Opel wyprodukował 75 milionów samochodów. Jubileuszowym egzemplarzem był zjeżdżający z linii produkcyjnej Opel Grandland GSe. W tym roku Opel świętuje też 160-lecie swojego istnienia.

  • Opel wyprodukował 75 mln egzemplarz samochodu
  • Pierwszy milionowy egzemplarz zjechał z linii produkcyjnej w 1940 r.
  • Opel Grandland GSe zjechał z linii produkcyjnej w Eisenach

Opel obchodzi jubileusze produkcji

Rok 2022 dla Opla jest rokiem licznych jubileuszy. Niemiecka marka z Rüsselsheim świętowała swoje 160-lecie istnienia. Jej zakład produkcyjny w Eisenach świętował z kolei swoje 30-lecie. 40-stka stuknęła popularnego także w Polsce modelowi Opel Corsa. Teraz niemiecki producent chwali się, że linię produkcyjną opuścił 75-milionowy samochód. Jubileuszowym, egzemplarzem jest bezemisyjny Opel Grandlland GSe, który zjechał z linii produkcyjnej w Eisenach.

– 75 milionów samochodów marki Opel – prawdziwy kamień milowy w historii producenta pojazdów. Imponująca liczba, świadcząca o ważnej roli firmy w demokratyzowaniu technologii i rozwiązań zapewniających mobilność przez dziesięciolecia oraz z perspektywami na przyszłość. Wspomnianą mobilność definiujemy na nowo – naszym celem jest całkowita elektryfikacja marki w Europie do 2028 r. i oferowanie samochodów, które zapewniają przyjemność z jazdy przy odpowiedzialnym traktowaniu środowiska. Nasze nowe usportowione i zelektryfikowane modele GSe to kolejny krok w tym kierunku – mówił Florian Huettl, dyrektor generalny firmy Opel.

Opel niedawno podał, że wskrzesza submarkę samochodów dynamicznych GSe. Sam skrót w obecnych czasach — dobie aut elektrycznych — należy odczytywać jako „Grand Sport electric”. Nowy Opel Grandland GSe podąża ścieżką wytyczoną przez modele Astra GSe i Astra Sports Tourer GSe. To hybryda plug‑in o wyczynowych osiągach, z elektrycznym napędem na wszystkie koła – prawdziwy pionier w klasie kompaktowych SUV‑ów.

Opel Grandland GSe zjeżdżający z linii produkcyjnej w Eisenach
Opel Grandland GSe

Opel Grandland GSe — napęd

Opel Grandland GSe jest napędzany przez zespół złożony z turbodoładowanego silnika benzynowego o pojemności 1,6 litra i dwóch silników elektrycznych – po jednym na każdą oś. System rozwija łączną moc aż do 221 kW/300 KM (zużycie paliwa wg WLTP; wartości wstępne, ważone, w cyklu mieszanym: 1,3 l/100 km; 31-29 g/km CO2). Hybrydowy zespół napędowy z funkcją ładowania z zewnętrznego źródła prądu (plug-in) zapewnia osiągi mocnego samochodu sportowego z elektrycznym napędem na wszystkie koła, zoptymalizowaną przyczepność oraz najlepszą w tej klasie zrywność. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,1 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 235 km/h (135 km/h w trybie elektrycznym).

Podobnie jak w przypadku obydwu wersji Astry GSe, dynamiczny charakter Opla Grandlanda GSe to w dużej mierze zasługa specjalnego zestrojenia układu kierowniczego i zawieszenia ze sztywniejszymi sprężynami i amortyzatorami z technologią KONI FSD (Frequency Selective Damping). Umożliwia ona zmienną charakterystykę tłumienia, poprawiając zarówno właściwości jezdne, jak i komfort.

Opel Grandland GSe
Opel Grandland GSe

Produkcja Opla: do pierwszego miliona do 75‑milionowego Opla

W 1940 r. wyprodukowano milionowego Opla, którym był Kapitän z samonośnym nadwoziem i niezależnym przednim zawieszeniem. Taka konstrukcja, dzięki mniejszej masie, zapewniała wówczas lepsze właściwości jezdne i niższe zużycie paliwa. Na dwumilionowy samochód z błyskawicą w logo trzeba było poczekać do 1956 r., ale był to również model Kapitän. Opel był pierwszym niemieckim producentem, który osiągnął taką wielkość produkcji, więc jubileuszowy samochód został odpowiednio przygotowany: w kremowo-białym „flagowcu” marki wszystkie chromowane elementy pokryto 24‑karatowym złotem.

W kolejnych latach milionowe progi przekraczano coraz szybciej. Wzrost tempa produkcji był nie tylko przejawem błyskawicznego rozwoju motoryzacji, ale także efektem unowocześniania technologii i zwiększania wydajności. Zaledwie 15 lat później, w 1971 r., linię produkcyjną zakładów w Rüsselsheim opuścił dziesięciomilionowy Opel. Był nim Rekord C Caravan. Ten jubileusz również świętowano z rozmachem. Po jednym egzemplarzu z dnia osiągnięcia dziesięciomilionowego progu przekazano premierom krajów związkowych, w których wtedy działały zakłady Opla: Hesji (Rüsselsheim), Północnej Nadrenii-Westfalii (Bochum) oraz Nadrenii-Palatynatu (Kaiserslautern).

W 1983 r. z fabryki w Rüsselsheim wyjechał srebrno-szary Senator CD, czyli 20‑milionowy Opel. Jeszcze przed końcem dekady ta sama fabryka przy centrali Opla wyprodukowała 25‑milionowy pojazd – Omegę A Caravan. Omega A była flagowym modelem marki od połowy lat 80. do początku następnego stulecia. Segmenty samochodów małych i kompaktowych reprezentowały wyprodukowane również w milionach sztuk, udane modele Corsa oraz Astra, czyli następczyni Kadetta. Już po zjednoczeniu Niemiec, w latach 1991-1997, z linii produkcyjnej zjechało około 4,13 miliona egzemplarzy Astry F. Daje to tej generacji niepobity do dziś rekord najlepiej sprzedającego się modelu Opla. Tytuł 50‑milionowego Opla przypadł występującej już wcześniej w podobnej roli Omedze. W grudniu 1999 r. fabrykę opuścił srebrny sedan kompleksowo zmodernizowanej generacji B.

Zobacz też: Skoda Vision 7S

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię