Agencja Reuters podaje, że Izba Reprezentantów Stanów Zjednoczonych przeprowadzi w przyszłym tygodniu przesłuchanie na temat pojazdów autonomicznych. Przesłuchanie odbędzie się w momencie, w którym nacisk w Kongresie na przyspieszenie wdrażania pojazdów autonomicznych utknął w martwym punkcie.
- Izba Reprezentantów chce przyjrzeć się branży pojazdów autonomicznych
- W USA pojawił się już pomysł poluzowania przepisów, co mogłoby napędzić rozwój samochodów autonomicznych
- Część Kongresmenów i związków zawodowych uważa, że auta autonomiczne pozbawią część osób pracy
Samochody autonomiczne przedmiotem debaty w Kongresie USA
Podkomisja Transportu i Infrastruktury Izby Reprezentantów ds. autostrad i tranzytu poinformowała w czwartek, że 2 lutego odbędzie się przesłuchanie pod hasłem: „Droga do pojazdów zautomatyzowanych”. Wezmą w nim udział eksperci, liderzy siły roboczej i przedstawiciele branży.
Przed podkomisją wystąpią m.in.: szef Związku Pracowników Transportu Ameryki – John Samuelsen, Nat Beuse, szef bezpieczeństwa w startupie Aurora Innovation oraz przedstawiciele związku Self-Driving Coalition, który w środę zmienił nazwę na Stowarzyszenie Przemysłu Pojazdów Autonomicznych (AVIA) – obejmuje on takie firmy, jak Ford, Lyft, Uber, Alphabet, czy Waymo.
Przepisy miały być poluzowane
W zeszłym roku Kongres odrzucił starania republikańskiego senatora Johna Thune’a o zatwierdzenie przepisów łagodzących regulacje dotyczące pojazdów autonomicznych.
Reuters pisze, że Thune zaproponował przyznanie Narodowej Administracji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (National Highway Traffic Safety Administration) uprawnień do przyznawania zwolnień dla dziesiątek tysięcy autonomicznych pojazdów z części norm bezpieczeństwa.
Thune i inni prawodawcy od ponad pięciu lat starają się uzyskać zgodę na udoskonalenie pojazdów, które ich zdaniem mogą mieć ogromny wpływ na poprawę bezpieczeństwa na drogach.
Aby technologia pojazdów autonomicznych mogła się rozwijać, konieczne jest, by ramy regulacyjne doścignęły innowacje w sektorze prywatnym – mówił Thune w maju.
Jego wysiłek spotkał się ze znacznym sprzeciwem związków zawodowych i grup reprezentujących prawników procesowych.
W maju Greg Regan, prezes Departamentu Handlu, powiedział amerykańskim prawodawcom na oddzielnym przesłuchaniu, że pojazdy autonomiczne zagrażają milionom miejsc pracy, a przepisy dotyczące autonomicznej jazdy nie powinny mieć zastosowania do komercyjnych ciężarówek.
Zobacz też: