Toyota zaprezentowała swój nowy samochodów elektryczny. Model bZ4X to pierwszy model z nowej serii bZ – Beyond Zero – elektrycznych pojazdów akumulatorowych. Jest to przełom, bo dotychczas Toyota stawiała na auta hybrydowe, a jej odpowiedzią na elektromobilność – były auta wodorowe.
- Toyota pokazała swój nowy samochód elektryczny – bZ4X
- Elektryczny SUV Toyoty jest samochodem elektrycznym – bateryjnym
- Premiera elektrycznej Toyoty odbędzie się 2 grudnia
Pierwszy samochód elektryczny od Toyoty
Model bZ4X jest pierwszym samochodem elektrycznym – bateryjnym – Toyoty, który ma trafić w ręce klientów. Elektryczny bZ4X jest także Jest to również pierwszy samochód zbudowany na nowej platformie dedykowanej dla pojazdów elektrycznych – e-TNGA. Platforma została opracowana wspólnie przez Subaru i Toyotę. Japoński koncern wskazuje, że włączenie jednostki akumulatorowej jako integralnej części podwozia pod podłogą pojazdu, daje korzyści w postaci niskiego środka ciężkości, odpowiedniego wyważenia przodu i tyłu oraz wysokiej sztywności nadwozia, co wpływa na bezpieczeństwo, jazdę i samo prowadzenie.
Elektryczny SUV Toyoty
bZ4X oferowany przez Toyotę to elektryczny SUV z napędem na cztery koła. Auto zasilane jest baterią litowo-jonową. Toyota oczekuje, że nawet po 10 latach jazdy akumulator nadal będzie działał na poziomie 90 proc. swojej pierwotnej wydajności. Przy w pełni naładowanym akumulatorze oczekiwany zasięg to ponad 450 km (w zależności od wersji, dokładne dane do potwierdzenia później). bZ4X będzie posiadać także zaawansowane funkcje technologiczne, w tym dach z panelem słonecznym, który pomaga ładować akumulator podczas jazdy lub postoju. Auto będzie wyposażone w pakiet Toyota Safety Sense trzeciej generacji, z nowymi i ulepszonymi systemami aktywnego bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy.
Europejska premiera bZ4X będzie miał miejsce 2 grudnia.
Elektryczny samochód Toyoty na nowej platformie
bZ4X jest pierwszym samochodem zbudowanym na nowej platformie dedykowanej samochodom elektrycznym – e-TNGA. Japoński koncern wskazuje, że elastyczność platformy można wykorzystać w potencjalnych przyszłych modelach bZ. Jest ona także przeznaczona do produkcji na masową skalę. W platformie e-TNGA akumulator znajduje się całkowicie pod podłogą pojazdu i stanowi część podwozia. Ma to zwiększyć stabilność bZ4X i wpłynąć na jego dynamikę. W połączeniu z szerokim rozstawem osi daje to sporą przestrzeń wewnątrz auta.
Elektryczna Toyota – co nowego?
Toyota w swoim elektrycznym modelu bZ4X chce zaprezentować samochód, który jest równie odpowiednia dla nowoczesnego życia w mieście, jak i na wsi. Łączy on w sobie właściwości auta elektrycznego z cechami SUV-a. Przód samochodu charakteryzuje się nowym, definiującym markę kształtem „młota”, z charakterystycznymi smukłymi reflektorami i z naciskiem na przednie narożniki samochodu.
Sylwetka nowego elektryka jest smukła, z niską linią osi, która odzwierciedla nisko położony środek ciężkości. Z tyłu, projektanci skupili się na narożnikach auta, montując charakterystyczne tylne światła, przez całą długość samochodu.
W porównaniu do Toyoty RAV4 wymiary ilustrują zmiany konstrukcyjne, jakie niesie ze sobą nowa platforma e-TNGA. Wysokość bZ4X jest niższa o 85 mm, rozstaw osi jest o 160 mm dłuższy niż w RAV4. Promień skrętu elektrycznej Toyoty to 5,7 m.
Konstrukcja zawiera elementy aerodynamiczne, które mają poprawić zasięg samochodu poprzez zmniejszenie oporu powietrza. Są to takie elementy jak np. otwory umieszczone głęboko w rogach przedniego zderzaka, pełna osłona podwozia, precyzyjnie nachylona tylna szyba.
Elektryczny napęd i osiągi
Toyota bZ4X w wersji z napędem na przednią oś ma dynamiczny silnik elektryczny, który wytwarza 204 KM (150 kW) mocy i osiąga 265 Nm momentu obrotowego. Samochód z napędem na cztery koła ma moc maksymalną wynoszącą 217 KM oraz 336 Nm momentu obrotowego. Przyspieszanie tej wersji od 0 do 100 km/h trwa 7,7 sekundy (wstępne dane sprzed homologacji).
Napęd samochodu oferuje tryb jazdy „przy pomocy jednego pedału”, w którym wzmocnione zostało odzyskiwanie energii z hamowania, co pozwala kierowcy przyspieszać i zwalniać głównie przez operowanie pedałem gazu.