Kopenhaga i Frederiksberg robią ostatni krok w kierunku pełnego przejścia na autobusy o zerowej emisji spalin. Obie gminy chcą zelektryfikować do 2025 roku pięć ostatnich tras, po których jeżdżą autobusy spalinowe. Muszą jednak wypłacić rekompensatę operatorowi transportu za wcześniejsze rozwiazanie umowy.
- Kopenhaga i Frederiksberg chcą korzystać po 2025 roku wyłącznie z autobusów elektrycznych
- Do końca 2025 roku zniknąć mają autobusy spalinowe kursujące wciąż na pięciu ostatnich liniach
- Nie gminy zapłacą rekompensatę operatorowi miejskiego transportu za wcześniejszą dekarbonizację floty
Kopenhaga całkowicie na autobusach elektrycznych
W Kopenhadze i Frederiksbergu zbliża się koniec ery autobusów spalinowych. Obie gminy połączyły siły, by do 2025 roku przebudować sposób funkcjonowania autobusów linii: 12, 21, 33, 37 i 78, po których wciąż poruszają się autobusy z silnikami diesla. Kiedy wszystkie autobusy w gminie Kopenhaga w 2025 roku będą oparte o flotę autobusów elektrycznych, usługi kołowego transportu miejskiego w samej gminie pozwolą na zredukowanie łącznie około 17 000 ton emisji CO2 rocznie.
— Jako burmistrz jestem dumny, że razem z Frederiksbergiem wykonaliśmy decydujący krok w kierunku w pełni czystego i ekologicznego transportu autobusowego w Kopenhadze. Przyniesie to wiele korzyści dla miasta i mieszkańców Kopenhagi. Będziemy mieli autobusy elektryczne, które nie hałasują, nie zanieczyszczają miasta i nie emitują CO2 – mówiła Sophie Hæstorp Andersen burmistrz Kopenhagi.
Miasto Kopenhaga już w 2019 roku zdecydowało, że do 2025 roku wszystkie linie autobusowe finansowane przez gminę zostaną w miarę możliwości zamienione na autobusy zeroemisyjne. Obecnie w stolicy Danii funkcjonuje 13 linii, po których kursują bezemisyjne autobusy, a do grudnia 2023 roku będą to już 22 linie – co łącznie pokryje 57 proc. tamtejszego transportu miejskiego. Kolejnych 12 linii ma być bezemisyjnych już do końca 2025 roku, co oznacza, że 34 linie autobusowe, czyli około 90 procent przewozów miejskich, będzie wyposażonych w autobusy zeroemisyjne. Linie autobusowe numer: 12, 21, 33, 37 i 78 stanowią ostatnie, brakujące do pełnej zeroemisyjności dziesięć procent.
Z kolei Frederiksberg ma 11 linii autobusowych. Do końca 2023 r. 57 proc. tamtejszych operacji autobusowych, zostanie przestawionych na napęd wyłącznie elektryczny. Do końca 2025 roku ponad 90 procent operacji autobusowych będzie opartych o napęd bezemisyjny.
Kopenhaga zapłaci rekompensatę
Umowy na obsługę pięciu ostatnich linii autobusowych opartych dziś o autobusy z silnikami spalinowymi wygasają po 2025 roku. Aby do tego czasu Kopenhaga mogła osiągnąć pełną zeroemisyjność, gminy postanowiły zwrócić się do operatora tamtejszego transportu – Movia – o wcześniejsze zakończenie eksploatacji ostatnich linii spalinowych, przed zakończeniem umowy, jednocześnie oferując wypłacenie rekompensaty. Rekompensata gminy Kopenhaga wyniesie łącznie 34-44 mln koron duńskich wypłacanych w okresie 2025-2029 r. Rekompensata gminy Frederiksberg wyniesie z kolei 3,4-5 mln koron duńskich.
W budżecie na 2019 rok gmina Kopenhaga zdecydowała, że wszystkie linie autobusowe obsługujące gminę powinny zostać zamienione na autobusy zeroemisyjne w jak największym stopniu już do 2025 roku. Cel ten jest również częścią porozumienia o współpracy klimatycznej w zakresie ekologicznego transportu publicznego podpisanego z ówczesnym rządem w 2020 roku.