Rolls-Royce Spectre to pierwszy elektryczny model luksusowego producenta samochodów z Wielkiej Brytanii. Okazuje się, że wybór nazwy dla nowego samochodu Rolls-Royce’a to kluczowy, bardzo przemyślany i żmudny proces. Dużą rolę odgrywa w nim historyczne dziedzictwo marki. 

  • Rolls-Royce Spectre to pierwszy elektryczny Rolls-Royce w historii
  • Rolls-Royce bierze nazwy swoich modeli z historycznych prototypów
  • Nazwa Spectre ma swoje korzenie w początku XX wieku

Skąd Rolls-Royce bierze nazwy samochodów?

Wybór nazwy dla nowego samochodu marki Rolls-Royce to kluczowy i bardzo przemyślany, w którym główną rolę odgrywa dziedzictwo marki. Z obecnej rodziny produktów, wszystkie oprócz modelu Rolls-Royce Cullinan (nazwanego na cześć największego surowego diamentu o jakości klejnotu, jaki kiedykolwiek odkryto) noszą historyczne nazwy z przeszłości: Phantom, Ghost, Dawn i Wraith noszą imiona pochodzące z 118-letniej historii Rolls-Royce’a.

Nadając nazwę swojemu pierwszemu pojazdowi z napędem elektrycznym, Rolls-Royce chciał podtrzymać tradycję i wzmocnić „genetyczne” powiązania, a jednocześnie zaznaczyć wejście na nowe terytorium definiowane przez innowacje i postęp. 

Pojawienie się naszego pierwszego samochodu z napędem elektrycznym oznacza początek nowej, odważnej ery dla Rolls-Royce’a. Jest to również kulminacja długiego, żmudnego procesu, w którym każdy element tworzenia tego przełomowego samochodu został przemyślany w najdrobniejszych szczegółach. Jeden aspekt tego przełomowego samochodu był zawsze pewny: od samego początku zdecydowaliśmy, że będzie on nosił nazwę Spectre – jako pierwszy seryjnie produkowany Rolls-Royce w historii. Była to decyzja zainspirowana naszym dziedzictwem bowiem samochody „Spectre” zawsze kojarzyły się z przełomowymi innowacjami technicznymi oraz poczuciem tajemniczości i niezwykłości – mówił Torsten Müller-Ötvös, dyrektor generalny, Rolls-Royce Motor Cars.

Rolls-Royce Spectre — skąd wzięła się nazwa?

Chińskie przysłowie: „początkiem mądrości jest nazywanie rzeczy ich właściwymi nazwami”, odzwierciedla wrodzoną potrzebę identyfikowania i klasyfikowania obiektów w celu nadania sensu wszechświatowi. Podobnie jest z samochodami. Przed pierwszą wojną światową transport drogowy był wciąż zdominowany przez konie i pojazdy konne, a ci, których było nawet stać na Rolls-Royce’a, z pewnością sami używali koni. Było dla nich całkowicie naturalne i logiczne, aby nazwać swój nowy samochód tak, jak nazwaliby ulubionego rumaka.

Potencjał marketingowy tej ludzkiej logiki był natychmiast widoczny dla bystrego umysłu biznesowego Claude’a Johnsona, dyrektora handlowego firmy Rolls-Royce. W latach 1905-1913 osobiście wymyślił – często w porozumieniu z klientem – indywidualne nazwy dla prawie 50 samochodów produkowanych przez firmę. Najsłynniejszą z nich był „The Silver Ghost”, stworzony na London Motor Show w 1907 roku. Srebrny lakier i posrebrzane elementy dekoracyjne samochodu zrobiły takie wrażenie na dziennikarzach motoryzacyjnych i publiczności, że „Silver Ghost” został przyjęty jako oficjalna nazwa modelu dla wszystkich podwozi typu 40/50 KM zbudowanych do 1925 roku. Zostały one zastąpione przez New Phantom.

ROLLS-ROYCE 'THE SILVER SPECTRE' (1601, 1910)
ROLLS-ROYCE 'THE SILVER SPECTRE’ (1601, 1910)
ROLLS-ROYCE 'THE SILVER SPECTRE' (1601, 1910)

„The Silver Spectre” 1601, 1910 — czyli nowe podwozie Rolls-Royce’a 

W sierpniu 1910 r. marka zbudowała podwozie 1601, które Johnson wykorzystał jako samochód testowy i demonstracyjny. Johnson nazwał je „The Silver Spectre” – było to pierwsze zarejestrowane użycie nazwy Spectre w archiwum firmy.

Podwozie 1601 zostało sprzedane Ministerstwu Wojny w 1915 roku, a jego ostatnie znane miejsce pobytu przypada na rok 1933 i firmę inżynierów samochodowych w Sheffield. W trakcie swojego życia samochód ten był przebudowywany co najmniej trzy razy. Było to typowe w tym okresie, na co często wpływ miało dostosowanie samochodu do gustów nowego właściciela, jeśli samochód go zmienił. Czasami przebudowy działy się z bardziej prozaicznych powodów: wczesne nadwozia wykorzystały materiały i metody, które, choć doskonale nadawały się do pojazdów konnych jadących z prędkością 10 mil na godzinę i szybko poddały się naprężeniom związanym z podróżowaniem z prędkością 50 mil na godzinę. Chociaż ostateczny los podwozia 1601 pozostaje niejasny, jedno jest pewne: żaden inny Rolls-Royce nie nosił nazwy Spectre przez ponad 20 lat.

Eksperymentalny Rolls-Royce 30EX Phantom III "Spectre" (1934-1937)
Eksperymentalny Rolls-Royce 30EX Phantom III „Spectre” (1934-1937)
Eksperymentalny Rolls-Royce 30EX Phantom III "Spectre" (1934-1937)
Eksperymentalny Rolls-Royce 30EX Phantom III „Spectre” (1934-1937)

Eksperymentalne samochody Phantom III „Spectre” (1934-1937)

Na początku swojej historii Rolls-Royce ustalił specjalną konwencję nazewnictwa dla swoich eksperymentalnych samochodów, nadając im numery podwozia z odpowiednio kuszącym przyrostkiem „EX”. Począwszy od 1EX w 1919 roku, aż do 45EX w 1957 roku, modele rozwojowe o dużej mocy były poddawane jazdom próbnym na dystansie do 15 000 mil, często pokonując 800 mil dziennie na drogach Francji. Auta pokonywały również tysiące dodatkowych mil w trudnym ruchu londyńskim i na brytyjskiej prowincji. Oznaczenie EX jest kontynuowane w erze współczesnej, a najnowszym przykładem jest elektryczny pojazd wizji 103EX, zaprezentowany w 2016 roku.

W 1930 roku Sir Henry Royce rozpoczął prace nad zupełnie nowym silnikiem V12 dla zupełnie nowego podwozia z niezależnym przednim zawieszeniem. Jednak jego śmierć w 1933 roku sprawiła, że nigdy nie doczekał się ukończenia projektu. Nowy samochód, 30EX, był w końcu gotowy do testów drogowych w listopadzie 1934 roku.

Utrzymanie tajemnicy wokół nowego silnika V12 było kluczowe z punktu widzenia handlowego. Dlatego też, wraz z numerem podwozia, 30EX otrzymał również kryptonim: „Spectre”. Dziewięć kolejnych samochodów EX z kryptonimem „Spectre” pojawiło się na rynku, jeszcze zanim samochód wszedł do produkcji jako Phantom III w 1936 roku. Z tych rozwojowych podwozi siedem zostało później przeznaczonych na sprzedaż prywatnym klientom, którzy prawdopodobnie nigdy nie wiedzieli o wcześniejszych tajnych operacjach dokonywanych na ich samochodach. To właśnie testy i udoskonalenia przeprowadzone przy użyciu tych samochodów „Spectre” pozwoliły Phantomowi III podtrzymać reputację marki, ustanowioną po raz pierwszy przez Silver Ghosta w 1907 roku, jako „Najlepszy samochód na świecie”.

Eksperymentalne Rolls-Royce 31 EX i 32EX Phantom III "Spectre"
Eksperymentalne Rolls-Royce 31 EX i 32EX Phantom III „Spectre”
Eksperymentalny Rolls-Royce 30 EX Phantom III "Spectre" (1934-1937)
Eksperymentalny Rolls-Royce 30 EX Phantom III „Spectre” (1934-1937)

Elektryczny Rolls-Royce Spectre

Podobnie jak samochody EX z przeszłości, współczesny Spectre stanowi dla Rolls-Royce’a odważną i niezwykle istotną zmianę, zarówno pod względem technicznym, jak i filozoficznym. Jako pierwszy całkowicie elektryczny Rolls-Royce, oznacza on ewolucję w technologii układu napędowego, prawdopodobnie nawet większą niż wprowadzenie pierwszego silnika V12 i konfiguracji, która po prawie 80 latach jest nadal stosowana w każdym obecnym modelu Rolls-Royce’a.

Sama nazwa Spectre, obok Ghost, Phantom i Wraith, kojarzy się z ciszą, wyrafinowaniem i tajemnicą; z czymś wyobrażonym i wymarzonym, co istnieje poza normalnymi parametrami i doświadczeniem. Chociaż nazwa ta była wcześniej nadawana indywidualnym i eksperymentalnym samochodom, żaden seryjnie produkowany Rolls-Royce nie nosił do tej pory tabliczki Spectre. Pierwszy model auta elektrycznego jest zatem dla Rolls-Royce idealnym wyborem na nadanie mu nazwy o tak wyjątkowym i historycznym znaczeniu dla marki.

– Istnieje przyjemna symetria pomiędzy Spectre z przeszłości i obecnym wcieleniem. W naszej historii Spectre jest synonimem innowacji technicznych i rozwoju oraz samochodów Rolls-Royce, które zmieniają świat. Choć dzieli nas prawie wiek, zarówno modele „Spectre: z lat 30. XX wieku, jak i te dzisiejsze są poligonem doświadczalnym dla technologii napędowej, która będzie kształtować nasze produkty i doświadczenia klientów przez kolejne dekady – podsumowuje Torsten Müller-Ötvös, dyrektor generalny Rolls-Royce Motor Cars.

Rolls-Royce Spectre
Rolls-Royce Spectre
Rolls-Royce Spectre

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię