AwtoWAZ podał, że rusza z testami pierwszej elektrycznej Łady. Pilotażowa produkcja Łady e-Largus ruszy w zakładach Łady w Iżewsku pod koniec 2023 roku.

  • Łada e-Largus to pierwsza elektryczna Łada
  • Auto przechodzi już fazę testów drogowych
  • Produkcja elektrycznej Łady e-Largus ruszy pod koniec 2023 roku

Łada pokazała swoje pierwsze auto elektryczne — Ladę e-Largus

26 grudnia 2022 roku w Iżewsku odbyła się prezentacja prototypu pojazdu elektrycznego Łada e-Largus. Model został osobiście zademonstrowany głowie Republiki Udmurcji Aleksandrowi Brechalovowi przez prezesa AwtoWAZ-u Maksyma Sokolova.

Łada e-Largus będzie produkowana w wersji osobowej lub w wersji dostawczej. Model ten będzie najbardziej rosyjskim samochodem, jaki kiedykolwiek powstał. W przeciwieństwie do wszystkich nowych projektów montażowych wprowadzonych w Rosji w ostatnich miesiącach udział komponentów pochodzących od rosyjskich dostawców wyniesie co najmniej 50 proc. w momencie uruchomienia produkcji.

Testy elektrycznej Łady e-Largus

Łada e-Largus rozpoczęła obecnie cykl testów drogowych i laboratoryjnych. Auto posiada synchroniczny silnik elektryczny z magnesami trwałymi o mocy 110 kW. Akumulatory litowo-jonowe umieszczono w komorze silnika i w miejscu, gdzie wcześniej znajdował się zbiornik paliwa, mają obniżać środek ciężkości, co ma przełożyć sią lepszą stabilizację pojazdu elektrycznego i pozwolić w pełni zachować użyteczną pojemność wnętrza i bagażnika (560 litrów w wersji pięciomiejscowej).

Łada podkreśla, że tablica przyrządów e-Largusa zawiera cyfrową kombinację ikonek monitorującą wszystkie systemy pojazdu elektrycznego takie, jak poziom naładowania oraz zasięg, który wynosi co najmniej 400 km (przy zastosowaniu metodologii NEDC). Całkowita ładowność pojazdu wynosi 430 kg. Ustawienia układu napędowego zapewniają prędkość maksymalną 145 km/h (ograniczoną przez elektronikę), a także oferują dynamiczne przyspieszenie ( poniżej 10 s do 100 km/h).

Nowa elektryczna Łada e-Largus
Nowa elektryczna Łada e-Largus

Podczas prezentacji prototypu e-Largusa, Maxim Sokolov, prezes AVTOVAZ, podkreślił, że w przypadku Łady e-Largus sam AwtoWAZ i rosyjski przemysł produkcji komponentów zapewnia co najmniej 50 proc. potrzebnych do produkcji samochodu części. Projekt otrzyma też wsparcie rosyjskiego rzadu. 

— Uważam, że tylko lokalne projekty powinny otrzymywać wsparcie rządu. Nowy pojazd pozwoli nam osiągnąć jednocześnie kilka celów. Chodzi o wykorzystanie zdolności produkcyjnych zakładu Ładu w Iżewsku, ale także o rozwój rosyjskich kompetencji inżynierskich i wprowadzenie prawdziwie rosyjskiego samochodu elektrycznego na rynek. Planujemy wyprodukować pilotażową partię e-Largusów W Iżewsku już w 2023 roku — mówił. 

W najbliższych latach republika Udmurcji chce zwracać szczególną uwagę na rozwój infrastruktury ładowania. Dziś w Udmurcji oficjalnie zarejestrowanych jest ponad 140 samochodów elektrycznych. W użyciu jest 13 stacji ładowania elektrycznego, a w przyszłości planowane jest co najmniej 40.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię