Lexus RZ 450e to całkowicie nowy SUV z napędem elektrycznym. Jest to pierwszy pojazd elektryczny Lexusa, który został opracowany całkowicie od podstaw. W Europie samochód będzie można reperować od 20 kwietnia, a dostawy zaczną się pod koniec 2022 roku.

  • Elektryczny Lexus RZ 450e będzie dostarczany w Europie pod koniec 2022 roku
  • Zasięg samochodu to 400 km
  • Elektryczny Lexus będzie średnio zużywał 18 kWh na 100 km

Nowy elektryczny Lexus RZ 450e

Elektryczny Lexus RZ 450e to samochód, w którym konstruktorzy chcieli połączyć korzyści płynące z napędu bateryjnego przy jednoczesnym zachowaniu wrażeń z jazdy. W samochodzie zastosowano układ kierowniczy typu by-wire z nowym jarzmem One Motion Grip oraz osie typu e-Axles współpracujące z nowym układem kontroli momentu obrotowego DIRECT4 Lexusa z napędem na wszystkie koła.

Naszą wizją jest wykorzystanie technologii elektryfikacji jako środka do poprawy podstawowych osiągów samochodu, abyśmy mogli kontynuować dążenie do zapewnienia przyjemności z jazdy wszystkim przyszłym pokoleniom – mówi główny inżynier Takashi Watanabe.

Akumulator litowo-jonowy w nowym RZ 450e jest w pełni zintegrowany z podwoziem, pod podłogą kabiny. Model RZ pomoże Lexusowi w dążeniu do neutralności węglowej. Firma w Europie chce do 2030 roku stać się marką w 100 proc. opartą na pojazdach elektrycznych. Nowy model będzie dostępny dla europejskich klientów od 20 kwietnia, a pierwsze dostawy rozpoczną się pod koniec 2022 roku.

Elektryczny Lexus RZ 450e
Elektryczny Lexus RZ 450e
Elektryczny Lexus RZ 450e

Elektryczny Lexus RZ 450e – wygląd zewnętrzny

Koncepcja stylistyczna „seamless E-motion”, ma wyrażać mocny charakter samochodu elektrycznego, ale także i jego przyspieszenie.

Z powodu braku silnika spalinowego, maska została obniżona, a otwory wlotowe zmniejszone. Wrzecionowata kratka wlotu powietrza była charakterystycznym elementem modeli Lexusa przez ostatnią dekadę, ale w RZ kształt wrzeciona ewoluował trójwymiarowo.

Większa elastyczność w projektowaniu pozwoliła również na stworzenie bardziej muskularnych przednich błotników. Efekt ten jest spotęgowany przez opcjonalny nowy dwukolorowy wzór nadwozia, który poszerza kontrastujący czarny obszar od dachu do maski.

Reflektory o nowej stylistyce są zunifikowane z nadwoziem.

Elektryczny Lexus RZ 450e
Elektryczny Lexus RZ 450e

Duży rozstaw osi, wynoszący 2850 mm, dodatkowo podkreśla efektowność projektu, wskazując na nisko położony środek ciężkości i wyważenie masy. Koła – standardowe o średnicy 18 lub 20 cali – są wysunięte aż do rogów samochodu.

Właściwości jezdne

Główny inżynier Takashi Watanabe twierdzi, że w elektrycznym modelu RZ 450e wykorzystał koncepcję „The Natural”. Samochód ma wiernie reagować na polecenia kierowcy, dzięki opcjonalnemu systemowi One Motion Grip Steer-by-wire, pierwszemu na świecie w branży motoryzacyjnej, oraz precyzyjnemu sterowaniu napędem na wszystkie koła – DIRECT4.

Dedykowana platforma Lexusa dla pojazdów akumulatorowo-elektrycznych

Platforma e-TNGA zastosowana w modelu RZ jest z natury wytrzymała, a zespół akumulatorów jest zintegrowany z podwoziem, pod kabiną. Pomaga to obniżyć środek ciężkości samochodu, co z kolei zapewnia lepsze wyważenie podwozia, prowadzenie i reakcje.

Elektryczny Lexus RZ 450e

Kontrola hałasu i drgań

Chociaż akumulatorowy elektryczny układ napędowy wytwarza mniej hałasu, jego ciche działanie sprawia, że hałas pochodzący z drogi i otoczenia jest bardziej odczuwalny. Inżynierowie i projektanci RZ za priorytet uznali zapewnienie odpowiednio spokojnego i cichego środowiska w kabinie, przyjmując trzyczęściową strategię: kontrolowanie hałasu, zapobieganie jego przedostawaniu się do kabiny oraz zwrócenie szczególnej uwagi na hałas odczuwany na tylnych siedzeniach.

Inżynierowie zastosowali ulepszoną wersję aktywnej kontroli dźwięku, która wykorzystuje głośniki samochodowe do emitowania dźwięków podkreślających reakcje układu napędowego, aby stymulować emocjonalną więź między samochodem a kierowcą.

Wnętrze elektrycznego Lexusa RZ 450e
Elektryczny Lexus RZ 450e
Wnętrze elektrycznego Lexusa RZ 450e

Elektryczna oś

W modelu RZ zastosowano napęd e-Axle Lexusa, który po raz pierwszy pojawił się w modelu UX 300e. Jest to kompaktowy, modułowy pakiet składający się z silnika, przekładni i jednostki ECU, umieszczonego między kołami. W modelu RZ został on stosowany zarówno z przodu, jak i z tyłu. Napęd współpracuje z układem sterowania napędem na wszystkie koła DIRECT4, aby dostosować położenie pojazdu, trakcję i rozdział mocy do warunków jazdy.

