Nowa inwestycja w Hordain zwiększa produkcję lekkich samochodów użytkowych Peugeot Expert, Citroën Jumpy i Opel Vivaro na ogniwa paliwowe do poziomu przemysłowego. Od 2024 r. zakład będzie miał zdolność produkcyjną 5 000 pojazdów rocznie.

  • Stellantis uruchomił w Hordain w Hordain linię do produkcji aut wodorowych
  • Od 2024 roku fabryka osiągnie zdolność produkcyjną na poziomie 5 000 aut rocznie
  • W Hordain 43 proc. produkowanych modeli dla marek Peugeot, Citroën, Opel, Vauxhall, Fiat i Toyota jest już dostępnych w wersji elektrycznej.

Stellantis Hordain — trzy rodzaje napędów w jednej fabryce

Zakład Stellantis w Hordain położony jest w północnym regionie Hauts-de-France. Prezes firmy Stellantis Carlos Tavares ogłosił rozpoczęcie masowej produkcji lekkich pojazdów użytkowych Peugeot, Citroën i Opel w wersji napędzanej wodorem, wyposażonej w ogniwo paliwowe.

– Jestem bardzo dumny z pracy wykonanej przez kierownictwo i pracowników w Hordain, którzy sprawili, że ich zakład jest pierwszym na świecie, który łączy w sobie trzy rodzaje energii, co jest możliwe dzięki elastyczności naszego systemu produkcyjnego. Firmie Stellantis udało się przejść do następnego kroku w historii motoryzacji, w transformacji zarządzanej wspólnie z naszymi partnerami społecznymi w 12 zakładach przemysłowych w siedmiu regionach Francji, gdzie z dumą zapuszczamy historyczne korzenie – powiedział Tavares.

Fabryka Stellantis w Hordain
Fabryka Stellantis w Hordain
Fabryka Stellantis w Hordain

Jak działa fabryka Stellantis w Hordain?

Napędzane wodorem pojazdy będą montowane na linii produkcyjnej, która produkuje już elektryczne i spalinowe wersje „K-Zero”. Modele napędzane wodorem, wykorzystujące wzmocnioną platformę, będą następnie przechodzić zwykłe etapy lakierowania i montażu. Dalej auta trafią do nowego obiektu o powierzchni 8000 m², którego zadania skupiają się wyłącznie na ostatecznym procesie instalacji zbiornika na wodór, dodatkowych akumulatorów i ogniwa paliwowego. Ma to skrócić czas montażu o połowę w porównaniu z poprzednim procesem produkcyjnym, w którym ogniwo paliwowe było montowane w warsztacie pilotażowym w Rüsselsheim.

Inwestycja została wsparta środkami z rządu francuskiego w wysokości 10 mln euro. W Hordain 43 proc. produkowanych modeli dla marek Peugeot, Citroën, Opel, Vauxhall, Fiat i Toyota jest już dostępnych w wersji elektrycznej.

Fabryka Stellantis w Hordain
Fabryka Stellantis w Hordain

Wodorowe samochody Stellantis w Hordain

Pojazdy „K-Zero” z ogniwem paliwowym są przeznaczone dla podmiotów zajmujących się przewozem towarów na długich dystansach, które wymagają większego zasięgu (400 km), najszybszego możliwie czasu ładowania (3 minuty) i sporej przestrzeni ładunkowej.

Zainaugurowany w 1994 r. zakład w Hordain leży w samym sercu strategii przemysłowej działu pojazdów użytkowych firmy Stellantis. Ten wzorcowy zakład montuje lekkie pojazdy użytkowe i samochody osobowe z rodziny „K-Zero”. W Hordain zatrudnionych jest 2 440 osób na trzech zmianach, a dzienna produkcja wynosi 628 pojazdów.

W 2021 roku zakład zmontował 144 650 pojazdów, a latem 2022 roku wyprodukował milionowy egzemplarz „K-Zero”.

Opel Vivaro Hydrogen
Peugeot e-Expert Hydrogen

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię