Najnowszy brytyjski projekt badawczy ServCity, poświęcony usługom mobilności autonomicznej, wszedł w ważny etap testów na ulicach Londynu. Jego celem jest udzielenie wsparcia aglomeracjom, by lepiej wykorzystywały najnowsze technologie samochodów autonomicznych, integrując je w złożonym środowisku miejskim.
- ServCity rusza z testami na ulicach Londynu
- W trzy lata ma zostać opracowana metoda pokonywania przeszkód wmieście
- Nad nowym standardem pracuje sześciu partnerów, m.in Nissan, Hitachi Europe
Autonomiczna mobilność ServCity w Londynie
ServCity jest współfinansowane ze środków rządowych i branżowych. Brytyjski Fundusz Inteligentnej Mobilności (Intelligent Mobility Fund), wynoszący 100 mln. funtów, zarządzany jest przez Centrum Połączonych i Autonomicznych Pojazdów (CCAV) i wykorzystywany przez agencję innowacyjności Zjednoczonego Królestwa (Innovate UK).
W ciągu trzech lat sześciu partnerów projektu – Nissan, Connected Places Catapult, TRL, Hitachi Europe, Uniwersytet w Nottingham oraz SBD Automotive – będzie pracować nad standardem, który ma umożliwić autonomicznym pojazdom pokonywanie przeszkód na drodze, co przyczyni się do szybszego ich wdrożenia w brytyjskich miastach.
Po miesiącach prac rozwojowych, symulacji i prób na prywatnych torach testowych, projekt ServCity wszedł w fazę, w której Połączony i Autonomiczny Samochód (CAV) ServCity testowany jest na ulicach Londynu w Smart Mobility Living Lab (SMLL), którego siedziba znajduje się w Greenwich.
Autonomiczny samochód ServCity
Samochód CAV ServCity, zbudowany w październiku 2021 r. na bazie w 100 proc. elektrycznego Nissana LEAF, zostanie poddany testom w złożonym środowisku miejskim – w samym centrum Londynu. ServCity użyje całego potencjału laboratorium SMLL, wykorzystując czujniki krawędzi jezdni i moc obliczeniową, w celu stworzenia współpracującej infrastruktury, która rozwinie sytuacyjną świadomość samochodu CAV.
Dzięki połączeniu symulacji testowych, badań nad doświadczeniami użytkowników końcowych i testów w rzeczywistych warunkach drogowych, ServCity dostarczy informacji na temat możliwości wykorzystania potencjału przyszłych rozwiązań z zakresu mobilności w miastach i przyspieszy ich wdrożenie. ServCity skupia się na trzech głównych obszarach, jakimi są technologia, ludzie oraz skalowalność, i ma na celu zagwarantowanie możliwie najbardziej intuicyjnego oraz wysoce angażującego doświadczenia użytkownika.
Rozpiera nas niesamowita duma z faktu, że możemy być częścią projektu ServCity. Jesteśmy również bardzo podekscytowani próbami samochodów testowych – w 100% elektrycznych Nissanów LEAF. Nasza Strategia Inteligentnej Mobilności dąży do wdrożenia mobilności przyszłości – bardziej elektrycznej, autonomicznej i połączonej. Nie możemy doczekać się współpracy z partnerami ServCity przy realizacji tego celu – mówi Bob Bateman, menedżer projektu ServCity w Nissanie.
Projekt ten, który otrzymuje wsparcie ze środków rządowych, nie tylko pomoże uczynić samochody autonomiczne bardziej przyjaznymi dla użytkownika, ale również da mu pewność, że pojazd będzie mógł szybko i w bezpieczny sposób zareagować na wszystkie wyzwania ruchu ulicznego.
Connected Places Catapult wspiera organizacje w wykorzystaniu nowopowstających technologii i tworzeniu nowych usług. ServCity to idealny przykład wykorzystania tego podejścia do wdrożenia autonomicznych pojazdów na szeroką skalę, aby usprawnić przemieszczanie się osób i towarów oraz aby inteligentna mobilność stała się faktem. Rozpoczęcie testów w Londynie to dla projektu ServCity ważny kamień milowy – mówi Edward Mayo, menedżer projektu w Connected Places Catapult.
ServCity – czym jest program?
ServCity wykorzystuje zintegrowane podejście w celu rozwiązania licznych wyzwań związanych z wprowadzeniem autonomicznych pojazdów do miast. ServCity to program badawczy, który ma pomóc miastom rozwiązać problem wykorzystania najnowszych technologii pojazdów autonomicznych i z powodzeniem włączyć je do złożonego środowiska miejskiego
Usługi autonomicznej mobilności wymagają skoordynowanego podejścia. Celem projektu jest opracowanie standardu obejmującego odpowiednie wnioski i wytyczne oraz pokazującego, jak usługi autonomicznej mobilności mogą stać się dla wszystkich ludzi częścią codziennego doświadczenia w miastach.