Przedni silnik wytwarza moc 150 kW, a tylny 80 kW, co daje łączną moc 230 kW. Ich kompaktowe wymiary przyczyniają się również do większej pakowności samochodu, pomagając zapewnić więcej miejsca w kabinie i przestrzeń bagażową.

RZ jest pierwszym modelem produkcyjnym, w którym zastosowano nowy system Lexusa DIRECT4, współpracujący z dwiema osiami elektrycznymi.

DIRECT4 wykorzystuje czujniki ECU do zbierania danych i reagowania na szereg czynników, w tym prędkość pojazdu, czy kąt skrętu. Na podstawie tych danych system oblicza i analizuje parametry jazdy. Oblicza i natychmiast przekazuje odpowiedni moment obrotowy do każdej z e-osi, aby zmaksymalizować przyczepność.

Wnętrze elektrycznego Lexusa RZ 450e

Akumulator, zasięg i wydajność

W modelu RZ zastosowano akumulator litowo-jonowy składający się z 96 ogniw o łącznej pojemności 71,4 kWh. Jest on umieszczony całkowicie pod kabiną i stanowi integralną część platformy.

Kluczową kwestią była trwałość akumulatora, a w szczególności poziom wydajności, jakiego można się spodziewać po 10 latach jego użytkowania. Lexus przewiduje, że w tym okresie akumulator RZ zachowa ponad 90 proc. swojej pojemności.

Szczegółowe informacje na temat zasięgu pojazdu i czasu ładowania akumulatora zostaną podane w późniejszym terminie, ale Lexus spodziewa się, że RZ będzie w stanie przejechać ponad 400 km (WLTP).

Docelowe zużycie energii przez RZ wynosi poniżej 18 kWh na 100 km jazdy.

Ładowanie elektrycznego Lexusa RZ 450e

Projekt wnętrza i koncepcja „Tazuna”

Kokpit RZ jest rozwinięciem koncepcji „Tazuna” – łączy ona pozycję kierowcy za kierownicą z precyzyjnym rozmieszczeniem wskaźników, kontrolek i wyświetlaczy, tworząc przestrzeń, w której do obsługi pojazdu wystarczą niewielkie ruchy rąk i oczu. Koncepcja wywodzi się od ruchów za pomocą których jeździec kontroluje konia – takie jest znaczenie japońskiego słowa „Tazuna”.

Kabina została zaprojektowana jako lekka i otwarta przestrzeń, wzbogacona o oświetlenie ambientowe o szerokim spektrum kolorów, które można wybierać w zależności od nastroju podróży.

Przyciemniany dach panoramiczny

Opcjonalny dach panoramiczny zwiększa poczucie przestrzeni i światła w kabinie. Szkło pokryte jest powłoką Low-E (niskoemisyjną), która odbija promieniowanie podczerwone i zmniejsza promieniowanie cieplne w słoneczne dni, a jednocześnie pomaga utrzymać ciepło wewnątrz kabiny, gdy jest zimno. Dach jest również wyposażony w funkcję elektrycznego przyciemniania, która za pomocą prostego sterowania dotykowego natychmiast zmienia stan z przezroczystego na nieprzezroczysty, odcinając bezpośrednie światło słoneczne.

W rezultacie nie ma potrzeby korzystania z klimatyzacji, aby utrzymać komfortową temperaturę i nie ma potrzeby stosowania składanej osłony przeciwsłonecznej.

Dach panoramiczny elektrycznego Lexusa RZ 450e
Dach panoramiczny elektrycznego Lexusa RZ 450e
Wnętrze elektrycznego Lexusa RZ 450e

Grzejniki promiennikowe

Nowe promienniki ciepła są umieszczone na wysokości kolan kierowcy i pasażera z przodu, pod kolumną kierownicy i dolną częścią deski rozdzielczej. Stanowią one uzupełnienie ogrzewania foteli i podgrzewanej kierownicy, a także przyspieszają ogrzanie kierowcy i pasażera, dając „uczucie ciepłego koca wokół nóg”. Podobnie jak w przypadku dachu panoramicznego, pomagają one oszczędzać energię, zmniejszając obciążenie układu klimatyzacji.

Ogrzewanie elektrycznego Lexusa RZ 450e

Elektryczny Lexus RZ 450e – system multimedialny

Model RZ jest wyposażony w całkowicie nową platformę multimedialną Lexus Link, charakteryzującą się szybszą, bardziej intuicyjną obsługą i rozbudowanymi funkcjami łączności, efektywnego planowania podróży i informacji.

System, który zadebiutował w nowym Lexusie NX, obejmuje nawigację „always on” opartą na chmurze, korzystającą z aktualnych informacji o zdarzeniach drogowych, wypadkach i warunkach na drodze. Funkcja rozpoznawania głosu reaguje na polecenia oraz jest w stanie je wykryć, gdy w tle słychać hałas. Dostępny jest również nowy asystent pokładowy „Hey Lexus”, a integracja ze smartfonem jest możliwa dzięki Apple CarPlay i Android Auto.

Wnętrze elektrycznego Lexusa RZ 450e
Wnętrze elektrycznego Lexusa RZ 450e

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię