Lamborghini Lanzador to koncepcyjny model auta, zapowiadający pierwszy, w pełni elektryczny model Lamborghini. Samochód ma pojawić się w 2028 roku. Lanzador to samochodów∂ „ultra GT” z wysokim prześwitem i czterema miejscami w środku.

Lamborghini Lanzador — elektryczna przyszłość Lamborghini

Samochód koncepcyjny wpisuje się w strategię „Direzione Cor Tauri” włoskiej firmy i jej mapę drogową w kierunku dekarbonizacji i elektryfikacji. Plany ogłoszono już w 2021 roku, po prezentacji hybrydowego Revuelto V12 plug-in. Lanzador ma dać wgląd w model seryjny, który ma powstać od 2028 roku. Lamborghini podkreśla, że chce otworzyć w swojej ofercie nową serię samochodów – Ultra GT.

Lamborghini zobowiązało się ponad dwa lata temu do zaprezentowania jeszcze w tej dekadzie zelektryfikowanego Lamborghini. Ma to być auto o wysokich osiągach, które pozostanie „wierne sercu, a także duszy włoskiej marki”.

Lamborghini Lanzador
Lamborghini Lanzador

Projekt i design samochodu

Wraz z Lanzadorem Lamborghini spogląda w kierunku przyszłości. Samochód koncepcyjny opisuje nowe proporcje i reprezentuje nowy segment samochodów: Ultra GT. Inspiracją projektu modelu koncepcyjnego są statki kosmiczne. Mitja Borkert, szef działu projektowego Lamborghini, zwraca uwagę, że punktem wyjścia w procesie projektowania było oddanie pozycji pilota samolotu. Filozofia ta znalazła już odzwierciedlenie w modelu Huracan Sterrato.

Projekt nadwozia jest odważny i nieoczekiwany. Napięte, czyste linie są charakterystyczne dla Lamborghini i inspirowane legendarnymi modelami, w tym Sesto Elemento, Murciélago i Countach LPI 800-4. Projekt dolnej części samochodu jest efektem dostosowywania go do warunków aerodynamicznych. Integruje ona najnowocześniejsze ruchome, ale zintegrowane komponenty. Wysokość dachu to 1,5 metra. Układ wnętrza jest ściśle zgodny z filozofią projektowania Lamborghini „poczuj się jak pilot”. Pomysł ten połączono z ideą statku kosmicznego. Tylna przestrzeń kabiny może stanowić dodatkowy luk bagażowy.

Lamborghini Lanzador
Lamborghini Lanzador

Bagażnik koncepcyjnego Lamborghini

Bagażnik w nowym Lamborghini Lanzador ukryty został pod krótką i stromo opadającą przednią maską. Z kolei duża szklana klapa bagażnika otwiera się szeroko. Regulowane tylne siedzenia i zmienna przestrzeń bagażowa z tyłu sprawiają, że samochód koncepcyjny można dostosować do niemal każdej codziennej sytuacji.

Smukłe reflektory czerpią inspirację z modelu Countach LPI 800-4. Tylne światła w kształcie sześciokąta zawierają charakterystyczną sygnaturę świetlną z trzema elementami LED po każdej stronie. Typowe elementy stylistyczne, takie jak Y i sześciokąt, które charakteryzują design Lamborghini od samego początku, można znaleźć w całym samochodzie, w tym w tylnych światłach, a także we wnętrzu.

Wnętrze samochodu

Lekka i smukła deska rozdzielcza definiuje pozycję pilota we wnętrzu. Wykorzystuje ona kultowe elementy projektu, takie jak duży kształt litery Y, zastosowane w mostku konsoli środkowej. Kierowca i pasażer siedzą w środku, jak pilot w kabinie odrzutowca. Oddzieleni są od siebie konsolą środkową, która wizualnie przechodzi w deskę rozdzielczą. Konsola służy do sterowania systemem rozrywki, klimatyzacją i nowymi funkcjami cyfrowymi. Pasażerowie otrzymują informacje za pośrednictwem automatycznie wysuwanych wyświetlaczy. Za pomocą kontrolera Lamborghini ANIMA kierowca przełącza się między różnymi trybami jazdy, w tym Efficiency i Performance, aby uzyskać najlepszą możliwą dynamikę jazdy.

