Wadliwe szyby samochodowe często trafiają do kosza na śmieci, gdy nie można naprawić pękniętej części. W przypadku uszkodzonych szyb samochodowych nie istnieje jeszcze zamknięty obieg materiałów. W tym obszarze Audi i firmy partnerskie Reiling Glas Recycling, Saint-Gobain Glass i Saint-Gobain Sekurit prowadzą obecnie prace w ramach wspólnego projektu pilotażowego. Firmy partnerskie chcą przekształcać uszkodzone szyby samochodowe w materiał nadający się do recyklingu. 

  • Audi rusza z projektem recyklingu szyb
  • Szyby będą stosowane w Auto Q4 e-tron

Recykling szyb w Audi – jak to działa?

W procesie recyklingu szyby samochodowe są najpierw rozbijane na małe kawałki. Następnie usuwane są wszystkie zanieczyszczenia niebędące szkłem, takie jak resztki kleju. Powstały w ten sposób granulat szklany jest topiony i przetwarzany na nowe szkło płaskie. Następnie z tej płyty szklanej wytwarzana jest nowa szyba samochodowa. Jeśli projekt pilotażowy zakończy się sukcesem, szyby produkowane w ten sposób będą w przyszłości stosowane w modelach serii Audi Q4 e-tron.

Recykling szyb Audi
Recykling szyb Audi

Zamknięty obieg materiałów

Dzięki temu pilotażowemu projektowi Audi wraz z firmami partnerskimi podejmuje wyzwanie stworzenia zamkniętego cyklu materiałowego dla szyb samochodowych. Plan ten jest częścią strategii gospodarki cyrkularnej Audi. Firma patrzy na swoje produkty przez cały cykl ich życia. W miarę możliwości surowce, które są wykorzystywane, mają być ponownie włączane do procesu produkcyjnego, gdy przestaną być używane. W ten sposób można oszczędzać zasoby podczas projektowania i produkcji oraz ograniczać wpływ na środowisko w całym łańcuchu wartości

Recykling szyb Audi
Recykling szyb Audi

Złom aluminiowy z tłoczni Audi jest wprowadzany do podobnego zamkniętego obiegu od 2017 roku. W przypadku szkła teraz zamknięty zostanie kolejny obieg materiałowy. 

– Naszym celem jest wykorzystywanie materiałów wtórnych wszędzie tam, gdzie jest to technicznie możliwe i ekonomicznie uzasadnione. Pracujemy nad wprowadzeniem do obiegu zamkniętego materiałów, do których mamy bezpośredni dostęp. Obecnie na przykład stare szyby samochodowe nie są wykorzystywane do produkcji nowych szyb samochodowych. Chcemy to zmienić – mówi Marco Philippi, kierownik ds. strategii zakupów. 

Recykling szyb – jakie korzyści?

Recykling uszkodzonych szyb oznacza, że do produkcji okien trzeba w sumie zużyć mniej energii i surowców-wykorzystanie przetworzonych materiałów pozwala ostatecznie zmniejszyć zapotrzebowanie na materiały pierwotne, takie jak piasek kwarcowy. Audi zamierza wykorzystać tak wyprodukowane szyby w seryjnie produkowanym Audi Q4 e-tron. Firma stawia na współpracę z dostawcami, aby opracować nowy obieg materiałów i uczynić łańcuch wartości bardziej zrównoważonym. Potencjał jest duży: obecnie duża część wyrzucanych szyb samochodowych lub panoramicznych szyberdachów jest utylizowana i przerabiana np. na butelki do napojów lub materiały izolacyjne

Recykling szyb Audi

Recykling szyb spowoduje emisję dwutlenku węgla nawet o 30 procent mniejszą, niż produkcja nowego szkła.

Projekt będzie realizowany w salonach dealerskich

Pilotażowy projekt recyklingu szkła rozpoczyna się w wybranych salonach dealerskich w sieci sprzedaży detalicznej Grupy Volkswagen. Klienci, których samochody mają uszkodzoną szybę, umawiają się tam na spotkanie, a partner handlowy sprawdza, czy szybę da się naprawić. Jeśli nie, szyba jest wymieniana. Uszkodzona szyba jest dostarczana do firmy Volkswagen Original Teile Logistik GmbH & Co. KG. Ta spółka zależna Volkswagena organizuje utylizację części, które nie są już potrzebne w warsztatach Volkswagen AG. Partnerzy serwisowi odbierają z tego procesu szyby samochodowe w celu poddania ich recyklingowi.

Recykling szyb Audi
Recykling szyb Audi
Recykling szyb Audi

W kolejnym etapie uszkodzone szyby są dostarczane do firmy Reiling Glas Recycling. Tam są one najpierw dzielone na małe kawałki i przetwarzane. W tym procesie firma Reiling po raz pierwszy ponownie wykorzystuje stare szyby samochodowe do produkcji szkła płaskiego. 

Do tej pory z materiałów pochodzących z recyklingu produkowano głównie butelki na napoje. Szkło samochodowe musi spełniać najbardziej rygorystyczne wymagania, na przykład w zakresie bezpieczeństwa podczas zderzenia. Wymagania te nie dotyczą butelek – wyjaśnia Daniel Rottwinkel, kierownik zakładu w Reiling Glas Recycling. 

W przeszłości szkło samochodowe pochodzące od konsumentów nie było wykorzystywane do produkcji szkła płaskiego, ale raczej do innych celów o mniej rygorystycznych wymaganiach. 

Recykling szyb Audi
Recykling szyb Audi

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię