Podczas Tech Day 2023 Volkswagen Group Technology przedstawił perspektywę nadchodzących innowacji w zakresie samochodów elektrycznych w obszarze baterii, ładowania i komponentów elektronicznych. W centrum uwagi znalazł się elektryczny układ napędowy przyszłości, który ma o 20 proc. lepszą wydajność od obecnych.
- Volkswagen pokazał koncepcję nowego modułowego systemu napędowego dla aut elektrycznych
- Mózgiem napędu jest przetwornica impulsowa
- Volkswagen chce stać się wiodącym w branży producentem komponentów, które będą stosowane także przez innych producentów samochodów
Nowy układ napędowy Volkswagena
Układ napędowy Volkswagena oferuje znaczne korzyści w zakresie efektywności i kosztów: uzyskanie nawet o 20 procent większej wydajności jest możliwe dzięki optymalnej kombinacji poszczególnych komponentów samodzielnie. Mózgiem elektrycznego układu napędowego jest przetwornica impulsowa, która w dużej mierze odpowiada za wydajność i osiągi.
W przypadku pierwszej przetwornicy impulsowej „zaprojektowanej przez Volkswagena” twórcy przeprojektowali sprzęt i oprogramowanie od podstaw. Dzięki modułowości zestawu można go zaimplementować w silnikach klasy podstawowej po samochody sportowe o mocy ponad 500 kW. Technologia ta jest obecnie rozwijana pod kątem dojrzałości do produkcji seryjnej i może być już stosowana w kolejnej generacji MEB.
— Grupa Volkswagen i jej marki oznaczają najwyższej klasy produkty i technologie. Dzięki wielkości Grupy, a także naszej wewnętrznej wiedzy, możemy wykorzystać ogromne korzyści skali. Przynosi to korzyści naszym klientom i sprawia, że nasze pojazdy stają się jeszcze lepsze — mówił Oliver Blume, prezes zarządu Grupy Volkswagen.
Volkswagen i systemy zarządzania termicznego
Jeśli chodzi o systemy zarządzania termicznego, Volkswagen pracuje nad zupełnie nowymi rozwiązaniami. Podczas gdy dziś stosuje się dużą liczbę pojedynczych modułów, w przyszłości zostaną one zastąpione kompaktowym, zintegrowanym modułem termicznym. Będzie on sterował całą klimatyzacją, także dla akumulatora wysokiego napięcia, a tym samym będzie miał duży wpływ na zasięg pojazdu i możliwość szybkiego ładowania. Nowy moduł all-in-one jest również znacznie lżejszy, solidniejszy i bardziej wydajny niż obecne systemy.
— Naszym celem jest osiągnięcie technologicznego przywództwa, także w mobilności elektrycznej. Dlatego również tutaj stawiamy na nasze wewnętrzne kompetencje i po ogniwach akumulatorowych i silnikach elektrycznych przejmujemy rozwój przetwornic impulsowych i systemów zarządzania termicznego. W przyszłości Grupa Volkswagen będzie jednym z jedynych producentów samochodów na świecie, który jest w stanie zaoferować holistycznie zoptymalizowany kompletny system — podkreślał Thomas Schmall, członek Zarządu Grupy Volkswagen odpowiedzialny za Technologię.
Oprócz wydajności głównym celem rozwoju wszystkich centralnych komponentów napędu elektrycznego jest skalowalność – ponieważ wysoki efekt skali obniża koszty.
Volkswagen stawia na nowe technologie
Volkswagen Group Technology łączy ogólnogrupowe działania w zakresie akumulatorów, ładowania i komponentów elektrycznych oraz wspiera marki, będąc dostawcą technologii dla całej grupy. W podmiot zaangażowane są również spółki zależne takie jak PowerCo (akumulatory) i Elli (ładowanie i energia). Portfolio produktowe obejmuje m.in. zunifikowane ogniwo, które od 2025 roku będzie stosowane we wszystkich pojazdach Grupy Volkswagen i będzie wyznaczało kierunek rozwoju technologii niemieckiego producenta.
Do działu należy również Platform Business, który obejmuje współpracę z partnerami zewnętrznymi, takimi jak Ford czy Mahindra. Na całym świecie Volkswagen Group Technology zatrudnia około 70 000 osób.