Volkswagen widzi poprawę sytuacji na rynku półprzewodników. Dyrektor generalny Herbert Diess w czasie szczytu w Davos powiedział, że widzi „wyraźną poprawę” w dostawach półprzewodników. Szef Grupy Volkswagen liczy także na to, że produkcja Volkswagena do końca bieżącego roku może jeszcze wzrosnąć.
- Herbert Diess dyrektor generalny Grupy Volkswagen powiedział, że widać pewną poprawę w dostawach chipów
- Szef Volkswagena powiedział, że jeśli sytuacja na Ukrainie nie pogorszy się, firma nie utraci więcej samochodów z powodu przestojów
- Volkswagen chce zintensyfikować swoje działania w USA
Volkswagen i kryzys chipów
Szef Grupy Volkswagen w czasie Światowego Forum Ekonomicznego w Davos, w Szwajcarii, odniósł się także do zakłóceń dostaw wywołanych wojną w Ukrainie. Herbert Diess wskazał, że sytuacja także w związku z wojną zostaje powoli opanowywana. Szef Grupy VW podkreślił, że wojna wstrzymała produkcję wiązek przewodów elektrycznych, ale sytuacja jest obecnie pod kontrolą i jeśli sytuacja się nie pogorszy, to Volkswagen nie utraci zbyt wielu samochodów w związku z brakiem dostaw.
W Davos poruszony został także temat wyboru terenu Stanu Zjednoczonych na miejsce montowania elektrycznych ciężarówek i samochodów marki Scout – specjalnie utworzonej marki Volkswagena na rynek amerykański. Volkswagen nie wyklucza także wprowadzenia tej marki na giełdę, ale nie podano żadnych szczegółów.
Herbert Diess mówił, że Scout jest częścią szerszego wysiłku Volkswagena, aby rozszerzyć swoją obecność na rynku amerykańskim, nie tylko w zakresie pojazdów osobowych, ale także pojazdów użytkowych. Volkswagen planuje wydać 7 miliardów euro w ciągu najbliższych pięciu lat na wzmocnienie swojej amerykańskiej linii produktów.
Elektryczna ofensywa Volkswagena
Volkswagen uruchomił produkcję samochodów elektrycznych w fabryce w Emden. W Emden ruszyła produkcja elektrycznego modelu ID.4. Emden jest obecnie drugim po Zwickau zakładem produkującym pojazdy elektryczne w Niemczech, a także dołącza do chińskich zakładów w Anting i Foshan.
Oprócz modelu ID.4, w Emden w przyszłym roku będzie produkowany inny model – AERO B. Ponadto jeszcze w tym roku rozpocznie się produkcja kultowego ID. Buzz w Hanowerze. Od 2023 r. dołączy do niego ID.3 produkowany w Wolfsburgu, a kolejny pojazd elektryczny – Trinity – zjedzie z linii montażowej w tej lokalizacji od 2026 r. Grupa inwestuje również w Brunszwiku, Salzgitter i Kassel, między innymi w dalszą rozbudowę produkcji systemów akumulatorowych, wirników i silników elektrycznych. Zakład w Salzgitter będzie dalej rozbudowywany i stanie się europejskim centrum produkcji akumulatorów. Do 2026 r. inwestycje w Dolnej Saksonii osiągną łączną wartość 21 mld euro, co stanowi bezprecedensowy poziom, również w skali międzynarodowej.
Fabryka Volkswagena w Emden – produkcja
Maksymalna zdolność produkcyjna Emden pod koniec 2022 r. wyniesie 800 jednostek w ciągu jednego dnia roboczego, w zależności od sytuacji w zakresie dostaw.
W ramach przebudowy zakładu powstało sześć nowych hal produkcyjnych oraz pięć nowych mostów transportowych i budynków logistycznych o łącznej powierzchni około 125 000 metrów kwadratowych. Podstawą udanej transformacji jest koncepcja podnoszenia kwalifikacji w Emden, która obejmuje szkolenia w pobliżu linii produkcyjnej i szkolenia wirtualne, a także dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z zakładem Volkswagena w Zwickau. Ponad 400 pracowników z Emden zostało wydelegowanych do Zwickau od początku 2020 roku, aby przygotować się do produkcji pojazdów elektrycznych.
Skoda ruszyła z produkcją akumulatorów
Skoda w maju rozpoczęła produkcję akumulatorów. W głównej fabryce Skody w Mladej Boleslav powstają systemy akumulatorów do modułowej platformy MEB, która wykorzystywana jest w samochodach elektrycznych Grupy Volkswagen. Główna siedziba Skody jest jedynym, poza Niemcami, zakładem produkcyjnym w Europie, w którym wytwarzane są systemy akumulatorów MEB: najmniejsza wersja, z ośmioma modułami, ma pojemność 55 kWh, średnia, z dziewięcioma modułami, charakteryzuje się pojemnością 62 kWh, a największa, obejmująca 12 modułów, ma pojemność 82 kWh. Każdy z modułów sklada się z 24 ogniw. Oprócz modułów system akumulatorów MEB obejmuje również obudowę zintegrowaną z układem chłodzenia, systemem zarządzania akumulatorami i niezbędnymi połączeniami elektrycznymi.
Skoda produkuje również inne elektryczne komponenty w głównej siedzibie marki. W Mladej Boleslav, od jesieni 2019 roku, wytwarzane są wysokonapięciowe akumulatory trakcyjne, które stosowane są w modelach SUPERB iV, OCTAVIA iV oraz w pojazdach hybrydowych typu plug-in innych marek Grupy.