Samochód koncepcyjny jest pomalowany na płynny kolor specjalnie zaprojektowany i opracowany na potrzeby prezentacji Monterey Car Week: świeży i nowoczesny kolor o nazwie Azzurro Abissale.

Wnętrze Lamborghini Lanzador
Wnętrze Lamborghini Lanzador

Silnik i akumulator Lanzador

Silnik elektryczny o dużej mocy na każdej osi ma zapewnić napęd całkowicie elektryczny w każdych warunkach. Jego moc szczytowa ma wynieść ponad jeden megawat. Napęd na wszystkie koła oferuje również aktywne wektorowanie momentu obrotowego na tylnej osi oraz zapewniające szczególnie dynamiczne zachowanie na zakrętach. Akumulator nowej generacji dostarczy energię do samochodu, która ma zapewnić duży zasięg. Lamborghini nie podaje jednak głębszych szczegółów dotyczącej silnika, a także akumulatora.

Technologia nowego Lamborghini Lanzador

Nowo opracowany system kontroli dynamiki jazdy Lamborghini Dinamica Veicolo Integrata (LDVI) jest zupełną nowością w modelach Lamborghini zarówno w samochodach koncepcyjnych, a także przyszłych pojazdach produkcyjnych. Wykorzystanie większej liczby czujników, ma gwarantować dokładniejsze i bardziej precyzyjne zachowanie samochodu podczas jazdy. Innowacje mają znaleźć zastosowanie w algorytmie sterowania. Im więcej danych będzie on otrzymywał z czujników, tym lepiej będzie on mógł analizować otoczenie jazdy. Informacje pojawiają się za całkiem szklanymi panelami, przypominającymi te, z kabiny „pilota”, a także ma to dać przedsmak nadchodzącej technologii radarowej, która znajdzie wykorzystanie w przyszłych modelach.

Aktywna aerodynamika odgrywa jeszcze większą rolę w pojazdach elektrycznych na baterie niż w samochodach supersportowych. Pozwala ona zwiększyć zasięg na jednym ładowaniu akumulatora, jednocześnie poprawiając osiągi. W nowym Lamborghini Lanzador regulacji przy wyższych prędkościach na zakrętach podlega także sama siła docisku.

Nowe Lamborghini zainspirowane modelami supersportowych samochodów, nowo opracowana inteligentna aerodynamika obejmuje system ALA (Aerodinamica Lamborghini Attiva). Jest to znana technologia, którą stosowano już w Huracan Performante i Aventador SVJ.

Aktywne zawieszenie nowego Lamborghini Lanzador

Dzięki aktywnemu podwoziu, w tym skrętnej tylnej osi i zawieszeniu pneumatycznemu, Lamborghini Lanzador może optymalnie dostosowywać się do każdej sytuacji na drodze. Kluczową zaletą elektrycznych samochodów sportowych z dwoma silnikami jest precyzyjny rozkład momentu obrotowego zapewniający lepszą dynamikę jazdy. W koncepcie Lamborghini element sterujący oblicza niezbędny lub pożądany moment obrotowy dla każdej osi indywidualnie w ciągu milisekund, przy czym dwa silniki rozróżniają i obsługują lewą, a także prawą stronę tylnej osi.

System Wheelspeed Control Lamborghini precyzyjnie reguluje moc i siłę na poszczególnych kołach, zapewniając jeszcze bardziej precyzyjne wchodzenie w zakręty oraz bezpośrednią i szybką jazdę na szczególnie krętych drogach.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię