ACEA opublikowała dane na temat rejestracji nowych samochodów w 2022 roku. Z danych organizacji wynika, że samochody elektryczne na baterie stanowiły w 2022 roku 12,1 proc. rynku samochodowego w UE.

  • Auta elektryczne stanowiły 12,1 proc. wszystkich rejestracji nowych samochodów w UE w 2022 roku
  • Auta benzynowe stanowiły 32,5 proc. rynku UE
  • Odsetek nowych rejestracji samochodów z silnikiem diesla spadł do poziomu 16,4 proc.

Rynek samochodów w UE w 2022 r.

W 2022 r. rejestracje nowych pojazdów elektrycznych na baterie w UE nadal rosły, pomimo ogólnego spadku rynku samochodowego. W rezultacie udział rynkowy pojazdów BEV zwiększył się do 12,1 proc., co oznacza poprawę o 3 punkty procentowe w porównaniu z rokiem 2021. Był to mocny rok również dla samochodów hybrydowych, które osiągnęły udział w rynku na poziomie 22,6 proc. Natomiast tradycyjne rodzaje paliwa – benzyna i olej napędowy – nadal traciły na znaczeniu. Łącznie stanowiły one ponad połowę sprzedaży samochodów w UE w 2022 roku.

Auta elektryczne stanowiły 12,1 proc. wszystkich rejestracji nowych samochodów w UE w 2022 roku
Auta elektryczne stanowiły 12,1 proc. wszystkich rejestracji nowych samochodów w UE w 2022 roku

Samochody na benzynę i olej napędowy w UE w 2022 roku

Sprzedaż samochodów benzynowych w czwartym kwartale 2022 roku odnotowała wzrost o 4,1 proc. Cztery kluczowe rynki przyczyniły się do poprawy wyniku aut spalinowych; szczególnie Włochy (+17,4 proc.) i Francja (+3,5 proc.). Mimo to udział benzyny w rynku spadł do 32,5 proc., z 35,5 proc. w tym samym okresie w 2021 roku.

Diesel odnotował niewielki spadek w ostatnich trzech miesiącach roku (-0,4 proc.), a jego udział w rynku spadł do poziomu 14,4 proc., wobec 16,4 proc. w czwartym kwartale 2021 roku. W efekcie rejestracje samochodów z silnikiem Diesla w całym 2022 roku poszybowały w dół o 19,7 proc. do 1,5 mln sztuk, a ich udział w rynku wyniósł 16,4 proc. – o 3,1 pkt procentowego mniej niż w 2021 roku.

Pojazdy z napędem alternatywnym (APV)

Od października do grudnia rejestracje nowych samochodów elektrycznych na baterie w UE wzrosły o 31,6 proc. do 406 890 sztuk. Wzrost był notowany na większości rynków europejskich. Prym wiodły Niemcy z liczbą 198 293 sztuk i wzrostem o 66,1 proc., a następnie Francja, która odnotowała wzrost o 12,6 proc. do 62 155 sztuk. Po słabym trzecim kwartale, w ostatnim kwartale 2022 roku sprzedaż samochodów hybrydowych typu plug-in w UE odnotowała silny wzrost (+29,5 proc.), do czego przyczynił się wzrost na poziomie 73,5 proc. w Niemczech, które same stanowiły ponad połowę rejestracji w tej kategorii w całym regionie. Dzięki temu całoroczny wynik wyszedł na plus, ze wzrostem na poziomie 1,2 proc.

Wzrost wśród aut hybrydowych

W okresie od października do grudnia ubiegłego roku w UE zarejestrowano 545 316 pojazdów hybrydowych (wzrost o 22,2 proc. w porównaniu z tym samym okresem w 2021 roku), dzięki czemu stały się one drugim najlepiej sprzedającym się rodzajem napędu. Hybrydy posiadały w 2022 roku udziału w rynku na poziomie 22,6 proc.

Unijny rynek pojazdów napędzanych gazem ziemnym (NGV) odnotował znaczny spadek w ostatnich trzech miesiącach 2022 roku (-56,6 proc.), ponieważ sprzedaż we Włoszech – największym rynku tego typu paliwa w regionie – zanurkowała o 71,3 proc. Dla kontrastu pojazdy zasilane LPG odnotowały wzrost o 16,7 proc. w czwartym kwartale ubiegłego roku.

Pojazdy z napędem alternatywnym (APV) stanowiły w ostatnim kwartale roku ponad połowę (53,1 proc.) rynku samochodowego w UE, przy czym zarejestrowano łącznie ponad 1,3 mln tego typu samochodów. W ujęciu kwartalnym jest to pierwszy przypadek, kiedy APV przewyższają tradycyjne typy pojazdów napędzanych benzyną i olejem napędowym.

Zobacz też: Nowy bolid formuły E Porsche 99X Gen3

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię