Audi A6 Avant e-tron to już drugie koncepcyjne Audi z rodziny A6 e-tron. Audi, na dorocznej konferencji prasowej zaprezentowało w tym roku kolejny pojazd z przyszłościowej, zasilanej elektrycznie serii modelowej A6 e-tron. 

  • Audi na rocznej konferencji wynikowej pokazało koncepcję nowego Audi A6 Avant e-tron
  • Audi A6 Avant e-tron zbudowany jest na platformie PPE

Nowe Audi A6 Avant e-tron

Podobnie jak Audi A6 e-tron concept pokazane w 2021 r., Audi A6 Avant e-tron concept bazuje na przyszłościowej Elektrycznej Platformie Premium (PPE) opracowanej pod przewodnictwem Audi i jest napędzane w pełni elektrycznie. Jednocześnie, przy tych samych wymiarach co A6 Sportback e-tron, jest emanacją nowej koncepcji stylistycznej. 

Audi A6 Avant e-tron – wymiary

Nadwozie o długości 4,96 m, szerokości 1,96 m i wysokości 1,44 m sprawia, że samochód ten plasuje się w segmencie pojazdów luksusowych. Zamknięty grill osłony chłodnicy Singleframe i ciągły pas świateł tylnych, podkreślają jego pokrewieństwo z innymi napędzanymi elektrycznie modelami rodziny e-tron.

Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron

Model stylistyki zewnętrznej debiutującego w marcu 2022 r. Audi A6 Avant e-tron concept nie jest już wynikiem prostego ćwiczenia stylistycznego, tak jak to było w przypadku wersji Sportback. Silne linie i eleganckie proporcje antycypują przyszłe modele produkcyjne Audi i oferują wgląd w to, jak dynamicznie i szykownie wyglądać będą napędzane elektrycznie pojazdy Audi segmentu luksusowego.


Pokazując Audi A6 Avant e-tron concept oferujemy bardzo konkretną wizję przyszłych modeli seryjnych opartych o platformę technologiczną PPE. Zajmujemy się nie tylko elektryfikacją pełnej sukcesów, 45-letniej historii wersji Avant. Najbardziej zależy nam na tym, by nasze umiejętności techniczne pozwoliły nam dodać do niej wykrzyknik. A ten wykrzyknik to 800-woltowy system pokładowy, moc ładowania do 270 kW i osiągany w testach WLTP zasięg nawet 700 km — mówi członek zarządu AUDI AG ds. rozwoju technicznego, Oliver Hoffmann. 

Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron

Model Avant w linii A6 na rynku pojawił się po raz pierwszy w roku 1977, jako rewolucyjna i zaprojektowana z dużym ładunkiem emocji reinterpretacja samochodu typu kombi. 

Avant to termin pochodzący od sloganu reklamowego Audi z 1995 roku.

Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron

Audi i technika PPE

Technika PPE ma przekładać się na standard określany dynamicznymi parametrami jazdy. W przyszłości, Audi A6 e-tron będzie miało zasięg do 700 km (w standardzie WLTP). Najmocniejsze modele z tej serii będą przyspieszać od 0 do 100 km/h w niecałe cztery sekundy. Parametry modeli Sportback i Avant tylko nieznacznie od siebie odbiegają.

Nowe Audi dzięki systemowi 800 V i możliwości ładowania mocą do 270 kW, w ciągu zaledwie 10 minut, na stacji szybkiego ładowania może zgromadzić energię wystarczającą do przejechania około 300 kilometrów.

Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron

Stylistyka nowego Audi

Wymiary Audi A6 Avant e-tron concept (długość 4,96 m, szerokość 1,96 m i wysokość 1,44 m) jasno wskazują, że jest to przedstawiciel wyższej klasy pojazdów — tej samej, w której obecnie znajdują się modele serii Audi A6/A7.

Współczynnik oporu powietrza Cx w modelu Sportback wynosi zaledwie 0,22. Wartość Cx wersji Avant o ekspansyjnej linii dachu jest wyższa o zaledwie 0,02 jednostki. Oznacza to, że samochód charakteryzuje się minimalnym oporem aerodynamicznym, co przekłada się przede wszystkim na niższe zużycie energii, a tym samym na większy zasięg.

Duże 22-calowe koła i krótkie zwisy, płaska kabina i dynamiczny łuk dachu, nadają Avantowi proporcje wyraźnie nawiązujące do samochodu sportowego. 

Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron

Brak ostrych krawędzi skutkuje na całej karoserii płynnymi przejściami między powierzchniami wypukłymi i wklęsłymi, a także powstawaniem miękkich cieni.

Dach delikatnie opadający ku tyłowi z ukośnym słupkiem D, to cecha typowa dla okien Audi Avant. Słupek D „wyrasta” ze stabilnej podstawy tylnej części pojazdu.

Nadkola połączono specjalnie wyrzeźbionym obszarem ponad partią progów kryjącym zespół akumulatorów, co podkreśla czarny panel — element stylistyczny stanowiący obecnie cechę charakterystyczną floty elektrycznych pojazdów marki Audi. Typowe dla modeli Audi e-tron są też smukłe wirtualne lusterka zewnętrzne umieszczone przy podstawie słupka A.

Patrząc na pojazd z przodu, od razu widać, że Audi A6 e-tron concept jest zasilany energią elektryczną. Jego cechą charakterystyczną jest duży, zabudowany grill osłony chłodnicy Singleframe, którego dolną krawędź stanowią głębokie wloty powietrza chłodzącego układ napędowy, akumulator i hamulce. Płaskie osłony reflektorów sięgają daleko na boki rozciągniętej w poziomie przedniej części pojazdu, podkreślając horyzontalną architekturę karoserii.

W dolnej części tylnego dyfuzora znajdują się dwa duże wyloty powietrza, zintegrowane z powierzchnią zderzaka. Elementy te, również z kolorowymi wykończeniami, kierują powietrze przepływające pod pojazdem w taki sposób, który zmniejsza turbulencje.

Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron

Technika świateł

Płaskie reflektory przednie i światła tylne są wąskie i wtopione w kompozycję ogólną linii pojazdu. Technika świateł cyfrowych Matrix LED i OLED umożliwia osiągnięcie maksymalnej jasności i szerokiego wachlarza funkcji nawet na minimalnej powierzchni.

Po obu stronach karoserii umieszczono po trzy niewielkie projektory LED o wysokiej rozdzielczości, które po otwarciu drzwi zmieniają ziemię pod pojazdem w scenę — niewielkie, dynamicznie rozszerzane efekty świetlne witają pasażerów komunikatem w ich własnym języku.

Połączenie funkcji bezpieczeństwa i estetyki zawsze miało dla Audi szczególne znaczenie. Dlatego małe projektory o wysokiej rozdzielczości wyświetlają również na ziemi symbole ostrzegawcze: na przykład informują rowerzystów, że za chwilę otworzą się drzwi pojazdu. 

Cztery inne projektory LED o wysokiej rozdzielczości — w niewidoczny sposób wbudowane w narożniki pojazdu — odwzorowują sygnał kierunkowskazu. Wygląd tych projekcji można zmienić, dostosowując je do różnych rynków i przepisów regionalnych.

Tył Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron

Reflektory jako projektor

Cyfrowe reflektory przednie Digital Matrix LED osiągają jakość niemalże kinową. Jeżeli na przykład Audi A6 Avant e-tron concept jest podczas ładowania akumulatorów zaparkowane przy jakiejś ścianie, kierowca i pasażerowie mogą spędzić ten czas grając w wyświetlane na tej ścianie gry wideo. Zamiast na małym ekranie w kabinie, będą widzieli wirtualne krajobrazy rozgrywanej gry na ścianie w formacie XXL — a wszystko to dzięki reflektorom Digital Matrix LED. 

Zdjęcie Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron zdjęcie: Audi

Światła nowego Audi

Tylna część pojazdu koncepcyjnego jest wyposażona w cyfrowe elementy OLED nowej generacji, które tworzą nieprzerwany pas świetlny i działają jak wyświetlacz. Można ich również użyć do stworzenia prawie nieograniczonej liczby wariacji spersonalizowanych cyfrowych sygnatur świetlnych i dynamicznych świateł dostosowanych do gustu klienta. 

Nowością w światłach tylnych jest trójwymiarowa architektura cyfrowych elementów OLED, która – dostosowana do kształtu nadwozia – umożliwia zintegrowanie nocnego designu z ogólnym wyglądem. Dzięki temu, dynamiczny pokaz świetlny można oglądać nie tylko w dwóch wymiarach, jak to miało miejsce dotychczas, ale z imponującym efektem przestrzennym 3D.

Droga przed pojazdem jest wyraźnie i jasno oświetlona dzięki reflektorom, które inteligentnie dostosowują się do sytuacji na drodze, pogody i otoczenia, a także umożliwiają komunikację z innymi użytkownikami drogi. Z tyłu, wyjątkowo jasne, jednorodne, połączone cyfrowe światła OLED o wysokim kontraście, pozwolą w przyszłości znacznie zwiększyć poziom bezpieczeństwa na drogach. 

Dodatkowo, możliwość projekcji obrazu na ziemi wokół pojazdu, po raz pierwszy pozwala rozszerzyć zakres komunikacji poza pojazd. Dzięki funkcjom inteligentnej łączności, A6 e-tron concept wysyła innym użytkownikom drogi sygnały wizualne. 

Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron

Wysoki prześwit i maksymalne obniżenie podczas jazdy

Platforma PPE została zaprojektowana wyłącznie z myślą o układach napędowych zasilanych z akumulatorów. Kluczowym elementem przyszłej floty bazującej na PPE jest moduł akumulatora umieszczony między osiami, który w A6 Avant e-tron concept magazynuje około 100 kWh energii. Wykorzystanie całej podstawy pojazdu umożliwia uzyskanie stosunkowo płaskiego układu akumulatora. Oznacza to, że możliwe będzie wykorzystanie tej platformy zarówno w pojazdach z wysokim prześwitem, jak i samochodach o zdecydowanie dynamicznej, niskiej architekturze — takich jak na przykład Audi A6 Avant — bez wprowadzania zmian do architektury bazowej.

Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron

Wielkość akumulatora i rozstaw osi pojazdów osadzonych na PPE można skalować, a tym samym wykorzystać w różnych segmentach rynku. Jednak ich wspólnym mianownikiem będzie stosunek dość dużego rozstawu osi i bardzo krótkich zwisów. Użytkownicy przyszłych modeli PPE skorzystają z dużego rozstawu osi, który przełoży się na dłuższe wnętrze pojazdu i więcej miejsca na nogi z przodu i z tyłu, co jest zaletą kluczową we wszystkich segmentach. Ponadto pojazdy elektryczne są również zwykle bardziej przestronne dzięki nieobecności tunelu środkowego – w samochodzie w pełni elektrycznym po prostu nie jest on potrzebny.

Napęd Quattro

Pomimo braku tunelu i wału napędowego, klienci Audi nie będą musieli rezygnować z flagowego elementu: napędu quattro. Przyszła rodzina modeli bazujących na PPE będzie obejmowała wersje z jednym silnikiem elektrycznym zamontowanym na osi przedniej i jednym na osi tylnej. Za pomocą systemu elektronicznej koordynacji będą one na żądanie zapewniały napęd na cztery koła i pozwolą uzyskać doskonałą równowagę między dynamiką jazdy i wydajnością energetyczną.

Dodatkowo rodzina pojazdów e-tron będzie również zawierała wersje podstawowe zoptymalizowane pod kątem minimalnego zużycia energii i maksymalnego zasięgu. W tym przypadku napęd pojazdu zapewniał będzie pojedynczy silnik elektryczny zamontowany na osi tylnej. 

Dwa silniki elektryczne w Audi A6 Avant e-tron concept mogą zapewnić łączną moc wyjściową 350 kW i moment obrotowy rzędu 800 Nm. 

Koła przednie Audi A6 e-tron są połączone pięciowahaczową osią specjalnie zoptymalizowaną pod kątem pojazdów elektrycznych. Oś tylna jest wielowahaczowa. W modelu koncepcyjnym zamontowano zawieszenie pneumatyczne Audi z adaptacyjnymi amortyzatorami.

Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron

A6 Avant e-tron — mistrz magazynowania

Sercem napędu koncepcyjnego Audi A6 Avant e-tron concept — i wszystkich modeli w przyszłości bazujących na PPE — będzie 800-woltowa technika ładowania akumulatora. Podobnie jak we wcześniejszym modelu Audi e-tron GT quattro, zapewnia ona możliwość naładowania akumulatora mocą do 270 kW w bardzo krótkim czasie na stacjach szybkiego ładowania. Ta rewolucyjna technika po raz pierwszy pojawi się w segmencie samochodów klasy średniej i luksusowej.

W ten sposób A6 Avant stanie się mistrzem magazynowania . Technika PPE daje czas ładowania zbliżony do tradycyjnego postoju na tankowanie samochodu napędzanego silnikiem spalinowym. Wystarczy 10 minut, by naładować akumulator do poziomu wystarczającego do przejechania ponad 300 kilometrów. W mniej niż 25 minut można naładować akumulator Audi A6 Avant e-tron concept o pojemności 100 kWh od 5 do 80 procent. 

Zasięg do 700 km — w zależności od wybranego układu napędowego i mocy wyjściowej — sprawia, że modele z rodziny Audi A6 e-tron idealnie nadają się na długie podróże. Ponadto ich zasięg i prędkość ładowania dotrzymują kroku pojazdom spalinowym, dzięki czemu stają się doskonałymi pojazdami spełniającym codzienne potrzeby: od krótkich wyjazdów do sklepu, po dłuższe trasy pokonywane podczas wyjazdu na wakacje.

Pod względem właściwości dynamicznych, Audi A6 e-tron concept – co jest typowe dla samochodu elektrycznego – rzeczywiście przewyższa swoich rywali z silnikami spalinowymi. Dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu już od pierwszych obrotów, nawet podstawowe modele zaprojektowane z myślą o wydajności przyspieszają do 100 km/h w mniej niż siedem sekund. A w modelach najwyższej klasy o wysokich osiągach, czas ten można skrócić nawet do znacznie poniżej czterech sekund.

Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron

Nowa platforma PPE Audi

W 2018 r. zadebiutował pierwszy w pełni elektryczny pojazd seryjny marki Audi — Audi e-tron. Od tamtego czasu marka systematycznie i szybko realizuje szeroko zakrojony plan wprowadzania mobilności elektrycznej w całej gamie produktów. Po Audi e-tron SUV i e-tron Sportback, w lutym 2021 r. zadebiutował dynamiczny e-tron GT quattro – osadzony na nowej platformie technologicznej opracowanej wspólnie z Porsche AG. Zaledwie dwa miesiące później swoje premiery miały Audi Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron — dwa SUV-y w segmencie aut kompaktowych, bazujące na wspólnej dla Grupy Volkswagen platformie technologicznej MEB. 

Audi A6 e-tron – nowa era w segmencie?

Modele koncepcyjne Audi A6 e-tron Sportback i Avant są pierwszymi członkami rodziny pojazdów — początkowo w segmencie C, a później również w segmentach B i D. Elektryczna Platforma Premium, w skrócie PPE to system modułowy rozwijany pod przewodnictwem Audi we współpracy z Porsche AG. Pierwsze seryjne pojazdy Audi zbudowane na platformie PPE będą sukcesywnie przedstawiane w 2023 r. 

PPE to pierwsza platforma zaprojektowana z myślą o zastosowaniu w gamie pojazdów popularnych, w tym w SUV-ach i CUV-ach o wysokim prześwicie, a także w samochodach nisko zawieszonych, stanowiących część kluczowego asortymentu Audi, na przykład w serii Audi A6. Są też plany rozszerzenia asortymentu PPE na segment B, który od dekad jest segmentem najliczniej sprzedawanym przez Audi. 

W ten sposób Audi może skutecznie rozszerzyć gamę pojazdów elektrycznych w swoim portfolio – poprzez wysokonakładowe segmenty B i C. Ponadto, dzięki korzyściom skali, możliwe będzie zastosowanie technologii klasy luksusowej i różnych wersji modelowych w szerokiej gamie modeli, która nie ma sobie równych na rynku premium.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię