Produkcja Opla w Hiszpanii stanęła na pięć zmian. Stellantis – właściciel niemieckiej marki – zawiesił prace w zakładzie w Saragossie z powodu braku półprzewodników. W czwartek stanęły także linie produkcyjne w Sochaux we Francji.

  • Stellantis wstrzymuje produkcję w fabryce w Saragossie i Sochaux
  • W zakładzie w Saragossie powstają modele Opla Corsy i Crossland
  • Producenci samochodów stracili w ciągu dwóch lat 500 mld dolarów

Stellantis wstrzymuje produkcję

Brak chipów psuje plany producentom samochodów. Agencja Reuters podaje, że Stellantis wstrzymał produkcję w fabryce Opla w Saragossie w Hiszpanii. W tamtejszym zakładzie powstają modele Opla Corsy i Crossland. Reuters podaje, że przestój obejmie pięć zmian. Powodem zawieszenia produkcji jest brak półprzewodników.

Stellantis wstrzymał także w czwartek produkcję we francuskim zakładzie w Sochaux.

Samochody przed fabryką Stellantis w Saragossie
Fabryka Stellantis w Saragossie

Straty producentów samochodów

Producenci samochodów stracili w ciągu dwóch lat 500 mld dolarów – wynika z danych firmy Avnet Silica. Eksperci firmy przeanalizowali raporty finansowe 16 czołowych producentów samochodów, którzy łącznie mają 80 proc. udziałów w rynku

Z danych wynika, że w 2021 roku aż 7 na 10 (70 proc.) producentów samochodów odnotowało przestoje w produkcji. 45 proc. z nich było związanych bezpośrednio z przerwaniem łańcucha dostaw. Tylko do końca czwartego kwartału 2021 roku średni czas realizacji zamówienia gwałtownie wzrósł: do około 150 dni.

Eksperci z Avnet Silica podkreślają, że także szybko rozwijające się technologie, przyczyniły się do wzrostu popytu na półprzewodniki, który prawdopodobnie nie zostanie w pełni zaspokojony w ciągu najbliższych kilku lat.

Radosław Zieliński z firmy ABB podkreśla, że nie da się zbudować procesów odpornych na zawirowania zewnętrzne, bez inwestycji z zakresu przemysłu 4.0.

ROBOTY, COBOTY, SYSTEMY ZARZĄDZANIA PRODUKCJĄ WYKORZYSTUJĄCE SZTUCZNĄ INTELIGENCJĘ CZY TEŻ DANE ZEBRANE BEZPRZEWODOWO ZE SMART SENSORÓW I WSPIERAJĄCE PROCESY PREDYKCYJNE – TO NARZĘDZIA, KTÓRE POMOGĄ „NABYĆ” ZAKŁADOM PRODUKCYJNYM ODPOWIEDNIĄ ODPORNOŚĆ I ZACHOWAĆ RENTOWNOŚĆ W TYCH NIEPEWNYCH CZASACH. CORAZ WIĘCEJ UWAGI POŚWIĘCA SIĘ TAKŻE ROZWIĄZANIOM, KTÓRE POZWOLĄ NA EFEKTYWNIEJSZE WYKORZYSTANIE ENERGII, NP. SILNIKI ELEKTRYCZNE O PODWYŻSZONEJ SPRAWNOŚCI – MÓWI.

Producenci samochodów i ich nadzieja w technologii

Badanie wskazuje na pewne wczesne oznaki złagodzenia problemów łańcucha dostaw. Eksperci odpowiedzialni za opracowanie raportu uważają, że ratunkiem dla branży będzie wdrożenie nowych praktyk i standardów, które stworzą silniejszy, bardziej połączony łańcuch dostaw. Poziomy zapasów półprzewodników rosną, podobnie jak współpraca między firmami w celu rekonstrukcji łańcucha dostaw. 

Ceny samochodów rosną

Firma Carsmile wyliczyła, że na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy auta zdrożały w Polsce średnio o 24 proc. To efekt braku rabatów, podwyżki stóp procentowych, wzrostu kosztów ubezpieczenia oraz inflacji. Taka różnica w normalnych warunkach pozwoliłaby na zakup auta z bogatszym wyposażeniem lub nawet wyższego modelu z innego segmentu. 

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię