjską ostrych sankcji, co oczywiście – poza skutkami koronawirusa – może odbić się na sytuacji łańcucha dostaw. Tymczasem Rosja jest dla europejskiego przemysłu motoryzacyjnego sporym rynkiem. Jest tam też kilka fabryk, które co prawda produkują głównie na potrzeby tamtejszego rynku, więc w Europie nie musimy odczuwać jeszcze większego braku samochodów – ale sankcje mogą wpłynąć na prowadzenia tam biznesu.

  • USA i UE zapowiadają sankcje na Rosję
  • W Rosji kilku producentów posiada swoje fabryki i jest zaangażowanych kapitałowo w rosyjskich producentów

Sankcje mogą dotknąć przemysł motoryzacyjny

Wojna na Ukrainie i sankcje nałożone na Rosję mogą odbić się negatywnie na takich producentach jak Renault, Volkswagen, czy Mercedes. Zachodnie koncerny w ostatnich latach angażowały spore finanse w rosyjski rynek, także poprzez przejmowanie udziałów rosyjskich producentów.

AwtoWAZ i Grupa Renault

Grupa Renault już zaangażowała się kapitałowo w rosyjskiego producenta samochodów Łada – AwtoWAZ pod koniec 2007 roku. Francuski koncern kupił wówczas 25 akcji rosyjskiej firmy. W 2018 roku doszło do kolejnej transakcji i zwiększenia udziałów w AwtoWAZ. Ostatecznie Renault posiada 67,61 proc. rosyjskiego producenta Łady. 

Rosyjska Łada Vesta
Rosyjska Łada Vesta zdjęcie: AwtoWAZ
Rosyjska Łada Vesta
Rosyjska Łada Vesta zdjęcie: AwtoWAZ

Rosyjski AwtoWAZ już od kilkunastu dni przygotowuje się na przyjęcie sankcji. Szef firmy podkreślał, że firma rozpoczęła prace nad poszukiwaniem dostaw chipów elektronicznych. Łada jest bowiem największą marką na rosyjskim rynku. W 2021 roku jej udział w rynku wynosił 21 proc., a samochody takie jak Łada Vesta i Łada Granta zajmowały pierwsze i drugie miejsce, jeśli chodzi o sprzedaż samochodów w Rosji. 

Volkswagen i fabryka w Kałudze

Nad rzeką Okrą w Kałudze swoje zakłady posiada Grupa Volkswagen. Niemiecki koncern produkuje tam Volkswagena Polo, Skodę Rapid oraz Tiguana. Volkswagen w Kałudze wybudował ponadto fabrykę silników. Maksymalna wydajność to 225 000 pojazdów rocznie. Wydajność nowej, nowoczesnej fabryki silników w Kałudze wynosi 150 000 silników rocznie

Fabryka Volkswagena w Kałudze
Fabryka Volkswagena w Kałudze zdjęcie: Volkswagen

Mercedes i fabryka w Rosji, pod Moskwą

Na potrzeby zaspokojenia popytu na luksusowe samochody w Rosji, Mercedes zbudował w 2019 fabrykę swoich limuzyn pod Moskwą. Kamień węgielny został położony pod nową fabrykę w 2017 roku. Znajduje się ona około 40 kilometrów na północny zachód od Moskwy, na obszarze przemysłowym Esipovo o powierzchni 85 hektarów. Mercedes-Benz Manufacturing RUS odpowiada za produkcję nowych samochodów osobowych w Rosji i został stworzony specjalnie w tym celu. 

Rosyjska fabryka Mercedesa Moscovia
Rosyjska fabryka Mercedesa Moscovia zdjęcie: Mercedes
Rosyjska fabryka Mercedesa Moscovia
Rosyjska fabryka Mercedesa Moscovia zdjęcie: Mercedes
Rosyjska fabryka Mercedesa Moscovia
Rosyjska fabryka Mercedesa Moscovia zdjęcie: Mercedes

Nowa fabryka oprócz Klasy E produkuje także luksusowe SUV-y. 

Na swojej stronie korporacyjnej Mercedes podkreśla, że produkcja w zakładzie Mercedes-Benz Moscovia charakteryzuje się najnowocześniejszymi i innowacyjnymi technologiami Przemysłu 4.0. Mercedes zainwestował ponad 250 milionów euro w fabrykę w rejonie Moskwy. W produkcji i administracji zatrudnienie miało znaleźć 1000 pracowników.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię