Firmy Nissan i Kobe Steel ogłosiły plany wykorzystania stali Kobenable w modelach Nissana produkowanych od stycznia 2023 r. Stal Kobenable, wprowadzona na rynek przez Kobe Steel, znacząco zmniejsza emisję CO2 w procesie wielkopiecowym. W ramach współpracy z Nissanem zostanie ona po raz pierwszy wykorzystana w masowej produkcji pojazdów.
- Nissan i Kobe Steel będą wspólnie budować samochody Nissana na ekologicznej stali od 2023 roku
- Pierwszy raz specjalna stal Kobenable będzie wykorzystywana w masowej produkcji
- Proces produkcji wykorzystywany przez Kobe Steel zmniejsza emisję CO2 o proc 50 proc.
Nissan stawia na „zieloną stal”
Kobe Steel będzie również dostarczać Nissanowi blachy aluminiowe wyprodukowane z pozyskiwanego ekologicznie surowca. Nissan zamierza osiągnąć neutralność węglową w całym cyklu życia produktów do 2050 r. Jako że około 60 proc. masy pojazdu stanowią części stalowe, a części aluminiowe – około 10 proc, zastosowanie ekologicznej „zielonej” stali i „zielonego” aluminium jest niezwykle skutecznym sposobem ograniczenia emisji CO2 w procesie produkcji części, będącego elementem cyklu życia pojazdu.
Japońska firma podkreśla, że decyzja o zastosowaniu stali i aluminium w pojazdach Nissana podyktowana jest dążeniem do znacznego ograniczenia emisji CO2, aczkolwiek bez uszczerbku na jakości. Zastosowanie nowych materiałów umożliwia bowiem osiągnięcie takiego samego wysokiego poziomu jakości, jak przy wykorzystaniu produktów konwencjonalnych.
Nowa stal w samochodach Nissana
W modelach Nissana używana będzie stal Kobenable Premier, która dzięki zastosowaniu metody bilansu masy ogranicza emisję CO2 w procesie produkcji.
Ekologiczny surowiec aluminiowy zakupiony przez Kobe Steel, wykorzystywany do wytwarzania blach aluminiowych dla Nissana, wytapiany jest elektrolitycznie z zastosowaniem wyłącznie energii elektrycznej z paneli słonecznych. Proces ten zmniejsza o około 50 proc. emisję CO2 podczas produkcji wlewków aluminiowych. Pochodzące z recyklingu materiały aluminiowe wytwarzane w zakładach Nissana będą również wykorzystywane do dalszej redukcji emisji CO2 w procesie produkcyjnym.