Szybkie ładowanie na Orlenie. Fundusz Orlen Venture Capital zrealizował inwestycję w producenta ultraszybkich stacji ładowania- firmę Euroloop. Z urządzeń polskiego startupu korzystają już użytkownicy w siedmiu krajach europejskich. Ładowarki oferują ładowanie o mocy do 720 kW.
Ultraszybkie ładowanie na Orlenie
Rozwiązanie Euroloop ma skracać czas ładowania samochodu elektrycznego, dzięki mocy ładowania do 720 kW. To zaś sprawia, że obecnie w zasadzie każde auto można uzupełniać z maksymalną mocą. Euroloop zastosowało w swoim produkcie węglik krzemu, który sprawia, że stacja ładowania może osiągać aż 97 proc. sprawności podczas przekształcania energii z prądu AC na prąd stały DC.
Euroloop w wersji S-Hub posiada także rozwiązanie korzystające z technologii dynamicznego współdzielenia mocy pomiędzy dwoma połączonymi stacjami. Zapewnią one znaczne ograniczenie kosztów w utrzymaniu stacji ładowania. Dwie ładowarki, dzięki specjalnym łączom działają jak jedna. Dzielą one między siebie dostępną moc, dostosowując ją w zależności od potrzeb. Daje to swobodę w ładowaniu jednocześnie nawet do ośmiu samochodów.
Marek Garniewski prezes Orlen VC mówi, że Orlen w swojej strategii chce, by do 2030 roku powstało w ramach grupy 10 000 punktów ładowania w Europie Środkowej. Stawia to spore wymagania w zakresie budowy infrastruktury, doboru lokalizacji, a także dostawcy technologii.
— Jesteśmy przekonani, że priorytety założycieli EUROLOOP, czyli wysoka efektywność, moc i elastyczność ładowarek oraz niższe koszty eksploatacji, doskonale wpisują się w zapotrzebowanie Grupy ORLEN. Fundusz sfinalizował transakcję w grudniu 2023 r., utrzymując wysoką aktywność inwestycyjną i kolejny raz pokazując jak skutecznie łączyć inwestycje w nowoczesne technologie z poszukiwaniem potencjalnych synergii — mówił.
Euroloop w Europie Zachodniej
Euroloop działa już w krajach Europy Zachodniej. Firma dostarcza swoje ładowarki pod marką Willbert. Współpraca z Orlen VC sprawia, że będą one dostępne również w Polsce. Firma daje także swoim klientom możliwość skorzystania z autorskiego systemu do zarządzania stacjami pod nazwą HAWKie.
Euroloop przeznaczy środki pozyskane od ORLEN VC m.in. na rozwój sprzedaży i swojej obecności na rynkach zagranicznych. Firma chce także powiększyć swoje moce produkcyjne.
— Ładowarki EUROLOOP łączą w sobie dwie funkcje – elastyczność ładowarek rozdystrybuowanych z prostotą ładowarek wolnostojących. Przewagą WILLBERT Amber II w technologii S-Hub jest znaczne ograniczenie liczby urządzeń koniecznych do zainstalowania, co ogranicza koszty kapitałowe i zmniejsza ingerencję w otoczenie — mówi Marek Gutt-Mostowy, CEO i Założyciel EUROLOOP.
Szef firmy wskazuje, że dwustronna konstrukcja samej ładowarki daje możliwość zastąpienia w przyszłości dystrybutorów paliw i to bez zmiany układu przestrzeni.
Inwestycja w Euroloop jest już dziewiątą inwestycją zrealizowaną przez Orlen VC. Umożliwi ona szybkie ładowanie na Orlenie. W dwa lata po jego utworzeniu fundusz znalazł się w gronie największych i najaktywniejszych funduszy VC w Europie Środkowo-Wschodniej. Orlen VC ma już w swoim portfelu dwa zagraniczne fundusze VC. Nowa jednostka Orlenu chce rocznie realizować 5-6 inwestycji.