Volvo zainwestuje ponad 10 mld koron szwedzkich – czyli ok. 4,3 mld złotych – w modernizację swojej największej fabryki w Torslanda. Po zmianach przejdzie ona w pełni na produkcję pojazdów całkowicie elektrycznych. Zakład zostanie wyposażony w montownię akumulatorów i nową technologię wytwarzania części aluminiowych.
- Volvo inwestuje 10 mld koron szwedzkich w modernizację zakładu Torslanda
- Zakład w Torslanda jest największym i najstarszym zakładem Volvo
- Fabryka w Torslanda zatrudnia 6500 osób
Volvo modernizuje swoją największą fabrykę
Volvo zainwestuje w nadchodzących latach 10 miliardów koron szwedzkich w swój zakład produkcyjny Torslanda w Szwecji, przygotowując się do produkcji nowej generacji, w pełni elektrycznych samochodów.
W ramach planowanych inwestycji firma wprowadzi w zakładzie szereg nowych, bardziej zrównoważonych technologii i procesów produkcyjnych. Obejmują one wprowadzenie mega-odlewani aluminiowych części karoserii, nową montownię akumulatorów oraz całkowicie odnowione hale lakiernicze i montażu końcowego.
Volvo inwestuje w samochody elektryczne
Inwestycje są następstwem niedawnego ogłoszenia przez Volvo i Northvolt – wiodącą firmę zajmującą się ogniwami akumulatorowymi – zainwestowania 30 miliardów koron szwedzkich w rozwój i produkcję wysokiej jakości akumulatorów dostosowanych do potrzeb nowej generacji całkowicie elektrycznych modeli Volvo.
Oba plany inwestycyjne są nowymi krokami w kierunku ambicji Volvo, by do 2030 r. stać się w pełni elektrycznym producentem samochodów i odzwierciedlają zaangażowanie firmy w długoterminową przyszłość w jej rodzinnym mieście Göteborgu.
– Dzięki tym inwestycjom robimy ważny krok w kierunku naszej całkowicie elektrycznej przyszłości i przygotowujemy się na jeszcze bardziej zaawansowane i lepsze elektryczne Volvo. Torslanda jest naszą największą fabryką i będzie odgrywać kluczową rolę w naszej trwającej transformacji – powiedział Håkan Samuelsson, dyrektor generalny.
Nowa megaodlewnia Volvo
Wprowadzenie megaodlewni aluminiowych części karoserii to najważniejsza zmiana wprowadzona w ramach pakietu inwestycyjnego. Mega odlewanie zapewnia szereg korzyści w zakresie zrównoważonego rozwoju, kosztów i osiągów samochodu w okresie jego eksploatacji.
Volvo pisze, że odlanie głównych części konstrukcji; podłogi samochodu jako jednej aluminiowej części zmniejsza wagę samochodu, co z kolei poprawia efektywność energetyczną, a tym samym zasięg elektryczny samochodu. Pozwala to również projektantom Volvo na optymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni wewnątrz kabiny i przestrzeni bagażowej, zwiększając ogólną wszechstronność samochodu.
Inne korzyści płynące z megaodlewni to także zmniejszenie złożoności procesu produkcyjnego. To z kolei zapewnia oszczędności w zakresie wykorzystania materiałów i logistyki, zmniejszając ogólny wpływ na środowisko w sieciach produkcji i łańcucha dostaw.
Nowa lakiernia w Torslanda
Modernizacja lakierni wiąże się z instalacją nowych maszyn i wdrożeniem nowych procesów, które mają wspierać zmniejszanie zużycia energii i emisji.
Nowa montownia akumulatorów zintegruje ogniwa i moduły akumulatorów ze strukturą podłogi samochodu, podczas gdy hala montażowa będzie tak remontowana, by pomieścić w pełni elektryczne samochody nowej generacji.
Zmodernizowane zostaną również obszary logistyczne, w taki sposób, by usprawnić przepływy materiałów i optymalizując transport towarów i części do zakładu. Firma zainwestuje również w obiekty wokół zakładu, takie jak strefy socjalne, szatnie i biura, które dodatkowo poprawią środowisko pracy dla wszystkich pracowników.
Dzisiaj jest wspaniały dzień dla fabryki Torslanda, ponieważ dzięki temu pakietowi inwestycyjnemu dostosujemy go do wymagań przyszłości. Przyszłość firmy jest całkowicie elektryczna i wymaga szeregu modernizacji w całym zakładzie, aby zapewnić, że Torslanda będzie mogła kontynuować produkcję samochodów elektrycznych klasy premium o najwyższej jakości – powiedział Javier Varela, szef inżynierii i operacji w Volvo.
Fabryka Volvo w Torslanda – tysiące miejsc pracy
Zakład w Torslanda ma roczną zdolność produkcyjną 300 000 samochodów i jest jednym z najdłużej działających zakładów produkcyjnych Volvo. Został on otwarty w kwietniu 1964 roku przez szwedzkiego króla Gustawa VI Adolfa i przez długi czas był największym jednostkowym pracodawcą w kraju. Obecnie zakład w Torslanda pracuje na trzy zmiany i zatrudnia około 6500 osób.