Porsche Taycan Turbo GT to najpotężniejszy i najbardziej dynamiczny model elektryczny do tej pory. Choć wersja ta jest zgodna z przepisami drogowymi, została stworzona z myślą o jeździe na torze wyścigowym. W celu poprawy stosunku mocy do masy, pominięto kilka elementów, takich jak tylna kanapa.

Porsche Taycan Turbo GT — osiągi

Porsche Taycan Turbo GT oferuje imponujące osiągi. W trybie overboost dostępna jest moc 815 kW, co odpowiada 1 108 KM. Dzięki dalszemu zwiększeniu momentu obrotowego, Turbo GT przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 2,2 sekundy. Dla osiągnięcia lepszych wyników na torze, zwiększono również prędkość maksymalną z 260 do 305 km/h.

Porsche Taycan Turbo GT ustanowiło rekordowy czas okrążeń na torach Laguna Seca i Nürburgring. Porsche poszerza gamę modeli swojego całkowicie elektrycznego sedana sportowego o Taycan Turbo GT oraz Taycan Turbo GT z pakietem Weissach. Ten ostatni jest zaprojektowany pod kątem toru i nie posiada tylnych siedzeń na rzecz jeszcze lepszego stosunku mocy do masy.

W maksymalnym wydaniu oba modele mogą dostarczyć ponad 1100 KM. W połączeniu z różnego rodzaju lekkimi konstrukcjami, elektryczne samochody sportowe typu GT podnoszą poprzeczkę pod względem dynamiki jazdy. Na tylnej osi zastosowano inwerter impulsów o większej mocy i wydajności, który wykorzystuje węglik krzemu jako materiał półprzewodnikowy. Pierwsze modele Taycan Turbo GT powinny być dostarczane klientom już wiosną.

Porsche Taycan Turbo GT

Rekord Porsche Taycan Turbo GT

Porsche Taycan Turbo GT z pakietem Weissach zdobył tytuł najszybszego seryjnie produkowanego samochodu elektrycznego na torze Weathertech Raceway Laguna Seca w Kalifornii 23 lutego 2024 r. Z czasem 1:27,87 min., kierowca rozwojowy Porsche, Lars Kern, uzyskał szybszy czas okrążenia niż jakikolwiek inny kierowca dotychczas na homologowanym do ruchu drogowego samochodzie elektrycznym.

Wcześniej wersja przedprodukcyjna tego samego nowego modelu ustanowiła nowy rekord na Nürburgringu. Tym razem również za kierownicą siedział Kern, który osiągnął czas okrążenia 7:07,55 min. na Nordschleife. Oficjalny czas okrążenia jest o 26 sekund szybszy od czasu zarejestrowanego przez Kerna podczas jego przejazdu w Taycanie Turbo S Sport Sedan w sierpniu 2022 r.

Czas ten stanowi również obecny rekord dla seryjnie produkowanych samochodów elektrycznych i czyni Turbo GT najszybszym czterodrzwiowym samochodem o dowolnym typie napędu na Nürburgringu.

Porsche Taycan Turbo GT

Tryb ataku

Po wciśnięciu przycisku w nowym Porsche dostępna przez 10 sekund jest dodatkowa moc do 120 kW. Tryb Ataku opiera się na funkcji przyspieszania używanej w innych modelach Taycan. System zoptymalizowano do jazdy na torze i działa podobnie jak samochody wyścigowe 99X, którymi Porsche startuje w Elektrycznych Mistrzostwach Świata FIA ABB Formula E. Wzrost mocy jest ukazywany przez licznik czasu w zestawie wskaźników i dynamicznie prezentowany za pomocą animowanych pierścieni na prędkościomierzu.

Tryb Ataku można również aktywować i dezaktywować za pomocą dźwigni. Ułatwia to korzystanie z funkcji podczas jazdy na torze.

Porsche niedawno gruntownie zmodernizowało gamę modeli Taycan i zwiększyło całkowitą moc systemową samochodów. Ulepszono między innymi układ napędowy z nowym silnikiem na tylnej osi. Umożliwia to jeszcze lepsze osiągi w porównaniu z poprzednimi modelami.

Porsche Taycan Turbo GT

Przyspieszenie Porsche Taycan Turbo GT

Porsche Taycan Turbo GT potrzebuje zaledwie 2,3 sekundy na sprint od 0 do 100 km/h, a z pakietem Weissach tylko 2,2 sekundy. Model jest o jeden do dwóch dziesiątych sekundy szybszy od Taycana Turbo S. Różnica w przyspieszeniu od zatrzymania się do 200 km/h jest jeszcze większa: 6,6 lub 6,4 sekundy dla Taycana Turbo GT bez/z pakietem Weissach, co jest nawet o 1,3 sekundy szybsze niż Taycan Turbo S.

Inwerter impulsów to kluczowy element kontroli silnika elektrycznego. W obu modelach Taycan Turbo GT zastosowano inwertery o maksymalnym prądzie 900 amperów na osi tylniej. Dostarczają one jeszcze więcej mocy i momentu obrotowego niż inwerter o prądzie 600 amperów w Taycanie Turbo S. Dla lepszej wydajności w inwerterze impulsów wykorzystano również węglik krzemu jako materiał półprzewodnikowy.

Jest to istotne z uwagi na zmniejszenie strat przełączania w PWR i umożliwienie wyższych częstotliwości przełączania. Zwiększono również przełożenie skrzyni biegów i wytrzymałość przekładni, co pozwala na większe wartości momentu obrotowego. W obu wersjach maksymalny moment obrotowy wynosi do 1340 Nm. Zasięg modeli Taycan Turbo GT wynosi do 555 km według pomiarów WLTP.

Porsche Taycan Turbo GT

Mniejsza waga Porsche Taycan Turbo GT

Dzięki inteligentnym lekkim konstrukcjom Porsche zmniejszyło wagę Taycana Turbo GT o maksymalnie 75 kg w porównaniu z Taycanem Turbo S. Włókno węglowe zastosowano w wykończeniach słupków B, górnych obudowach lusterek bocznych i wkładach listew bocznych. Lekkie fotele kubełkowe wykonane z CFRP, lekka przestrzeń bagażowa oraz brak elektrycznej funkcji zamykania tylnych drzwi również przyczyniają się do redukcji masy.

Wyposażenie

Taycan Turbo GT jest standardowo wyposażony w pakiet dynamiki, który obejmuje zawieszenie Porsche Active Ride z GT-specyficznym dostrojeniem. W dynamicznych sytuacjach jazdy zapewnia to niemal idealne połączenie z drogą dzięki zrównoważonemu rozłożeniu obciążeń na koła.

Sportowego Taycana już w standardzie wyposażono w lekkie hamulce ceramiczne. Opierając się na Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), układ hamulcowy został zoptymalizowany pod względem wagi. Zmiany w projekcie tarczy hamulcowej i obudowy zacisku hamulcowego redukują wagę o ponad dwa kilogramy.

Dodatkowe środki aerodynamiczne obejmują elementy deflektora powietrza na spodzie i nowy dyfuzor przedni. Z tyłu model z pakietem Weissach posiada skrzydło tylne w wykończeniu węglowym z nakładkami skrzydeł przymocowanymi do nadwozia. Całkowity docisk tylnej części sięga do 220 kg. Logo pakietu Weissach znajduje się po obu stronach skrzydła tylnego.

Wnętrze auta

Zamiast standardowego systemu tylnych siedzeń, umieszczono lekką obudowę z włókna węglowego z komorą bagażową. Analogowy zegar z pakietu Sport Chrono, który normalnie znajduje się na tablicy rozdzielczej, również pominięto, podobnie jak dywaniki na podłodze i w bagażniku. T

Pakiet wnętrza GT ze skórzanymi wykończeniami Race-Tex w kolorze czarnym znajduje się w standardzie.

Wnętrze Porsche Taycan Turbo GT

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię