Scania wprowadziła całkowicie nową platformę silnikową dla pojazdów Euro 6. Wg Scanii dzięki zmianom samochody mogą zaoszczędzić w transporcie dalekobieżnym nawet 8 proc. paliwa. Mniejsze spalanie, to rzecz jasna mniej emisji spalin.

  • Scania wprowadza nowy układ napędowy
  • Nowy układ napędowy Scanii pozwala na oszczędność 8 proc. paliwa na trasach dalekobieżnych
  • Scania wprowadziła nowe podwozie o modułowej konstrukcji – MACH

Nowa platforma Scanii

Wprowadzając całkowicie nową platformę silnikową dla pojazdów Euro 6 o mocy od 420 do 560 KM, Scania gwarantuje oszczędności paliwa w transporcie dalekobieżnym na poziomie 8 proc. Wszystkie silniki mają wbudowaną możliwość zasilania paliwem HVO, a dwa z nich można zamówić, jako wersje na biodiesel FAME. Jak podaje Scania, nowy układ napędowy obejmuje również nowe skrzynie biegów i osie, a także usługę premium Scania ProCare dla klientów, którzy potrzebują maksymalnej dyspozycyjności floty. Scania wprowadza również opcję cyfrowych lusterek wstecznych w celu zwiększenia bezpieczeństwa.

Przedstawiamy nie tylko platformę silnikową, lecz także ważną inicjatywę mającą na celu umocnienie wiodącej pozycji Scania w dziedzinie zrównoważonego transportu na resztę tej dekady. Nasza silna koncentracja na wydajności transportu wyznacza kierunek w procesie transformacji do świata bezemisyjnego. Transformacji, na którą znacząco wpłynie konstrukcja nowego układu napędowego – podkreśla Alexander Vlaskamp, wiceprezes wykonawczy i dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Scania.

Scania i zmiany w podwoziu

Scania wprowadza nie tylko nowy układ napędowy z licznymi możliwościami zastosowań, lecz również szereg przydatnych nowości w podwoziu. Cechą wspólną wszystkich tych elementów jest zdolność do znacznego poszerzenia możliwości specyfikacji i eksploatacji pojazdów oraz pełnego dostosowania ich do konkretnych zastosowań i zadań.

MACH – to nowe podwozie o modułowej konstrukcji Scania, jest znacznie bardziej elastyczne, jeśli chodzi o potrzeby poszczególnych klientów. Jego główną cechą jest nowy układ otworów wierconych w ramie, z dedykowanymi otworami do montażu komponentów zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz ramy. Rezultatem jest bardziej modułowy, bardziej przewidywalny układ podwozia, który zwiększa możliwą liczbę adaptacji podwozia.

Zamiast trzymać się utartych zależności między różnymi komponentami, oferujemy większą różnorodność układów podwozi. Obecnie możemy kompletować podwozie, zaczynając od przedniej części tylnej osi, na przykład umieszczając tam zbiornik paliwa. Może to oznaczać poprawę ładowności dzięki lepszemu rozłożeniu masy, a jednocześnie więcej miejsca na przykład na dodatkowy schowek czy umieszczenie nóg podporowych bliżej kabiny – mówi Ola Brantefors, odpowiedzialny za układ i montaż podwozi w dziale badawczo-rozwojowym Scania.

Inne ulepszenia wprowadzane w nowym, modułowym układzie podwozia Scania to parę nowych zbiorników AdBlue o większej objętości, które można montować na ramie. Scania wprowadza również nowe zbiorniki układu hydrauliki do urządzeń pomocniczych (takich jak dźwigi) o takiej samej konstrukcji w kształcie litery D, co zbiorniki paliwa. Dostępne są również nowe opcje zbiorników powietrza, ze wspornikami i orurowaniem, które w pełni wykorzystują nowe układy otworów modułowego układu podwozia, tworząc nowe potencjalne pozycje montażowe.

Rozwiązanie MACH rzeczywiście oferuje większą elastyczność pod wieloma względami. Takie elementy, jak koła zapasowe czy schowki na narzędzia, można teraz montować na wiele nowych, elastycznych sposobów. Jest to rozwiązanie, które docenią zarówno klienci, jak i producenci zabudów – przyznaje Ola Brantefors.

Układ oczyszczania spalin – ważny, lecz także dość duży element we wszystkich nowoczesnych pojazdach ciężarowych – można teraz zamontować w trzech standardowych pozycjach z możliwością wyboru wylotu spalin w różnych kierunkach. 

Wszystkie wyloty są większe niż wcześniej, co zmniejsza prędkość spalin i potencjalny problem z kurzeniem. A jeśli te standardowe pozycje nie wystarczą, układ oczyszczania spalin można w istocie zamontować w dowolnej pozycji na ramie, ponieważ Scania wspiera specjalistów od nadwozi wytycznymi dotyczącymi nietypowych pozycji montażowych.

Nowa jednostka optymalizacji paliwa

Scania debiutuje także z zupełnie nowa gama zbiorników na olej napędowy o pojemności od 165 do 700 litrów każdy. Firma oferuje trzy pojemności (S, M i L), które różnią się długością. Wszystkie mają nową konstrukcję w kształcie litery D, która istotnie podnosi ich wytrzymałość. Wszystkie też mocowane są do ramy za pomocą wsporników w kształcie litery C.

Niskociśnieniową pompę paliwa, główny filtr paliwa i filtr usuwający wodę z paliwa odsunięto od samego silnika i zespolono je w wyodrębnioną jednostkę optymalizacji paliwa. Jednostka ta jest montowana z boku głównego zbiornika. W ten sposób Scania raz na zawsze rozwiązała klasyczny problem braku możliwości wykorzystania całego paliwa w zbiorniku.

Układ paliwowy w silnikach Diesla nigdy nie powinien zasysać samego powietrza, co może się zdarzać w przypadku długich zbiorników i jazdy pod górę lub w dół, gdy paliwo przez pewien czas znajduje się na końcu zbiornika. Nasza nowa jednostka optymalizacji paliwa sama działa jak zbiornik, przechowując wystarczającą ilość paliwa do zasilania układu wysokiego ciśnienia w silniku. Dzięki temu byliśmy w stanie zwiększyć użyteczną pojemność paliwa w baku, ponieważ nie trzeba już utrzymywać poziomu rezerwy w celu unikania zasysania powietrza – wyjaśnia Ola Brantefors.

Scania opracowała również nowe, inteligentne rozwiązanie zabezpieczające przepływ paliwa między zbiornikami w pojazdach z podwójnymi bakami. Dzięki połączeniu typu T, z odrębnym i stałym (choć bardzo ograniczonym) doprowadzeniem paliwa do jednostki optymalizacji, powstaje efekt zwężki Venturiego, eliminujący powstawanie bąbli powietrza, które mogłyby blokować dopływ paliwa do zbiornika głównego.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię