Sprzedaż Bentleya po raz pierwszy przekroczyła próg 15 000 samochodów. Brytyjski producent ogłosił swoje rekordowe wyniki finansowe za rok 2022, z zyskiem operacyjnym przewyższającym o prawie 1 miliard euro wynik z roku 2018. Przychody firmy osiągnęły 708 milionów euro, co oznacza wzrost o 82 proc., przy 4 proc. wzroście wolumenu. Bentley nigdy wcześniej nie dostarczył tyłu samochodów, co w 2022 roku.
- Sprzedaż Bentleya przekroczyła magiczny próg 15 000 samochodów
- Najpopularniejszym samochodem był model Bentayga
- Zysk operacyjny Bentleya wyniósł w 2022 roku 708 mln euro – jest to wzrost o 319 mln euro w stosunku do roku 2021
Sprzedaż Bentleya w 2022 roku
Sprzedaż Bentley’a była na rekordowym poziomie w 2022 roku. Według danych sprzedażowych firma dostarczyła klientom na całym świecie 15 174 egzemplarze samochodów, przekraczając po raz pierwszy w historii firmę próg 15 000 samochodów w ciągu roku. W efekcie zwrot ze sprzedaży w 2022 roku wzrósł do 20,9 proc., co stanowi najwyższy poziom w 104-letniej historii marki Bentley. Sukces ten wynikał między innymi ze zmiany zachowań konsumenckich oraz sprzedaży edycji kolekcjonerskich modeli Coachbuilt.
– Naszym celem nadal pozostaje dostarczanie do klientów samochodów najwyższej jakości. Wysoki poziom sprzedaży, choć cieszy, nie jest dla nas najważniejszy. Będziemy dalej dążyć do dostosowania naszej strategii do ciągle zmieniającej się sytuacji rynkowej. Jestem przekonany, że połączenie zdyscyplinowanej struktury zarządzania kosztami z maksymalizacją możliwości personalizacji samochodów, to silne fundamenty, które pozwolą nam kontynuować ten sukces – tłumaczy Adrian Hallmark, prezes i dyrektor generalny marki Bentley.
Sprzedaż Bentleya rośnie w SUV-ach
Popularność SUV-ów wciąż nie słabnie, co zapewniło modelowi Bentayga pozycję lidera wśród pozostałych modeli marki. Samochód ten odnotował najwyższy wynik od 6 lat, stanowiąc aż 42 proc. całkowitej sprzedaży marki i zyskując miano najbardziej luksusowego SUV-a na świecie.
Modele Continental GT i Convertible odpowiadały natomiast za niemal 1/3 całkowitej sprzedaży Bentleya, a model GT Speed – najbardziej dynamiczny samochód drogowy stworzony przez markę – stanowił prawie 31 proc. udziału w ogólnej sprzedaży. Flying Spur, luksusowy czterodrzwiowy grand-tourer, odpowiadał z kolei za 28 proc. ogólnej sprzedaży brytyjskiej marki.
– Od 2018 roku cały zespół w Crewe intensywnie pracuje nad restrukturyzacją modelu biznesowego, równolegle z wprowadzaniem na rynek kolejnych wiodących w swoich segmentach modeli. Ubiegły rok był swoistym kamieniem milowym w tej podróży – dodaje Adrian Hallmark.
Strategia elektryfikacji Bentleya
Jako część strategii Beyond100, Bentley dąży do zelektryfikowania całej gamy modelowej oraz osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do roku 2030. W ramach 10-letniego programu inwestycyjnego wartego 3 miliardy euro firma skupia się na wprowadzaniu nowych modeli oraz modernizacji fabryki Pyms Lane w Crewe w Anglii, gdzie produkowane są wszystkie modele marki. Docelowo sprzedaż Bentleya będzie oparta wyłącznie na samochodach elektrycznych.
– Wierzymy, że obecna sytuacja finansowa zapewni nam dobry start w wyścigu do pełnej elektryfikacji i osiągnięcia neutralności węglowej w segmencie samochodów luksusowych. Tempo zamówień przyjmowanych w 2023 roku potwierdza zapoczątkowany w ubiegłym roku trend – dopowiada Adrian Hallmark, prezes i dyrektor generalny marki Bentley.
Bentley Bentayga — hit sprzedażowy Bentley’a
Bentley Bentayga to luksusowy SUV. Samochód wyposażony jest w ośmiocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 4.0 litra, generujący moc 550 KM i moment obrotowy 770 Nm. Na rynku istnieje również wersja hybrydowa plug-in, wykorzystująca silnik elektryczny w połączeniu z 3-litrowym silnikiem benzynowym, generująca łączną moc 449 KM. Samochód jest w stanie osiągnąć prędkość maksymalną wynoszącą 290 km/h. Bentley Bentayga z silnikiem benzynowym może przyspieszyć od 0 do 100 km/h w czasie około 4,5 sekundy. Wersja hybrydowa plug-in osiąga z kolei ten sam wynik w czasie około 5,5 sekundy.
Samochód wyposażony jest w napęd na wszystkie koła. Bentley Bentayga ma ośmiobiegową automatyczną skrzynię biegów, zapewniającą płynne przejścia między biegami i waży około 2,5 tony, co sprawia, że jest to jeden z cięższych SUV-ów na rynku. Bentley Bentayga posiada regulowane zawieszenie pneumatyczne, które umożliwia dostosowanie poziomu komfortu jazdy w zależności od warunków drogowych.
Sprzedaż Bentleya w 2021 roku
Sprzedaż Bentleya w 2021 roku sięgnęła 14 659 samochodów, co stanowiło wówczas 31-procentowy wzrost w porównaniu z poprzednim rekordowym rokiem 2020. Model Bentayga, podobnie jak w 2022 roku był najlepiej sprzedającym się modelem marki po raz piąty z rzędu, osiągając sprzedaż na poziomie 5 855 egzemplarzy. Silne zapotrzebowanie w Chinach i Ameryce Północnej doprowadziło do znacznego wzrostu sprzedaży Bentleya na obu rynkach, stanowiących razem prawie 60 procent całkowitego wyniku sprzedażowego.
Region Ameryk, w tym Stany Zjednoczone, był najlepszym rynkiem dla brytyjskiego producenta, z wynikiem sprzedaży na poziomie 4 212 egzemplarzy.
Sprzedaż w Chinach wzrosła o 40 procent do 4 033 egzemplarze, co było wynikiem popytu na modele Bentayga i Flying Spur.
Europa, poza Wielką Brytanią, była trzecim największym regionem marki z wynikiem sprzedaży wynoszącym 2 520 egzemplarzy, co stanowiło wzrost o 15 procent w porównaniu z 2020 rokiem.
Bentley kończy z silnikiem W12
W lutym Bentley podał, że w kwietniu 2024 roku zakończy produkcję silnika W12. Decyzja ta jest częścią przyspieszenia działań firmy w kierunku zrównoważonej przyszłości, która zakłada pełną elektryfikację całej linii modelowej firmy do początku następnej dekady. Ta podróż już się rozpoczęła, wraz z wprowadzeniem modeli Bentayga i Flying Spur Hybrid. Kiedy w przyszłym roku zakończy się produkcja W12, cała linia modelowa Bentleya będzie dostępna z opcją hybrydowego układu napędowego. Tymczasem silnik, który po raz pierwszy pojawił się w modelu Continental GT i który napędzał Bentleya zarówno w przenośni, jak i dosłownie przez ostatnie 20 lat, przejdzie do historii.
Ostatnia wersja tego potężnego silnika przeznaczona zostanie dla zaledwie 18 egzemplarzy Bentleya Batur – zostaną one wykonane ręcznie przez Mullinera. Sam silnik będzie mógł rozwinąć 1000 Nm momentu obrotowego, a zwiększony moment obrotowy zapewni szczytową moc przy 5500 obr/min.
Bentley chce przekwalifikować wszystkich 30 rzemieślników, którzy ręcznie montują i testują każdy silnik W12 w fabryce Bentleya w Crewe. W międzyczasie zakład ustąpi miejsca rozbudowanej linii do budowania innych silników Bentleya, wykorzystywanych w modelach hybrydowych typu plug-in.
Każdy silnik W12 jest budowany ręcznie przez 6,5 godziny przez zespół rzemieślników, a następnie poddawany jest wysoce zaawansowanym testom trwającym ponad godzinę, przeprowadzanym przez trzy specjalistyczne maszyny diagnostyczne. Co tydzień jeden silnik jest poddawany przedłużonemu cyklowi testowemu, a następnie całkowicie rozbierany w ramach kontroli.
Zakład produkujący silniki W12 przed upływem 20 rocznicy istnienia dostarczy łącznie ponad 105 000 silników.