Dopłaty do aut elektrycznych w Niemczech od 2023 roku będą mniejsze. Agencja Reuters pisze, że niemieckie władze uważają, że elektryki są już tak popularne, że nie wymagają dotacji. Program wspierania zakupu samochodów elektrycznych będzie najprawdopodobniej obowiązywał do wyczerpania się przyznanych środków.
- Niemcy będą obniżać kwoty dopłat do aut elektrycznych
- Zmiany rozpoczną się już w 2023 roku
- Kwoty dopłat spadną do 3 000 euro
Dopłaty do aut elektrycznych w Niemczech będą mniejsze
Agencja Reuters wskazuje, że niemiecki rząd zmniejszy dopłaty do aut elektrycznych w Niemczech już od 2023 roku. Powołując się na źródła rządowe, agencja podaje, że program zachęt do kupna auta elektrycznego skończy się po wyczerpaniu sumy 3,4 mld euro, jaka została przeznaczona na dotacje z budżetu Niemiec.
Zdaniem niemieckiego ministra gospodarki samochody elektryczne zyskują na popularności, a to sprawia, że w przyszłości nie będą już potrzebowały one rządowej dotacji.
Mniejsze dopłaty do aut elektrycznych w Niemczech — o ile?
Dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego będą stopniowo maleć. Reuters wskazuje, że już w przyszłym roku auta, których cena plasuje się poniżej 40 000 euro, będą mogły liczyć na dopłatę 4,5 tysiąca euro — dziś jest to 6 tysięcy euro. W 2024 roku będzie to już 3 000 euro. Samochody elektryczne, których cena przekracza próg 40 000 euro, będą mogły liczyć na dopłatę w wysokości 3 000 euro. Wcześniej dopłata sięgała 5 000 euro.
Spadnie także próg, do którego klienci mogą liczyć na dopłaty. Obecnie sięga on 65 tys. euro, ale od 2024 roku będzie to już 45 tys. euro. Niemiecki rząd kończy także całkowicie z premiowaniem hybryd typu plug-in.
Dopłaty do samochodów elektrycznych a efekty
System dopłat do aut elektrycznych miał swoje przełożenie na rosnącą popularność elektryków w Niemczech. Agencja Reuters wylicza, że od 2020 do 2021 roku, sprzedaż elektryków podwoiła się do poziomu 328 000 aut. Obecnie w Niemczech jest zarejestrowanych 600 000 samochodów elektrycznych. Jeżeli do tej liczby doliczymy auta hybrydowe, wówczas to przekroczony zostaje milion aut. Ostatnie dane wskazują, że auta elektryczne na baterie stanowią już 14 proc. wszystkich rejestracji w Niemczech.
Liderem na tamtejszym rynku jest oczywiście Volkswagen, do którego należy 20,3 proc. niemieckiego rynku. Tuż za nim plasuje się Tesla z udziałem na poziomie 11,2 proc.
Dopłaty do aut elektrycznych w Polsce
Dla porównania w Polsce w ramach programu „Mój elektryk” 12 lipca 2021 rok rozpoczął się nabór dla osób fizycznych. Kwota dotacji dla tej grupy beneficjentów wynosi 18 750 zł, a w przypadku rodzin wielodzietnych – 27 000 zł. Cena auta elektrycznego nie może przekraczać 225 000 zł, przy czym limit cenowy nie dotyczy posiadaczy Karty Dużej Rodziny. Od listopada 20221 roku program został rozszerzony na przedsiębiorców.
W Polsce na koniec czerwca 2022 roku zarejestrowanych było 48 883 elektrycznych samochodów osobowych, z czego aut typowo elektrycznych było 23 698. Resztę stanowiły hybrydy plug-in. W pierwszej połowie 2022 roku zainstalowanych było w Polsce łącznie 2232 ogólnodostępnych stacji ładowania. Z tej liczny 71 proc. stanowią wolne ładowarki AC o mocy mniejszej lub równej 22 kW, a szybkie ładowarki DC stanowiły 29 proc.
Niemcy na tle Europy
W drugim kwartale 2022 r. rejestracje samochodów elektrycznych zasilanych bateriami w UE wzrosły o 11,1 proc., osiągając liczbę 233 413 sprzedanych samochodów. Wśród kluczowych rynków w regionie dwucyfrowe wzrosty odnotowano w Hiszpanii i we Francji (odpowiednio +22 proc. i +18,6 proc.). Z drugiej strony Włochy odnotowały znaczną stratę (-19,6 proc.), a Niemcy spadek na poziomie 0,5 proc.
Hybrydowe auta elektryczne typu plug-in (PHEV) zwiększyły w drugim kwartale swój udział w rynku, mimo dwucyfrowego spadku sprzedanych sztuk (-12,5 proc. do 206 501 aut). Spadki objęły wszystkie kluczowe rynki (Francja – 17,4 proc., Niemcy -16,9 proc., Włochy – 6,9 proc.), poza Hiszpania, w której odnotowano wzrost na poziomie 11,3 proc.