Polestar 4 to nowy szwedzki elektryk zaprezentowany w kwietniu przez szwedzką markę Polestar. Jest to już drugi SUV w portfolio marki. Produkcja samochodu na rynek europejski ruszy dopiero w 2024 roku. Jego cena to ok. 60 000 euro, czyli ok. 280 000 zł.

Nowy Polestar 4

Projekt Polestara 4 jest kontynuacją kluczowych elementów, które po raz pierwszy pokazano w samochodzie koncepcyjnym Polestar Precept. Pozbycie się wyodrębnionej szyby z tyłu gwarantuje całkowicie nowe doznania z jazdy.

Polestar 4 jest samochodem pozycjonowanym pomiędzy Polestar 2 i Polestar 3 pod względem wielkości i ceny. Elementy stylistyczne, które po raz pierwszy pojawiały się w samochodach koncepcyjnych Polestar, przeniesiono do produkcji w najszybszym jak dotąd samochodzie szwedzkiej marki.

Produkcja, dostępność i ceny

Polestar 4 będzie produkowany najpierw w Chinach, a produkcja ruszy w Hangzhou Bay w Chinach w listopadzie 2023 roku. Nowoczesny zakład produkcyjny, którego właścicielem jest Geely, działa w 100 proc. w oparciu o odnawialne źródła energii elektrycznej.

Pełne uruchomienie produkcji na innych rynkach, w tym w Europie, Ameryce Północnej oraz w regionie Azji i Pacyfiku, zaplanowano na początek 2024 r. Sprzedaż i produkcja na tych rynkach będzie się zwiększać w ciągu tego roku. Orientacyjna cena startowa Polestara 4 zaczyna się od 60 000 euro.

Widok z boku nowego samochodu Polestar 4

Polestar 4 — rozmiary

Efektywność aerodynamiczną samochodu zwiększa niski nos, chowane klamki. Samochodowi pomagają także licowane szyby z bezramkowymi oknami oraz zoptymalizowanie przepływu powietrza wokół tylnej belki świetlnej. Polestar 4 zbudowany na bazie opracowanej przez Geely architektury Sustainable Experience Architecture (SEA) klasy premium. Jest to SUV coupé segmentu D z długim, wynoszącym 2 999 mm rozstawem osi.

Długość całkowita samochodu wynosi 4 839 mm, szerokość 2 139 mm, a wysokość 1 544 mm. Duże proporcje wnętrza są szczególnie widoczne z tyłu, gdzie pasażerowie są zamknięci w intymnym otoczeniu, dzięki odchylanym fotelom. Regulowane oświetlenie otoczenia, które nadaje wnętrzu dodatkowy wymiar, inspirowane układem słonecznym, pozwala kierowcy dostosować środowisko jazdy do własnych potrzeb.

Widok z góry na samochód Polestar 4

Wyposażenie

Szklany dach na całej długości, który można znaleźć już w standardzie jest dostępny z opcjonalną funkcją elektrochromową. Zawiera ona tryb przezroczysty i nieprzezroczysty. Dzięki wyeliminowaniu tylnej szyby, rozciąga się on od początku samochodu, aż poza głowy osób siedzących z tyłu. Pomiędzy przednimi fotelami zamontowano dodatkowy ekran do obsługi mediów i klimatyzacji.

Lusterko wsteczne zostało zastąpione ekranem o wysokiej rozdzielczości. W czasie rzeczywistym wyświetlany jest na nim obraz z zamontowanej na dachu tylnej kamery. Daje to znacznie szersze pole widzenia niż w większości nowoczesnych samochodów.

Wnętrze i materiały Polestara 4

Wnętrze i materiały Polestara 4 zostały zaprojektowane wokół tematu „soft tech”, czerpiąc inspirację z branży mody i odzieży sportowej.

Podejście monomateriałowe, po raz pierwszy zaprezentowane w 2022 roku, jest stosowane w przypadku materiałów użytych wewnątrz samochodu, gdzie wszystkie warstwy określonych elementów są produkowane z tego samego materiału bazowego. Pozwala to na ich skuteczniejszy i bardziej wydajny recykling poprzez wyeliminowanie konieczności oddzielania niekompatybilnych warst przed recyklingiem.

Nowe materiały to m.in. szyta na miarę dzianina, która składa się w 100 proc. z przetworzonego PET, a także MicroTech i tworzona z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt tapicerka ze skóry Nappa.

Szyta na miarę dzianina to nowa technologia stosowana w przemyśle motoryzacyjnym. Po raz pierwszy pokazano ją w samochodzie koncepcyjnym Precept. Wykonano ją w 100 proc. z poliestru pochodzącego z recyklingu. Materiał i jego projekt powstał w Szwedzkiej Szkole Tekstyliów (Borås Textilhögskolan) we współpracy z ekspertami marki Polestar i dalej rozwijane z dostawcami.

Dywaniki we wnętrzu wykonano z przetworzonego PET, a dywaniki podłogowe z materiału ECONYL, który pochodzi z odzyskanych w procesie recyklingu sieci rybackich. Panele wykończeniowe drzwi wykonano z NFPP (polipropylen z włókien naturalnych), co pozwala zredukować do 50 proc. tworzywo sztuczne i zmniejszyć masę do 40 proc. MicroTech, wprowadzony po raz pierwszy w modelu Polestar 3, w swojej konstrukcji zastępuje ropę naftową olejem sosnowym i posiada podkład tekstylny pochodzący z recyklingu.

Widok z tyłu na samochód Polestar 4

Wydajność samochodu

Polestar 4 to najszybszy samochód produkcyjny, jaki marka opracowała do tej pory. Sprint od 0-100 km/h zajmuje zaledwie 3,8 sekundy, a maksymalna moc wynosi 400 kW (544 KM). Silniki mają konstrukcję synchroniczną z magnesami trwałymi. Dostępne będą zarówno wersje dwu- jak i jednosilnikowe wersje samochodu, przy czym wersje jednosilnikowe będą miały napęd na tylne koła. Samochód stoi na kołach 20. bądź 22 calowych. Polestar oferuje do swojego nowego elektryka opony Pirelli i Michelin.

Zasięg do 566 kilometrów na jednym ładowaniu

W obu wersjach długodystansowych znajdziemy akumulator o pojemności 102 kWh. W wersji Long range Dual silnik ma moc 400 kW (544 KM), 686 Nm i wstępny zasięg do 560 km WLTP. Sprzęgło rozłączne pozwala samochodowi odłączyć przedni silnik elektryczny, gdy nie jest potrzebny, aby zmaksymalizować zasięg i wydajność.

We wszystkich wersjach przewidziano ładowanie prądem stałym o mocy do 200 kW i prądem zmiennym o mocy 22 kW. W ofercie znajduje się również ładowanie dwukierunkowe, z możliwością ładowania z pojazdu do pojazdu (V2L). Dzięki tej funkcji urządzenia zewnętrzne mogą pobierać energię z Polestara 4. Standardowo Polestar montuje także pompę ciepła, dzięki której samochód może wykorzystać ciepło otoczenia do wstępnego schłodzenia kabiny i akumulatora.

Nowa funkcja optymalizacji napędu pozwala kierowcy w wersji Long range Dual Motor na wybór trybu jazdy. Tryb Performance zwiększa szybkość reakcji układu napędowego i angażuje oba silniki przez cały czas, aby zapewnić pełną moc i najlepsze osiągi. Tryb Range stawia na pierwszym miejscu wydajność, dostosowując układ napędowy do spokojniejszego stylu jazdy i wymuszając wykorzystanie tylko tylnego silnika.

Wersję Long range Single Motor wyposażono w silnik o mocy 200 kW (272 KM) i momencie obrotowym 343 Nm. Umieszczono go z tyłu samochodu. Jej wstępny zasięg wynosi do 600 km wg WLTP.

Widok z przodu na samochód Polestar 4

Technologia zastosowana w Polestar 4

Polestar kontynuuje rozwój technologii w kierunku bardziej rozrywkowej, połączonej i autonomicznej przyszłości we wszystkich swoich samochodach. W Polestar 4, system infotainment zasilany przez Android Automotive OS i Snapdragon Cockpit Platform wykorzystuje 15,4-calowy ekran zorientowany poziomo.

Dzięki wbudowanym funkcjom Google, Polestar oferuje wiodące w branży doświadczenia związane z łącznością. Opcjonalnie dostępny jest system audio Harman Kardon z 12 głośnikami i jednym 400-watowym hybrydowym wzmacniaczem kanałowym. Dodatkowe dwa głośniki w zagłówkach są dodawane do każdego przedniego fotela. Z opcjonalnym Nappa Pack podnoszą one łączną sumę do 16 głośników. Oczywiście w zestawie znajduje się także Apple CarPlay.

Podobnie jak w przypadku wszystkich innych samochodów Polestar, regularne aktualizacje over-the-air pozwalają na przesyłanie nowych funkcji i ulepszeń zdalnie do wszystkich pojazdów. Eliminuje to potrzebę odwiedzania warsztatu w celu uzyskania najnowszego oprogramowania.

Bezpieczeństwo Polestara 4

Polestar 4 posiada wiodące technologie bezpieczeństwa wewnątrz i na zewnątrz. Testowane są one według tych samych rygorystycznych standardów, co wszystkie inne samochody Polestar. W wyposażeniu znajduje się nawet dziewięć poduszek powietrznych. Nowe partnerstwa zapewniają inteligentne technologie bezpieczeństwa, w tym zaawansowany system wspomagania kierowcy SuperVision firmy Mobileye.

Łącznie w standardzie montowanych jest dwanaście kamer, jeden radar i dwanaście czujników ultradźwiękowych. System bezpieczeństwa obejmuje kamerę monitorującą kierowcę, która jedynie przekazuje dane, a nie nagrywa wideo, aby monitorować oczy i ruchy głowy kierowcy. Ma to pomóc w uniknięciu zdarzeń związanych ze zmęczeniem lub zaśnięciem. Wraz z czujnikami wykrywania rąk na kierownicy, system monitorowania pomaga utrzymać aktywne zaangażowanie kierowcy w prowadzenie pojazdu, zgodnie z wymaganiami.

10,2-calowy wyświetlacz kierowcy zamontowano przed kolumną kierownicy i zawiera on informacje o prędkości, akumulatorze i zasięgu. Po włączeniu różnych systemów wspomagających, wirtualne środowisko może pokazywać także innych użytkowników drogi, aktualne funkcje wspomagania jazdy i informacje nawigacyjne. Wyświetlacz head-up o przekątnej 14,7 cala umieszczony przed kierowcą przekazuje najważniejsze informacje dotyczące pojazdu, telefonii i nawigacji na przednią szybę. Ma on dodatkowo zwiększać uwagę kierowcy na samej drodze. Sprytna funkcja „trybu śnieżnego” wyświetlacza HUD zmienia kolor tekstu z białego na żółty, poprawiając widoczność w zaśnieżonym otoczeniu.

Opcjonalny pakiet Pilot obejmuje ulepszony system Pilot Assist z asystentem zmiany pasa ruchu. Inicjowany jest on przez kierowcę poprzez dotknięcie kierunkowskazu w pożądanym kierunku.

Polestar 4 i pakiety wyposażenia

Pakiet Plus obejmuje elementy zwiększające komfort i technologię. Wersja Plus Pro wzbogaca go o kolorowe wykończenie nadwozia, elektrochromatyczny szklany dach i dodatkowe oświetlenie wnętrza. Do pakietu Plus opcjonalnie dostępny jest Pakiet Nappa, który obejmuje chroniącą dobrostan zwierząt skórzaną tapicerkę Nappa z wentylacją, masażem i dodatkowymi głośnikami w zagłówkach przednich foteli.
Pakiet Pilot obejmuje system Pilot Assist i jego rozszerzone funkcje.

Wersja Performance podnosi wyczynowy wygląd i wrażenia z jazdy wersji Long range Dual, dzięki 22-calowym kołom, 4-tłoczkowym hamulcom Brembo, wyczynowemu tuningowi podwozia Polestar Engineered oraz detalom w kolorze złota na hamulcach, pasach bezpieczeństwa i pokrywach zaworów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię