Do początku 2023 r. wszystkie fabryki pojazdów BMW zostaną poddane cyfryzacji z wykorzystaniem skanowania laserowego 3D. Cyfrowe bliźniaki dadzą firmie potencjał poprawy wydajności w procesie planowania produkcji. Skanowanie 3D tworzy fotorealistyczne obrazy wszystkich konstrukcji budowlanych, obiektów i obszarów zewnętrznych.

  • BMW chce skanować swoje fabryki do model 3D
  • Pozwoli ona na poprawę wydajności zakładów produkcyjnych
  • Dotychczas BMW zeskanowało trzy zakłady

Fabryki BMW w świecie wirtualnym

Do początku 2023 roku BMW Group będzie dysponować cyfrowym skanem każdej ze swoich fabryk pojazdów na całym świecie. W ten sposób firma systematycznie łączy świat rzeczywisty z wirtualnym i wykorzystuje ogromny potencjał do wysoce efektywnego planowania przyszłych struktur fabrycznych i zakładów produkcyjnych.

Digitalizacja fabryk BMW
Digitalizacja fabryk BMW
Digitalizacja fabryk BMW
Digitalizacja fabryk BMW

– Otwiera to przed nami zupełnie nowe możliwości realizacji zarówno nowych, szeroko zakrojonych projektów, jak i przebudowy istniejących struktur na mniejszą skalę w sposób wysoce wydajny, precyzyjny i elastyczny – mówi Michele Melchiorre, dyrektor ds. systemu produkcyjnego, planowania, narzędziowni i budowy zakładów w BMW Group.

Cyfryzacja fabryk BMW

Obok data science i sztucznej inteligencji, wirtualne planowanie jest głównym elementem cyfryzacji BMW w ramach strategicznej wizji produkcji BMW iFACTORY. Jej celem jest przeniesienie planowania i symulacji wszystkich procesów oraz całego systemu produkcyjnego w świat wirtualny.

Umożliwi to współpracę w czasie rzeczywistym pomiędzy różnymi lokalizacjami i działanie w różnych strefach czasowych.

– Planowanie produkcji może zintegrować wirtualny produkt z wirtualną fabryką już na wczesnym etapie. Zmniejsza to nakłady na planowanie i wydatki kapitałowe, a jednocześnie zapewnia większą wydajność i stabilność procesów podczas rozruchu – wyjaśnia Melchiorre.

Digitalizacja fabryk BMW
Digitalizacja fabryk BMW

W zakresie zupełnie nowych struktur produkcyjnych w przyszłości, BMW będzie polegać na współpracy z firmą NVIDIA i jej platformą oprogramowania Omniverse.

Oznacza to, że planiści będą mogli przeprowadzać wirtualne spacery po fabrykach BMW w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca na świecie. Mogą oni wspólnie opracowywać systemy produkcyjne w symulatorze, porównywać najlepsze praktyki oraz szybko i łatwo wymieniać się informacjami w ramach sieci.

BMW i mobilne skanery

BMW Group digitalizuje swoje istniejące zakłady we współpracy z NavVis. Ten monachijski startup jest uważany za jednego z wiodących na świecie dostawców technologii w zakresie odwzorowania rzeczywistości i budowania cyfrowych bliźniaków. Mobilne skanery laserowe 3D będą wykorzystywane do tworzenia fotorealistycznych obrazów panoramicznych, planów pięter dla wszystkich zakładów BMW do początku 2023 r., które będą odwzorowane w najdrobniejszych szczegółach, w tym wszystkich struktur budowlanych, obiektów i obszarów zewnętrznych.

Od listopada 2020 r. około 4 milionów metrów kwadratowych powierzchni wewnętrznej i 9 milionów metrów kwadratowych powierzchni zewnętrznej w zakładach BMW zostało już zeskanowanych przy użyciu przenośnych systemów skanowania i dronów. W rezultacie dostępne są już cyfrowe bliźniaki dla amerykańskiego zakładu w Spartanburgu, głównego zakładu w Monachium i zakładu w Regensburgu.

Do września tego roku skanowane zostaną także zakłady w Dingolfing, Lipsku i Tiexi w Chinach. Do wiosny 2023 r. dane cyfrowe będą dostępne także dla zakładów BMW Group w Meksyku, RPA, Wielkiej Brytanii i Dadong w Chinach. Platforma NavVis IVION Enterprise stworzy następnie z tych ogromnych ilości danych cyfrowy obraz rzeczywistości – Cyfrowego Bliźniaka.

Praca na danych

Około 15 000 pracowników BMW już pracuje z tymi danymi, korzystając z opartego na chmurze i przeglądarce internetowej oprogramowania o nazwie BMW Factory Viewer. Dzięki niemu, wystarczy kilka kliknięć, aby wirtualnie sprawdzić istniejące zakłady, znaleźć konkretne punkty produkcji za pomocą punktów zainteresowania (POI) i przeprowadzić bardzo precyzyjne pomiary.

System umożliwia także wycinanie poszczególnych fragmentów skanów 3D i udostępnianie ich np. zewnętrznym dostawcom. Oszczędza to czas i wysiłek podczas planowania produkcji, usprawnia współpracę z wewnętrznymi i zewnętrznymi interfejsami oraz eliminuje błędy w planowaniu.

Technologia skanowania 3D umożliwia także szybkie i łatwe przeniesienie do świata cyfrowego zarówno mniejszych, jak i większych projektów przebudowy zakładów BMW, przy użyciu tzw. procesu ponownego skanowania. Firma pracuje w tym obszarze nad stworzeniem własnych autonomicznych robotów skanujących, które pozwolą na długoterminową aktualizację danych wzorcowych bez konieczności angażowania dodatkowego personelu. W tym celu BMW Group korzysta z własnych rozwiązań, takich jak Inteligentny Robot Transportowy (STR) opracowany przez spółkę zależną BMW Group – IDEALWORKS.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię