Porsche i międzynarodowi partnerzy współpracujący z chilijską spółką operacyjną Highly Innovative Fuels (HIF) rozpoczęli przemysłową produkcję paliw syntetycznych. Produkcja będzie sięgać 130 000 litrów rocznie.

  • Porsche uruchamia zakład produkcji e-paliw w Chile
  • Pierwotna produkcja ma wynosić 130 000 litrów rocznie, a później zwiększyć się do 550 mln litrów
  • Porsche podkreśla, że paliwa syntetyczne uzupełniają elektromobilność i są częścią strategii zrównoważonego rozwoju

Porsche uruchamia zakład produkcji e-paliw w Chile

W obecności chilijskiego ministra energii Diego Pardowa otwarto oficjalnie pilotażowy zakład „Haru Oni” w Punta Arenas w Chile. Członkowie zarządu Porsche – Barbara Frenkel i Michael Steiner – dokonali uroczystego tankowania Porsche 911 pierwszym syntetycznym paliwem wyprodukowanym w zakładzie. Porsche podkreśla, że e-paliwa wytwarzane z wody i dwutlenku węgla przy wykorzystaniu energii z wiatru umożliwiają niemal neutralną pod względem emisji CO2 pracę silników benzynowych.

— Porsche stawia na ścieżkę podwójnego „e”: e-mobilność i e-paliw, bo są to technologie komplementarne. Korzystanie z e-paliw zmniejsza emisję CO2. Patrząc na cały sektor ruchu drogowego, przemysłowa produkcja paliw syntetycznych powinna być wciąż rozwijana na całym świecie. Dzięki pilotażowej instalacji e-paliw, Porsche odgrywa wiodącą rolę w ich rozwoju – mówi Barbara Frenkel, członek zarządu ds. zaopatrzenia w Porsche AG.

Pilotażowy zakład e-paliw Porsche w Chile oficjalnie otwarty
Pilotażowy zakład e-paliw Porsche w Chile oficjalnie otwarty

Porsche chce rozwijać produkcję e-paliw

W fazie pilotażowej planowana jest produkcja e-paliw na poziomie około 130 000 litrów rocznie. Początkowo paliwo ma być wykorzystywane w pilotażach, takich jak Porsche Mobil 1 Supercup oraz w Porsche Experience Centers. Po fazie pilotażowej skalowanie produkcji sprawi, że do połowy dekady projekt w Chile osiągnie prognozowany poziom 55 mln litrów rocznie. Dwa lata później wydajność ma wynieść 550 mln litrów.

Południe Chile oferuje idealne warunki do produkcji e-paliw, z powodu silnego wiatru wiejącego przez około 270 dni w roku, który umożliwia turbinom wiatrowym pracę z pełną wydajnością. Punta Arenas jest położone w pobliżu Cieśniny Magellana. Z portu Cabo Negro syntetyczne e-paliwo może być transportowane tak jak tradycyjne paliwa dalej na cały świat i dystrybuowane z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury.

— Potencjał e-paliw jest ogromny. Obecnie na świecie jest ponad 1,3 mld pojazdów z silnikami spalinowymi. Wiele z nich będzie poruszać się po drogach jeszcze przez dziesiątki lat, a e-paliwa oferują właścicielom istniejących samochodów niemal neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla alternatywę. Jako producent wydajnych silników o dużej mocy, Porsche dysponuje szerokim know-how w dziedzinie paliw — dodaje Michael Steiner, członek zarządu ds. rozwoju i badań w Porsche AG.

Pilotażowy zakład e-paliw Porsche w Chile oficjalnie otwarty

E-paliwa i elektromobilność — Porsche widzi dwie ścieżki

Porsche dąży do uzyskania neutralnego pod względem emisji CO2 bilansu w całym łańcuchu wartości do 2030 roku. Obejmuje to również fazę neutralnego pod względem emisji CO2 użytkowania przyszłych modeli aut elektrycznych. Porsche podkreśla, że paliwa syntetyczne uzupełniają elektromobilność i są częścią strategii zrównoważonego rozwoju producenta samochodów sportowych.Firma zainwestowała już ponad 100 mln dolarów w rozwój i produkcję e-paliw. Przykładowo, producent samochodów sportowych zainwestował 75 mln dolarów w HIF Global LLC w kwietniu 2022 roku. Firma planuje, buduje i obsługuje fabryki e-paliw w Chile, USA i Australii.

Zobacz też: Nowy bolid formuły E Porsche 99X Gen3

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię