Ford i Volkswagen rozszerzają swoje partnerstwo w zakresie samochodów elektrycznych. Ford chce by kolejny model elektryczny na rynek europejski był oparty na platformie MEB Volkswagena.
- Volkswagen i Ford rozszerzają współpracę
- Ford będzie budował samochody elektryczne na platformie Volkswagena
- Volkswagen chce sprzedawać swoją platformę do innych koncernów
Ford na platformie Volkswagena
Volkswagen i Ford zacieśniają współpracę. Ford chce zbudować kolejny samochód elektryczny na platformie Volkswagena, a dodatkowo podwoić planowany wolumen MEB do 1,2 miliona sztuk w ciągu sześciu lat. Umowa została podpisana w ramach strategicznego sojuszu Volkswagena i Forda, który obejmuje e-mobilność, pojazdy użytkowe i autonomiczną jazdę.
Platforma MEB (Modular Electric Toolkit) pozwala producentom samochodów na szybką i ekonomiczną elektryfikację swojego portfolio.
– Rentowność i szybkość są teraz kluczowe dla ostatecznego osiągnięcia przełomu w elektromobilności w Europie. Razem z Fordem zajmujemy się obiema kategoriami. Dzisiejsze porozumienie jeszcze bardziej przyspieszy elektryfikację obu firm. To również dowód na mocne strony platformy MEB, która zapewnia unikalny pakiet zaawansowanych technologii, konkurencyjnych kosztów i szybkości w realizacji projektów. Platforma elektryczna jest idealnym rozwiązaniem dla firm, które chcą przyspieszyć swoją elektryfikację – mówił Thomas Schmall, członek zarządu Grupy Volkswagen ds. technologii i dyrektor generalny Volkswagen Group Components.
Pierwszy Ford na platformie Volkswagena już w 2023 roku
Pierwszym modelem Forda wykorzystującym platformę MEB będzie w pełni elektryczny crossover. Oczekuje się, że będzie on zjeżdżał z linii montażowej w Centrum Elektryfikacji Forda w Kolonii od 2023 r.
Ford pierwotnie planował tylko jeden model oparty na MEB o łącznej liczbie około 600 000 sztuk. Firma nie ujawniła jeszcze żadnych szczegółów dotyczących drugiego planowanego modelu.
– Nasz strategiczny sojusz z Volkswagenem jest ważnym elementem zaangażowania Forda w całkowicie elektryczną gamę pojazdów, które są unikatowe dla Forda i zaprojektowane tak, by sprostać potrzebom mobilności nowoczesnej Europy, która jest liderem w walce ze zmianami klimatu – mówił Stuart Rowley, prezes Forda na Europę.
Volkswagen chce dostarczać platformę dla innych firm
Dla Volkswagena rozszerzenie współpracy z Fordem przybliża go do stania się dostawcą platformy dla pojazdów elektrycznych, co ma być kolejnym filarem biznesowym firmy. Platforma MEB, z której mogą korzystać różne marki i producenci, stanowi już bazę technologiczną dla dziesięciu modeli elektrycznych pięciu marek. Wykorzystana jest do budowy około 300 000 samochodów (w 2021 roku). Jest ona jedną z wiodących platform elektrycznych na świecie.
Platforma MEB Volkswagena
MEB oferuje wysoki poziom konkurencyjności, zapewniając jednocześnie dużą swobodę w projektowaniu i opracowywaniu samochodów. Obejmuje ona szeroką gamę segmentów i typów pojazdów: od pojazdów kompaktowych, po SUV-y i furgonetki. Najnowszym modelem opartym na MEB jest Volkswagen ID. Buzz, który w zeszłym tygodniu świętował swoją światową premierę.
MEB oferuje ponadto znacznie bardziej konkurencyjną bazę kosztową w porównaniu z innymi pojazdami elektrycznymi, dzięki wykorzystaniu ekonomii skali na całym świecie. Jest produkowana głównie w niemieckich zakładach Volkswagen Group Components w Brunszwiku, Kassel i Salzgitter.
Volkswagen udostępnia swoim partnerom platformę MEB i inne platformy z Grupy. Za te partnerstwa odpowiada nowo utworzona jednostka biznesowa. Przyszła platforma SSP Volkswagena będzie również udostępniana partnerom, a wykorzystanie jej przez różne marki i producentów jest brane pod uwagę od samego początku przy jej opracowywaniu.