Elektryczny Volkswagen coraz bardziej pożądany. Sprzedaż elektryków niemieckiego Grupy Volkswagen w pierwszym kwartale wzrosła o 42 procent. Hitem sprzedażowym był Volkswagen ID.4.
Volkswagen silniejszy w elektrykach
Elektryczny Volkswagen rośnie na popularności. Grupa Volkswagen w porównaniu z analogicznym okresem sprzed roku, dostarczyła do końca marca o 42 procent więcej elektryków. Warto podkreślić, że rok temu firma zmagała się z problemami związanymi z łańcuchem dostaw. Łącznie klientom przekazano 141 000 samochodów elektrycznych, w porównaniu z 99 200 autami w pierwszym kwartale 2022 roku.
Elektryki odpowiadały łącznie za 6,9 procent globalnych dostaw Grupy, a w analogicznym okresie ubiegłego roku było to 5,2 procent. Rynkiem, na którym odnotowano największy wzrost, była Europa, ze wzrostem o 68 procent (do 98 300 pojazdów). Grupa Volkswagen podkreśla, że na wysokim poziomie pozostaje portfel zamówień na auta elektryczne w Europie Zachodniej. Sięga on 260 000 pojazdów.
Elektryczny Volkswagen na rynkach świata
Około 70 procent dostaw aut elektrycznych Volkswagena trafiło do regionu Europy. Chiny były drugim co do wielkości rynkiem elektrycznym Grupy. Dostawy były tam na poziomie 21 500 pojazdów (udział globalny: 15 procent). Na trzecim miejscu uplasowały się Stany Zjednoczone. Grupa Volkswagen dostarczyła tam łącznie 15 700 aut elektrycznych i było to prawie dwa razy więcej niż w poprzednim roku.
Sama marka Volkswagen do końca pierwszego kwartału dostarczyła klientom łącznie 70 000 pojazdów, czyli około połowy wszystkich aut elektrycznych Grupy Volkswagen. Kolejne miejsca zajęły Audi z 34 600 pojazdami, którego udział w Grupie był na poziomie 25 procent. Skoda z 12 400 dostarczonymi pojazdami miała udział na poziomie 9 procent. SEAT/CUPRA z 9 200 pojazdami odnotowała udział w Grupie na poziomie 6 procent. Porsche z dostawami na poziomie 9 200 samochodów miała udział w Grupie na poziomie 6 procent, a Volkswagen Samochody Użytkowe z 5 500 pojazdami odpowiadały za 4 procent wyników Grupy.
Najlepiej sprzedające się elektryczne samochody Grupy Volkswagen
Najlepiej sprzedającymi się samochodami Grupy Volkswagen w pierwszym kwartale 2023 roku były modele:
- Volkswagen ID.4/ID.5 – 41 900 sztuk,
- Volkswagen ID.3 – 23 600 sztuk.
- Audi Q4 e-tron (w tym Sportback) 21 300 sztuk.
- Skoda Enyaq iV (w tym Coupé) 12 400 sztuk,
- Audi e-tron/Q8 e-tron (w tym Sportback) 9 700 sztuk
Volkswagen zarabia w pierwszym kwartale 2023 roku
W pierwszym kwartale zysk operacyjny Grupy Volkswagen podwoił się w ujęciu rocznym i wyniósł przed uwzględnieniem pozycji specjalnych, który podwoił się w porównaniu z poprzednim kwartałem i wyniósł 1,74 mld euro. Przychody grupy w pierwszych trzech miesiącach roku wzrosły o 36 proc. do 33,16 mld euro, a rok temu było to 24,36 mld euro.
Sprzedaż Grupy Volkswagen w pierwszym kwartale 2023 roku sięgnęła poziomu 1,19 mln pojazdów i był to wzrost o 30 proc. w ujęciu rocznym.
Niewielki wzrost dostaw w 2023 roku wobec pierwszego kwartału roku ubiegłego odnotowała sama marka Volkswagen. Dostawy globalnie sięgnęły poziomu 1,02 miliona samochodów i był to wzrost o 0,9 proc. Wzrost w górę ciągnęły właśnie samochody elektryczne Volkswagena. Zysk operacyjny marki Volkswagen wyniósł 608 mln euro. Przed rokiem wynik ten był na poziomie 513 mln euro i przychody ze sprzedaży wzrosły z 14,9 mld euro do 20,5 mld euro.
Skoda rośnie w tempie dwucyfrowym
Wzrost na poziomie 12,6 proc. odnotowała Skoda. Czeski producent dostarczył klientom łącznie 209 600 samochodów. Szczególnie dużym sukcesem okazała się w pełni elektryczna rodzina Enyaq iV, której dostawy wzrosły o ponad 40 procent. Czeska marka wygenerowała przychody ze sprzedaży w wysokości 6,8 mld euro. Stanowi to wzrost o 33,3 procent w porównaniu z tym samym okresem w 2022 roku. Zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji specjalnych również wzrósł o ponad 60 procent do 542 mln euro. Rentowność sprzedaży osiągnęła wysoki poziom 8 proc.
Zyski Seata i Cupry
Hiszpańskie marki należące go Grupy Volkswagen zwiększyły dostawy w pierwszym kwartale 2023 roku aż czterokrotnie (o 318,9 procent) do 9 200 sztuk. Obie marki dostarczyły swoim klientom łącznie 125 218 pojazdów. Był to wzrost o 23,37 procent w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, a zysk operacyjny sięgnął 144 mln euro. Rentowność operacyjna sprzedaży wzrosła do 4 procent.