BMW zaprezentowało gruntownie zmodernizowane nowe edycje BMW X5 i BMW X6. Samochody mają odnowiony układ napędowy i pojawią się na rynku w kwietniu 2023 roku. Zmodernizowany został także akumulator, którego zawartość energii wzrosła o prawie 25 procent względem poprzedniej wersji.
- BMW przedstawiło aktualizacje modeli BMW X5 i BMW X6
- Nowe BMW X5 i nowe BMW X6 można zamówić do wyboru z ośmiocylindrowym silnikiem benzynowym, sześciocylindrowym rzędowym silnikiem benzynowym i sześciocylindrowym rzędowym silnikiem wysokoprężnym
- BMW X5 w wersji hybrydy plug-in otrzymał oznaczenie BMW X5 xDrive50e
Nowe BMW X5 i BMW X6
Nowe BMW X5 i nowe BMW X6 otrzymały nowe linie układów napędowych obejmujące nowe silniki spalinowe, najnowszej generacji system hybrydowy typu plug-in dla BMW X5 xDrive50e oraz technologię 48V mild hybrid dla wszystkich pozostałych wersji. Prym wiodą również nowe systemy zautomatyzowanej jazdy i parkowania oraz w pełni cyfrowy system sterowania/obsługi iDrive z BMW Curved Display oparty na BMW Operating System 8.
BMW podkreśla, że aktualizacja zapewni modelowi BMW X5 wszystko, czego potrzebuje, aby utrzymać pozycję lidera na światowym rynku w swoim segmencie, a BMW X6 pozwoli zapewnić sobie pozycję numer jeden przed innymi niemieckimi konkurentami z klasy premium. Oba modele powstaną w BMW Group Plant Spartanburg w USA.
Nowe BMW X6: pakiet M Sport w standardzie
Nowe BMW X6 otrzymało smukłe reflektory z elementami świateł do jazdy dziennej w kształcie strzałek. Tak jak dotychczas, BMW kidney Iconic Glow jest oferowane jako opcja dla modeli sześciocylindrowych. Dynamiczny charakter nowego BMW X6 podkreślany jest jeszcze intensywniej za pomocą standardowego pakietu M Sport. Kluczową rolę odgrywa tu ośmiokątna sygnatura przodu pod grillem nerkowym BMW, z otworami bocznymi i obfitym zastosowaniem czarnych powierzchni. Ponadto trójwymiarowe rzeźbienia zderzaka przedniego podkreślają szerokość samochodu i jego masywną sylwetkę.
W skład pakietu M Sport wchodzą także specyficzne dla M progi boczne oraz listwy M High-gloss Shadowline. Tylny zderzak SAC ma wstawkę w kolorze Dark Shadow, a nowe końcówki rur wydechowych otrzymały kształt trapezu.
Nowy kokpit w BMW X5 i BMW X6
Integracja BMW Operating System 8 i najnowszej generacji systemu sterowania iDrive zwiastuje również pojawienie się w Sports Activity Vehicle i Sports Activity Coupé zakrzywionego wyświetlacza BMW. Składa się on z 12,3-calowego wyświetlacza informacyjnego za kierownicą oraz wyświetlacza kontrolnego o przekątnej ekranu 14,9 cala – oba umieszczone są za jedną szklaną powierzchnią. Funkcja sterowania dotykowego wyświetlacza sterującego przyniosła znaczne zmniejszenie liczby przycisków i przełączników na rzecz cyfrowego sterowania wieloma funkcjami.
Standardowe wyposażenie obu modeli obejmuje deskę rozdzielczą z powierzchnią wykonaną z materiału skóropodobnego Sensafin i wygiętym elementem wykończeniowym z drewna szlachetnego. Kolejną nowością jest listwa oświetleniowa z wysoce efektywnym podświetleniem LED, zintegrowana pod elementem wykończeniowym w strefie pasażera z przodu. Do grafiki listwy dołączony jest napis „X5” lub „X6”, a w dwóch flagowych modelach logo M. Panel sterowania na konsoli środkowej zawiera dodatkowe powierzchnie dotykowe i nowo zaprojektowaną dźwignię wyboru biegów.
Nowe silniki, nowa ośmiobiegowa skrzynia Steptronic Sport i elektryfikacja
Nowe BMW X5 i nowe BMW X6 można zamówić do wyboru z ośmiocylindrowym silnikiem benzynowym, sześciocylindrowym rzędowym silnikiem benzynowym i sześciocylindrowym rzędowym silnikiem wysokoprężnym – każdy z nich pochodzi z najnowszej generacji jednostek napędowych. Wszystkie silniki współpracują z nową, ośmiostopniową przekładnią Steptronic Sport, wyposażoną w łopatki do zmiany biegów na kierownicy. Moc przekazywana jest przez inteligentny system napędu na wszystkie koła BMW xDrive.
Wszystkie jednostki napędowe są wyposażone w technologię 48V mild hybrid. To powszechne zastosowanie elektryfikacji ma postać silnika elektrycznego zintegrowanego ze skrzynią biegów. Silnik ten generuje moc do 9 kW/12 KM i moment obrotowy 200 Nm.
Nowa hybryda plug-in BMW X5 xDrive50e
Układ napędowy hybrydowego wariantu plug-in również został całkowicie przerobiony, a zaktualizowany model nosi oznaczenie BMW X5 xDrive50e. Sześciocylindrowy rzędowy silnik benzynowy najnowszej generacji oraz nowy silnik elektryczny zapewniają moc 360 kW/490 KM (z chwilowym efektem doładowania), co oznacza wzrost o 70 kW/96 KM w porównaniu z poprzednim modelem oraz łączny moment obrotowy 700 Nm (516 lb-ft), co oznacza wzrost o 100 Nm (74 lb-ft).
Moc nominalna silnika benzynowego wynosząca 230 kW/313 KM stanowi wzrost o 20 kW/27 KM w stosunku do jednostki, którą zastępuje. Kompaktowy silnik elektryczny zintegrowany z ośmiobiegową skrzynią Steptronic Sport wytwarza moc nominalną 145 kW/197 KM (+62 kW/84 KM). Dodatkowo innowacyjny etap wstępnej regulacji pomaga zapewnić jeszcze lepsze oddawanie mocy. BMW X5 xDrive50e przyspiesza ze spoczynku do 100 km/h w 4,8 sekundy.
Ilość energii użytkowej, którą może zmagazynować zintegrowany w obszarze podwozia akumulator wysokiego napięcia, została zwiększona o prawie 25 procent w stosunku do poprzedniej generacji, do 25,7 kWh. Nowa ładowarka Combined Charging Unit podwaja maksymalną moc ładowania prądem zmiennym do 7,4 kW. Zasięg elektryczny nowego BMW X5 xDrive50e wynosi 94 – 110 kilometrów (58 – 68 mil) w cyklu WLTP.
Nowy silnik benzynowy V8 z technologią M TwinPower Turbo
Za sportową sprawność obu topowych modeli odpowiada nowy 4,4-litrowy silnik benzynowy V8, wywodzący się z jednostek napędowych wyczynowych modeli BMW M. Technologia M TwinPower Turbo i krzyżowy kolektor wydechowy sprawiają, że silnik o mocy 390 kW/530 KM, generuje maksymalny moment obrotowy 750 Nm.
Najnowsza wersja ośmiocylindrowego silnika napędza nowe BMW X5 M60i xDrive i nowe BMW X6 M60i xDrive od 0 do 100 km/h w 4,3 sekundy.
Sześciocylindrowy rzędowy silnik wysokoprężny
W samochodach dostępy jest także sześciocylindrowy rzędowy silnik wysokoprężny w nowym BMW X5 xDrive30d i nowe BMW X6 xDrive30d. 3,0-litrowa jednostka ma teraz stalowe tłoki zamiast elementów aluminiowych, zoptymalizowany proces separacji oleju oraz nowy układ wtrysku bezpośredniego common-rail z wtryskiwaczami z zaworami elektromagnetycznymi.
Nowy silnik wysokoprężny łączy siły z układem hybrydowym typu „mild hybrid”, wytwarzając moc maksymalną 219 kW/298 KM i szczytowy moment obrotowy 670 Nm. Dzięki temu nowe BMW X5 xDrive30d i nowe BMW X6 xDrive30d mogą rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 6,1 sekundy.
Nowe BMW X5 i BMW X6 — systemy do zautomatyzowanej jazdy i parkowania
Komfort i bezpieczeństwo w nowym BMW X5 i nowym BMW X6 zapewnia znacznie rozszerzony wybór systemów automatycznej jazdy i parkowania. Aktualizacje obejmują rozszerzone możliwości standardowego systemu ostrzegania przed kolizją czołową, który teraz może również zmniejszyć ryzyko kolizji z rowerzystami, pieszymi lub nadjeżdżającymi pojazdami podczas skręcania z drogi. Wśród dostępnych opcji są m.in. automatyczny asystent ograniczenia prędkości, ostrzeganie przed zjazdem z drogi, aktywna nawigacja, kontrola prędkości na trasie, rozpoznawanie świateł drogowych, asystent nagłego hamowania, asystent zmiany pasa ruchu i asystent łączenia.
Oprócz kamery wspomagającej cofanie, standardowy asystent parkowania obejmuje teraz także funkcje monitorowania odjazdu i asystenta przyczepy. Z kolei nowy, opcjonalny Parking Assistant Professional umożliwia automatyczne parkowanie oraz wykonywanie kompletnych manewrów na dystansie do 200 metrów, którymi można sterować z zewnątrz samochodu za pomocą aplikacji My BMW App na Apple iPhone.
BMW iDrive najnowszej generacji
Najnowsza generacja technologii BMW iDrive oparta na systemie operacyjnym BMW 8 wprowadza do BMW X5 i BMW X6 zarówno zakrzywiony wyświetlacz BMW, jak i szereg nowych usług cyfrowych. Standardowy BMW Live Cockpit Plus obejmuje również oparty na chmurze system nawigacji BMW Maps. Natomiast opcjonalny BMW Live Cockpit Professional oferuje klientom wyświetlacz BMW Head-up i funkcję Augmented View. Podczas postoju samochodu kierowca i pasażer z przodu mogą również na wyświetlaczu sterującym przesyłać strumieniowo treści z YouTube i uzyskać dostęp do aplikacji samochodowej Bundesliga.