Volvo dokonało strategicznej inwestycji w Bcomp – innowacyjną szwajcarską firmę, która opracowuje wysokowydajne lekkie materiały na bazie włókien naturalnych. Inwestycja została zrealizowana przez spółkę Volvo Cars Tech Fund.
- Volvo zainwestowało w firmę Bcomp – producenta materiałów na bazie włókien naturalnych
- Volvo w swoim koncepcyjnym modelu Recharge zastosowało m.in. len
- We wnętrzu Volvo Recharge, kompozyt lniany został zastosowany do wykonania dolnych schowków, tylnej części zagłówka i podnóżka
Volvo stawia na włókna naturalne
Do produkcji swoich materiałów firma Bcomp wykorzystuje włókna lniane – materiał pochodzenia biologicznego, który zapewnia znaczne oszczędności pod względem wagi, zużycia energii i emisji w porównaniu ze zwykłymi częściami plastikowymi. Materiał ten umożliwia także projektowanie estetycznych powierzchni.
Volvo bada możliwość zastosowania kompozytów z włókien naturalnych w kolejnej generacji samochodów z napędem wyłącznie elektrycznym, a jej strategiczna spółka stowarzyszona Polestar również zamierza wykorzystać materiały Bcomp w swoich przyszłych modelach.
Koncepcyjny model Volvo Recharge
Volvo wykorzystało materiały Bcomp w swoim najnowszym samochodzie koncepcyjnym – Recharge. Z obliczeń Bcomp wynika, że w porównaniu ze zwykłymi częściami z tworzyw sztucznych, kompozyty na bazie włókien naturalnych są do 50 proc. lżejsze, zużywają do 70 proc. mniej tworzyw sztucznych i generują do 62 proc. mniejszą emisję CO2.
– Ta inwestycja to kolejny przykład naszego zaangażowania w zrównoważony rozwój i strategicznej koncentracji na zmniejszaniu naszego śladu węglowego. Mamy długą tradycję partnerstwa z wiodącymi firmami technologicznymi, takimi jak Bcomp, ponieważ widzimy wspólne korzyści we wspieraniu ich w skalowaniu i rozwijaniu innowacyjnych produktów na rynkach światowych – powiedział Alexander Petrofski, szef Volvo Cars Tech Fund.
Przedstawione latem 2021 roku Volvo Recharge demonstruje kroki, jakie Volvo zamierza podjąć we wszystkich obszarach rozwoju samochodów z napędem czysto elektrycznym. Do 2030 r. firma planuje sprzedawać wyłącznie samochody w pełni elektryczne, a do 2040 r. chce stać się firmą neutralną dla klimatu.
Jesteśmy bardzo podbudowani możliwościami, jakie dają kompozyty lniane, dlatego zastosowaliśmy je zarówno we wnętrzu, jak i w nadwoziu Volvo Recharge. Jest to materiał przyjazny dla środowiska, o bardzo niskim poziomie emisji dwutlenku węgla, który jednocześnie zapewnia atrakcyjną i naturalną estetykę – powiedział Robin Page, Senior Vice President Design w Volvo Cars.
We wnętrzu Volvo Recharge, kompozyt lniany został zastosowany do wykonania dolnych schowków, tylnej części zagłówka i podnóżka. Na zewnątrz samochodu, przednie i tylne zderzaki oraz listwy progowe wykonane są z kompozytów lnianych.