Co dziesiąte zarejestrowane w Europie auto w pierwszym kwartale to elektryk. Z danych ACEA wynika, że stanowiły one 25,1 proc. całkowitej sprzedaży samochodów osobowych w Unii Europejskiej (wzrost z 20,9 proc. w pierwszym kwartale 2021 r.).

  • Auta elektryczne w IQ stanowiły 25 proc. całkowitej sprzedaży aut w UE
  • Elektryki stanowią już 10 proc. wszystkich rejestracji
  • Największy wzrost odnotowano w Rumunii +408 proc.

Przybywa aut elektrycznych w UE

W ciągu pierwszych trzech miesięcy roku wzrosła całkowita liczba rejestracji nowych pojazdów elektrycznych. Udział pojazdów na baterie w rynku wzrósł prawie dwukrotnie w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku – obecnie stanowią one 10 proc. wszystkich sprzedanych pojazdów – wyprzedzając hybrydy typu plug-in, które stanowią 8,9 proc. rynku UE. 

Z drugiej strony pojazdy napędzane olejem napędowym i benzyną nadal traciły udział w rynku. Mimo to rejestracje samochodów napędzanych tradycyjnymi paliwami kopalnymi, nadal dominują na rynku, a ich łączny udział wynosi 52,8 proc.

Ładowanie Bentleya

Samochody na benzynę i olej napędowy

W okresie od stycznia do marca 2022 roku rejestracje samochodów z silnikiem wysokoprężnym w całej UE kontynuowały swoją spadkową tendencję (-33,2 proc.), osiągając poziom 378 009 sztuk. W rezultacie udział w rynku samochodów z silnikami wysokoprężnymi zmniejszył się o 5,3 punktu procentowego w porównaniu z I kwartałem ubiegłego roku. Wszystkie rynki UE odnotowały znaczące straty, w tym cztery największe: Francja (-44,1 proc.), Włochy (-39,2 proc.), Hiszpania (-30,8 proc.) i Niemcy (-20,2 proc.).

Podobnie, w tym samym okresie znacznie zmniejszył się udział w rynku samochodów benzynowych – z 40,8 proc. do 36 proc. Pomimo tego spadku, samochody benzynowe pozostały najpopularniejsze pod względem wielkości sprzedaży (808 039 sztuk).

Ładowanie elektrycznej Toyoty bZ4X
zdjęcie: Toyota

Pojazdy o napędzie alternatywnym

W pierwszym kwartale 2022 roku sprzedaż pojazdów elektrycznych z zasilaniem akumulatorowym (BEV) w UE wzrosła o 53,4 proc. i wyniosła 224 145 sztuk. Na wielu rynkach UE odnotowano trzycyfrowy wzrost, przy czym największy odnotowano w Rumunii (+408 proc.). Spośród czterech największych rynków w Europie to Hiszpania odnotowała największy wzrost (+110,3 proc.), a następnie Francja (+42,7 proc.) i Niemcy (+29,3 proc.). Włochy były jedynym rynkiem UE, który odnotował spadek sprzedaży pojazdów BEV (-14,9 proc.).

Ładowanie elektrycznego Lexusa RZ 450e

Auta hybrydowe w Europie

W pierwszym kwartale bieżącego roku liczba rejestracji hybrydowych pojazdów elektrycznych typu plug-in (PHEV) w całej Unii Europejskiej spadła o 5,3 proc. Mimo to pojazdy typu PHEV zwiększyły swój udział w rynku dzięki spadkowi sprzedaży samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. W Niemczech i we Francji zanotowano spadki (odpowiednio -13,2 proc. i -6,1 proc.), natomiast Hiszpania i Włochy odnotowały solidny wzrost (odpowiednio +46,3 proc. i +18,9 proc.).

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię