Polestar – producent elektrycznych samochodów premium szykuje się do produkcji nowego modelu. Polestar 5 ma wejść na rynek w 2024 roku. Bryła modelu Polestar 5 będzie bardzo zbliżona do przedstawionego wcześniej konceptu Polestar Precept. Samochód ma być nowym DNA marki.

  • Polestar 5 ma wejść na rynek w 2024 roku
  • Jego bryła będzie bardzo zbliżona do zaprezentowanego w 2020 roku konceptu Precept
  • Polestar 5 będzie produkowany w Chinach

Elektryczny Polestar 5 w 2024 roku

Polestar to marka samochodów elektrycznych klasy premium, wprowadzona na rynek w 2017 roku, jako niezależne przedsięwzięcie, którego współwłaścicielami są zarówno Volvo Cars, jak i Geely Holding Group. Centrum badawczo-rozwojowe firmy Polestar w Wielkiej Brytanii planuje wprowadzić na rynek model produkcyjny w 2024 roku.

Polestar Precept, na podstawie którego zbudowany jest model Polestar 5
Polestar 5 jest zbudowany na modelu koncepcyjnym Precept zdjęcie: Polestar

Elektryczny flagowiec – Polestar 5 – zachowa w sobie więcej aspektów samochodu koncepcyjnego Precept, niż wcześniej myślano. Po dwóch wcześniejszych sedanach i dwóch SUV-ach, Polestar 5 ma dopełnić portfolio szwedzkiego producenta aut elektrycznych. Jak przypomina portal MotoTrend.com Polestar po raz pierwszy pokazał koncepcję Precept w lutym 2020 r. Auto miało zadebiutować na salonie samochodowym w Genewie w 2020 r., ale ten został odwołany z powodu pandemii.

Polestar 5 był swego rodzaju poligonem dla projektantów, ale niespodziewanie dostał zielone światło do produkcji. Koncepcja została stworzona, by wskazać kierunek przyszłego rozwoju marki Polestar, która chce odróżnić się od swojego macierzystego Volvo. Polestar chce także konkurować na rynku w segmencie elektrycznych aut premium z Porsche i Teslą. Polestar 5 będzie samochodem, który będzie produkowany w małych ilościach, a jak pisze MotoTrend, ma być alternatywą dla Porsche Panamera.

Polestar 5 – nowe DNA Polestara

Zespół badawczo-rozwojowy w Coventry w Wielkiej Brytanii, składający się z inżynierów samochodów tworzących wcześniej dla takich marek jak Lotus, McLaren i Aston Martin, miał za zadanie stworzyć coś zupełnie nowego. W przeciwieństwie do wcześniejszych modeli Polestar 5 nie korzysta z platformy Volvo, ani Geely.

Polestar 5 jest pierwszym samochodem ze stajni Polestara, który powstanie na całkowicie nowej platformie. Auto będzie wykorzystywać aluminiową ramę przestrzenną i silnik P10, który najprawdopodobniej będzie miał moc ponad 600 koni mechanicznych. We współpracy z przednim silnikiem będzie mógł osiągnąć moc całkowitą do 872 KM.

Wnętrze Polestar Precept, na podstawie którego powstanie Polestar 5


MotoTrend pisze, że koncepcja Precept wprowadza nowy język projektowania, który jest już widoczny w modelach Polestar 3, 4 i 5. Maximilian Missoni, który jest szefem projektu wskazuje, że Precept ma tworzyć nowe DNA marki. Missoni porównuje przód nowego Polestara do nosa rekina.

Polestar 5 otrzyma adaptacyjne reflektory poprzez aktualizację oprogramowania, gdy technologia zostanie zatwierdzona przez organy regulacyjne w USA. Wewnątrz i na zewnątrz Polestar 5 zachowuje w sobie minimalistyczny, szwedzki design. Polestar 5 ma być wysoce aerodynamicznym, czterodrzwiowym GT.

Elektryczny Polestar 5 – dane techniczne, co w środku?

Polestar 5 zachowa wygląd tyłu taki sam, jaki był proponowany w modelu koncepcyjnym. Auto nie będzie miało wyseperowanego tylnego okna, a zamiast tego kierowca będzie polegał na widoku z kamery. Polestar 5 będzie posiadał długi szklany dach, który będzie się rozciągał się aż do metalowej klapy bagażnika. We wnętrzu będzie zastosowana dzianina wykonana z przetworzonego plastiku. Wewnątrz i na zewnątrz znajdą się wykończenia wykonane m.in. z lnu.

Elektryczny Polestar będzie miał także najprawdopodobniej napęd na wszystkie koła i powinien być zasilany pakietem akumulatorów 800 V z systemem wielokrotnego ładowania o pojemności 103 kWh. Jego szacowany zasięg to ok. 600 km.

Polestar 5 będzie budowany w nowej fabryce w Chongqing w Chinach
. W związku z planami budowy 30 000 samochodów Polestar 5 rocznie, począwszy od 2024 r., oczekuje się, że nowa platforma będzie wykorzystywana również w przyszłych pojazdach, aby inwestycje w nową architekturę były bardziej opłacalne.

Zdecydowanie widzę szansę w nowej, aluminiowej platformie, aby znaleźć nowe kombinacje i możliwości – mówi dyrektor generalny Polestara, cytowany przez MotoTrend

Dyrektor generalny Polestar, Thomas Ingenlat mówi, że zanim jednak zobaczymy model Polestar 5, projekt i technologia Precept trafią do SUV-ów Polestar 3 i Polestar 4.

Polestar Precept, na podstawie którego zbudowany jest model Polestar 5
Polestar Precept, na podstawie którego zbudowany jest model Polestar 5 zdjęcie: Polestar

Sprzedaż Polestara – ambitne plany na przyszłość

Polestar, z siedzibą w Göteborgu w Szwecji, spodziewa się, że globalna sprzedaż w 2021 roku osiągnie poziom 29 000 samochodów, a planując coroczną premierę nowego pojazdu elektrycznego w trzech kolejnych latach, spodziewa się sprzedawać łącznie 290 000 sztuk do 2025 r.

Coupé Polestar 4 SUV ma pojawić się w 2023 roku, a czterodrzwiowy GT Polestar 5 w 2024 roku. Firma spodziewa się, że 40 proc. sprzedaży w perspektywie średnioterminowej, będzie pochodzić z Europy, a po 30 proc. z Ameryki Północnej i Azji.

Według Ingenlatha Polestar spodziewa się, że w 2021 roku przychody miały wynieść 1,6 miliarda dolarów, a w przyszłym roku podwoić się.

Ma na to wpłynąć m.in. dodanie aktualizacji dla samochodów, zaczynając od ulepszeń wydajności Polestar 2, które będzie kosztować około 1000 euro i zapewniać 68-konny wzrost wydajności. Firma spodziewa się również, że w połowie dekady polestar 3 będzie miał możliwość samodzielnej jazdy na na autostradzie.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię