Auto elektryczne Morgana – XP-1 – ma być wizją przyszłości brytyjskiej marki. XP-1 nie jest modelem przeznaczonym do produkcji. Jest to studium służące do pogłębiania wiedzy na temat technologii wytwarzania pojazdów elektrycznych. Morgan chce także zdobyć kompetencje w zakresie przenoszenia właściwości jezdnych samochodów sportowych Morgan z silnikiem spalinowym na pojazdy elektryczne.
Auto elektryczne Morgana
Morgan Motor Company planuje swoją elektryczną przyszłość i udostępnia szczegóły dotyczące nowego pojazdu rozwojowego. Będzie on prekursorem wszystkich przyszłych elektrycznych samochodów sportowych Morgan. Auto elektryczne Morgana nazwane „XP-1”, dostarczy kluczowych informacji inżynierom i projektantom firmy.
Będzie to kluczowe w momencie tworzenie pierwszych seryjnych modeli elektrycznych. Samochód opracowywany przez ostatnie 12 miesięcy przez zespół inżynierów z Malvern w Worcestershire, opiera się na aluminiowej platformie Super 3.
Morgan XP-1
Prototyp nie jest przeznaczony do produkcji, ale został stworzony, aby usprawnić myślenie w kilku kluczowych obszarach, w tym charakterystyce jazdy, rozwoju układu napędowego, w zakresie wewnętrznych kompetencji w tworzeniu pojazdów elektrycznych. Morgan chce także w swoim prototypie przetestować kilka nowych funkcji. Po 12 miesiącach projektowania i budowy XP-1, Morgan rozpocznie teraz program testów. Będzie on trwał przez kolejnych 18–24 miesięcy.
— Jesteśmy niezmiernie dumni, że możemy podzielić się modelem XP-1 ze światem i zaprezentować jedną z najwyższej klasy inżynierii, które powstają za kulisami firmy Morgan. Prototyp ten stanie się centralnym punktem procesu inżynieryjnego i projektowego, zapewniając bogaty wgląd w budowaniu naszego wewnętrznego potencjału w zakresie pojazdów elektrycznych. Nie mamy wątpliwości, że przyszłe elektryczne samochody sportowe Morgan zachowają urok naszej obecnej oferty. Będą one przyjemne w prowadzeniu, lekkie, wykonane ręcznie i na zamówienie. Będziemy niestrudzenie dążyć do zachowania tych cech dla naszych klientów — mówił Matt Hole, dyrektor techniczny, Morgan Motor Company.
Układ napędowy Morgana XP-1
Pierwszy układ napędowy Morgana jest kombinacją akumulatora, silnika i falownika. Napęd, zaprojektowany specjalnie dla XP-1, zapewnia inżynierom Morgana pełną kontrolę nad kalibracjami, które zmieniają poziom przepustnicy i regeneracji przy różnych prędkościach. Samochód ma kilka typów jazdy, które jak w większości modeli dostosowane są do konkretnego trybu jazdy.
Najważniejsza waga samochodu
Kluczowym elementem dla Morgana jest zapewnienie, aby przyszłe elektryczne samochody sportowe były lekkie – tak jak miało to miejsce w przypadku spalinowych samochodów, budowanych w ciągu 114 lat historii firmy. To wymaganie dotyczące masy ma fundamentalne znaczenie przy podejmowaniu przez firmę decyzji o stworzeniu własnego układu napędowego. Brytyjska firma chce współpracować z innymi partnerami, wykorzystując najlepsze w branży komponenty. Morgan jednak nie podaje, jaka jest waga prototypu.
Ładowanie i aerodynamika elektrycznego Morgana
XP-1 jest wyposażony w system ładowania CCS, umożliwiający szybkie ładowanie i ładowanie dwukierunkowe. Prototyp jest także pierwszym w historii Morganem wyposażonym w elektroniczny hamulec postojowy (EPB).
Oprócz eksperymentowania z właściwościami jezdnymi i układem napędowym XP-1 pozwolił Morganowi na lepsze zrozumienie szerszej technologii i konstrukcji pojazdów elektrycznych, w szczególności aerodynamiki. Prototyp charakteryzuje się ulepszeniami aerodynamicznymi przodu, zapewniającymi większy zasięg i wydajność. Te eksperymentalne modyfikacje zaowocowały zmniejszeniem współczynnika oporu o 33 proc.
Wnętrze samochodu
Specjalnie zaprojektowany wyświetlacz wewnętrzny umożliwia eksperymentowanie z interfejsem użytkownika (UI). Wyświetlacz XP-1 będzie ewoluował, umożliwiając inżynierom i projektantom gromadzenie informacji zwrotnych na temat interakcji użytkowników z pojazdem oraz lepszego sposobu przekazywania kluczowych informacji o pojeździe w przyszłych samochodach.
Inne eksperymentalne funkcje obejmują zewnętrzne diody LED wskazujące poziom naładowania, zlokalizowane wokół maski i nowe aerodynamiczne kołpaki.
Elektryczna przyszłość Morgana
Realizując projekt XP-1, Morgan rozpoczyna również szeroko zakrojony proces szkolenia pracowników i dostosowywania własnej infrastruktury. Ze względu na stosowane przez firmę metody produkcji nadwozi, utworzenie wewnętrznej bazy wiedzy jest niezbędne dla przyszłej produkcji elektrycznych samochodów. Zmiany będą koncentrować się wokół zbudowania gotowości warsztatu do budowy elektryków, a także szkoleń w zakresie obsługi systemów wysokiego napięcia i instalacji infrastruktury ładowania.
Morgan XP-1 stanowi kontynuację podstawowej zasady Morgana polegającej na opracowywaniu samochodów zapewniających nieskazitelne wrażenia z jazdy. Wraz z ewolucją XP-1, ewoluuje także historia marki. Reprezentacyjny prototyp ma zabrać społeczność Morgana w podróż firmy do elektryfikacji.