BMW zawarło teraz kolejne umowy na dostawy stali o obniżonej emisji CO2 w USA i Chinach. Firma systematycznie realizuje swoje cele klimatyczne w odniesieniu do sieci dostawców i znacząco zmniejsza ślad węglowy związany z pozyskiwaniem stali.

  • BMW zawarło kolejne porozumienia ws. dostaw stali o obniżonej emisji CO2 w USA i Chinach
  • Około 20 procent emisji CO2 w łańcuchu dostaw dla średniej wielkości auta elektrycznego przypada na stal
  • W USA i Meksyku około połowa zapotrzebowania BMW na stal płaską jest zaspokajana w procesie produkcji z wykorzystaniem elektrycznego pieca łukowego

BMW stawia na stal o obniżonej emisji CO2

W perspektywie średnioterminowej BMW Group zwiększy oszczędności CO2 dzięki umowom z dodatkowymi dostawcami stali, a tym samym będzie konsekwentnie dążyć do dekarbonizacji swojej sieci dostawców. Około 20 procent emisji CO2 w łańcuchu dostaw dla średniej wielkości auta elektrycznego przypada na stal – która zajmuje w tym aspekcie trzecie miejsce, po ogniwach akumulatorowych i aluminium. Stal jest jednak jednym z kluczowych materiałów w produkcji samochodów i będzie nie mniej ważna dla przyszłych koncepcji i generacji pojazdów.

– Stal jest jednym z głównych źródeł emisji CO2 w naszym łańcuchu dostaw. Dlatego kompleksowo reorganizujemy nasze portfolio stali – tak, abyśmy od 2026 roku mogli zaopatrywać naszą globalną sieć produkcyjną w ponad jednej trzeciej stalą o obniżonej emisji CO2. Dzięki temu zmniejszymy ślad węglowy naszego łańcucha dostaw o 900 000 ton rocznie, jednocześnie napędzając transformację przemysłu stalowego – powiedział Joachim Post, członek zarządu BMW AG odpowiedzialny za zakupy i sieć dostawców.

BMW zawarło kolejne porozumienia ws. dostaw stali o obniżonej emisji CO2 w USA i Chinach
BMW zawarło kolejne porozumienia ws. dostaw stali o obniżonej emisji CO2 w USA i Chinach
BMW zawarło kolejne porozumienia ws. dostaw stali o obniżonej emisji CO2 w USA i Chinach

BMW stawia na energię odnawialną w USA i Meksyku

W regionie obu Ameryk zawarto już porozumienia z krajowymi producentami stali Steel Dynamics (SDI) oraz Big River Steel, zakładem należącym do U.S. Steel, dotyczące wykorzystania odnawialnych źródeł energii w lokalnej produkcji stali.

W USA i Meksyku około połowa zapotrzebowania BMW na stal płaską jest zaspokajana w procesie produkcji z wykorzystaniem elektrycznego pieca łukowego (EAF), który opiera się na energii elektrycznej do przetapiania żelaza i złomu stalowego. Ten proces produkcyjny ma znaczny potencjał oszczędności CO2 w porównaniu z produkcją stali z węgla w wielkim piecu. Stal o obniżonej emisji CO2 jest następnie wykorzystywana w zakładach BMW w Spartanburgu i San Luis Potosí do produkcji karoserii samochodów BMW. Ze względu na swoje właściwości materiałowe, stal z elektrycznych pieców łukowych nadaje się szczególnie do zastosowania w elementach konstrukcyjnych, takich jak podwozie.

BMW zawarło kolejne porozumienia ws. dostaw stali o obniżonej emisji CO2 w USA i Chinach
BMW zawarło kolejne porozumienia ws. dostaw stali o obniżonej emisji CO2 w USA i Chinach

Technologie BMW w Chinach

W Chinach BMW podpisało już w sierpniu umowę z producentem stali HBIS Group, który od 2023 r. będzie zaopatrywał zakłady BMW Group w Shenyang w stal o obniżonej zawartości CO2. Grupa HBIS stopniowo przechodzi na metodę opartą na wodorze w połączeniu z produkcją stali w elektrycznym piecu łukowym. BMW Group będzie pierwszym producentem samochodów w Chinach, który w produkcji seryjnej wykorzysta stal o obniżonej zawartości CO2 wyprodukowaną przez HBIS Group.

Stal o obniżonej zawartości CO2 w Europie

BMW podpisało także umowę z Salzgitter AG na dostawę stali o niższej emisji CO2. Plan zakłada wykorzystanie tej stali w produkcji seryjnej samochodów w europejskich zakładach BMW od 2026 roku. Niemiecka firma podpisała już w październiku ubiegłego roku umowę ze szwedzkim startupem H2 Green Steel. Firma ta będzie zaopatrywać europejskie zakłady BMW w stal produkowaną wyłącznie z wykorzystaniem wodoru i energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł energii.

BMW utworzyło również z kilkoma dostawcami stali zamknięte cykle materiałowe dla odpadów z blachy stalowej. Dostarczając stal w kręgach do zakładów, producenci zabierają ze sobą resztki stali, powstające np. w tłoczniach podczas wybijania drzwi, i wykorzystują ten materiał do produkcji nowej stali. Stal ta jest następnie wysyłana z powrotem do zakładów BMW. W ten sposób surowce mogą być wykorzystywane wielokrotnie w ramach gospodarki cyrkularnej, co pozwala na ochronę zasobów naturalnych.

BMW zawarło kolejne porozumienia ws. dostaw stali o obniżonej emisji CO2 w USA i Chinach

Inwestycje w startupy przyspieszają rozwój nowych technologii

Oprócz zaopatrywania się w stal o obniżonej emisji CO2, BMW zainwestowała również w innowacyjną metodę produkcji stali bez emisji CO2 opracowaną przez amerykański startup Boston Metal, za pośrednictwem swojego funduszu venture capital, BMW i Ventures. Boston Metal wykorzystuje energię elektryczną do swojej nowej technologii, która za pomocą ogniwa elektrolizy wytwarza stopione żelazo, które jest później przetwarzane na stal. Jeśli do tego procesu wykorzystywana jest energia elektryczna pochodząca z odnawialnych źródeł energii, to produkcja stali odbywa się niemal bez emisji CO2. W najbliższych latach Boston Metal planuje rozszerzyć nową metodę produkcji stali na skalę przemysłową.

Zobacz też: Porsche Taycan Turbo S bije rekord na torze Nürburgring

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię