Skoda podała wyniki za trzy kwartały 2022 roku. Mimo spadku sprzedaży na poziomie 22,3 proc. producent z Czech wypracował zysk operacyjny i zwiększył zwrot ze sprzedaży. Dwucyfrowo rośnie sprzedaż elektrycznej Skody ENYAQ iV. 

  • Hitem sprzedażowym Skody w okresie od 1Q-3Q 2022 była Skoda Octavia
  • Elektryczna Skoda ENYAQ iV sprzedała się w liczbie 36 900 aut
  • Zwrot ze sprzedaży w tym okresie wzrósł o 5,6 proc. rdr

Sprzedaż Skody w pierwszych dziewięciu miesiącach 2022 roku

Pomimo trudnej sytuacji rynkowej, w pierwszych trzech kwartałach 2022 r. Skoda osiągnęła stabilny, 5,6 proc. zwrot ze sprzedaży i wypracowała zysk operacyjny w wysokości 856 milionów euro (-4,9 proc. względem poprzedniego roku). Jest to efekt działań wprowadzanych w ramach konsekwentnie realizowanego programu efektywnościowego – NEXT LEVEL EFFICIENCY+. Skoda dostarczyła klientom na całym świecie 544 500 pojazdów, co stanowi ponad 22,3-procentowy spadek rok do roku. Ma to bezpośredni związek z niestabilną sytuacją rynkową, spowodowaną m.in. wojną w Ukrainie czy znacznym wzrostem cen surowców i energii. Mimo problemów Skoda spodziewa się wysokiego zysku operacyjnego za cały rok, ze względu na dużą liczbę zamówień i gwałtowny wzrost dostaw na ważnym, rozwijającym się rynku indyjskim (+186,9 proc.).

– Pomimo trudnej sytuacji ekonomicznej, spowodowanej wojną w Ukrainie, rosnących cen surowców i energii oraz niestabilności łańcuchów dostaw, udało nam się osiągnąć solidny zwrot ze sprzedaży na poziomie 5,6 proc. Podstawą tego był nasz kompleksowy program NEXT LEVEL EFFICIENCY+ oraz wysoka dyscyplina kosztowa, którą niezmiennie utrzymujemy. Potwierdza to, że ŠKODA ma solidne zaplecze finansowe. Przez resztę roku będziemy koncentrować się na osiągnięciu wysokiego zysku operacyjnego – mówi Christian Schenk, Członek Zarządu ŠKODA AUTO ds. Finansów i IT.

Samochód elektryczny marki Skoda

Sprzedaż Skody spada w 1Q-3Q 2022 r.

W okresie od stycznia do września 2022 r. Skoda dostarczyła klientom na całym świecie 544 500 pojazdów, czyli o 22,3 proc. mniej, niż w analogicznym okresie zeszłego roku (w ciągu trzech kwartałów 2021 r.: 700 700).

W Europie Zachodniej Skoda odnotowała łącznie 281 100 dostaw w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2022 r. (w analogicznym okresie 2021 r.: 326 400 pojazdów; -13,9 proc.). W Niemczech, które są obecnie największym jednolitym rynkiem marki na świecie, od stycznia do września dostarczono 100 700 pojazdów (w analogicznym okresie 2021 r.: 104 600 pojazdów; -3,8 proc.).

– Popyt na pojazdy Skoda pozostaje wysoki. Robimy teraz wszystko, co w naszej mocy, aby na bieżąco realizować liczne zamówienia. Chcemy również kontynuować dynamiczny rozwój na rynku indyjskim: nasze dostawy w Indiach przekroczyły już wynik z poprzedniego roku. Chcemy na tym bazować i nabierać rozpędu na tym ważnym, rosnącym rynku – podsumowuje Martin Jahn, członek zarządu Skoda Auto ds. sprzedaży i marketingu.

W Europie Środkowej czeska marka odnotowała 106 300 dostaw pojazdów, w porównaniu do 132 600 aut w tym samym okresie ubiegłego roku (-19,9 proc.). Na czeskim rynku krajowym zrealizowano 51 200 dostaw, czyli o 18,7 proc. mniej niż w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2021 roku (63 000 aut).

W Europie Wschodniej, z wyłączeniem Rosji, Skoda dostarczyła łącznie 23 300 pojazdów (od stycznia do września 2021 r.: 29 500 pojazdów; -20,9 proc.).

W Chinach dostawy do klientów w ciągu dziewięciu miesięcy 2022 r. spadły aż o 31,2 proc., z 52 700 pojazdów w ubiegłym roku do 36 300 sztuk obecnie.

Niebywały wzrost dostaw koncern odnotował w Indiach. W ciągu trzech pierwszych kwartałów 2022 r. było ich aż 38 300, co oznacza wzrost o aż 186,9 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem (w analogicznym okresie 2021 r.: 13 300 pojazdów).

Produkcja samochodu marki Skoda

Skoda Octavia hitem sprzedażowym

Wśród dostaw marki Skoda do klientów na całym świecie w pierwszych trzech kwartałach 2022 r. prym niezmiennie wiedzie Skoda OCTAVIA (106 800; -33,0 proc.) Na podium znalazły się także modele Skoda KAMIQ (73 100; -26,2 proc.) oraz Skoda KODIAQ (71 300; -13,6 proc.). Kolejne miejsca zajmują kolejno Skoda FABIA (69 800; -15 proc.) i Skoda KAROQ (61 400; -36,5 proc.). Warto wspomnieć o modelu ENYAQ iV, pierwszym w pełni elektrycznym SUV-ie marki, który trzy pierwsze kwartały kończy z wynikiem 36 900 egzemplarzy dostarczonych do klientów (wzrost o 30,7 proc.). Bardzo duży wzrost w Indiach uzyskała natomiast Skoda KUSHAQ (19 500; +286,8 proc.).

Skoda ENYAQ iV

Zobacz też: Skoda Vision 7S

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię