Toyota zaprezentowała całkowicie nowego Priusa. Przedsprzedaż auta rozpocznie się w pierwszym kwartale 2023 roku. Auto posiada nową generację napędu hybrydowego i układ z mocniejszym silnikiem elektrycznym i 2,0-litrowym silnikiem benzynowym, który generuje łącznie 223 KM (164 kW).

  • Toyota zaprezentowała piątą generację Toyoty Prius
  • Auto posiada nową generację napędu hybrydowego
  • Auto jest o 50 mm niższe i ma o 50 mm większy rozstaw osi

Toyota Prius — nowa odsłona japońskiego hitu hybrydowego 

Nowa Toyota Prius została całkowicie przeprojektowana a jej stylistyka i właściwości jezdne zostały udoskonalone. Auto zostanie najpierw wprowadzone na rynek japoński, a po nim na rynek w Ameryce Północnej, Europie i innych krajach świata. Toyota Prius będzie również oferowana w Japonii w ramach usługi subskrypcji samochodowej KINTO. Auto zostało opatrzone znakiem rozpoznawczym koncepcji Hybrid Reborn. 

Wraz z nowym modelem debiutuje kolejna generacja napędu plug-in hybrid o wyższej mocy i większej, bardziej pojemnej baterii. Układ z mocniejszym silnikiem elektrycznym i 2,0-litrowym silnikiem benzynowym generuje łącznie 223 KM (164 kW), co sprawia, że nowy Prius jest najmocniejszym i najbardziej dynamicznym autem w historii modelu. 

Toyota Prius piątej generacji
Toyota Prius piątej generacji
Toyota Prius piątej generacji
Toyota Prius piątej generacji
Toyota Prius piątej generacji

Toyota Prius piątej generacji — nowy napęd hybrydowy

Nowa generacja napędu hybrydowego plug-in została udoskonalona, zapewniając znacząco większą moc i wydajność. Silnik TNGA o pojemności 2,0 l wytwarza 148 KM (111 kW) mocy i współpracuje z nowym elektrycznym silnikiem o mocy 160 KM (120 kW). Całkowita moc napędu wynosi 223 KM (164 kW), co w porównaniu ze 122-konnym napędem aktualnego Priusa Plug-in Hybrid stanowi wzrost o ponad 80 proc.

Zasięg w trybie elektrycznym wzrósł o ponad 50 proc. Większe możliwości bezemisyjnej jazdy to efekt nowej baterii litowo-jonowej o pojemności 13,6 kWh. Jej ogniwa mają wyższą gęstość energii, dzięki czemu pomimo większej pojemności akumulator jest na tyle kompaktowy, że mieści się pod tylnym siedzeniem, obniżając środek ciężkości. Zasięg auta w trybie EV może dodatkowo zwiększyć panel fotowoltaiczny na dachu, generujący czystą, darmową energię.

Toyota Prius piątej generacji
Toyota Prius piątej generacji
Toyota Prius piątej generacji
Toyota Prius piątej generacji
Toyota Prius piątej generacji

Nadwozie Toyoty Prius piątej generacji

W projektowaniu nadwozia nowej Toyoty Prius najistotniejsze było uzyskanie naturalnego, niezakłóconego przepływu powietrza, dlatego postawiono na prosty, czysty design. Auto jest o 50 mm niższe i ma o 50 mm większy rozstaw osi. Jednocześnie nadwozie zostało skrócone o 46 mm i poszerzone o 22 mm, a szczyt dachu został przesunięty do tyłu. Dynamiczny charakter podkreślają duże, 19-calowe koła oraz nowy projekt przednich świateł o zdecydowanym wyrazie. Stylistyka tyłu jest zaakcentowana przez trójwymiarowy pas świetlny, skupiający uwagę na logo PRIUS.

Wnętrze nowej Toyoty Prius

Wnętrze Toyoty Prius zostało zaprojektowane według nowej koncepcji „Island Architecture”. Podzielono je na trzy strefy – kokpit kierowcy, konsolę centralną i otoczenie. Kabina jest przestronna i wykończona stylowymi materiałami wysokiej jakości, podkreślonymi konsekwentnie zaprojektowanymi i rozplanowanymi akcentami.

Centralnym elementem kokpitu kierowcy jest 7-calowy wyświetlacz TFT LCD, którego umiejscowienie ułatwia korzystanie z niego bez odwracania uwagi od jezdni. Nowo zaprojektowana konsola centralna stawia na komfort, przejrzysty układ z minimalną ingerencją w pole widzenia kierowcy do przodu, praktyczność i styl. Składa się na nią niżej niż do tej pory umieszczony centralny ekran dotykowy i smukły panel sterowania klimatyzacją. Podświetlenie deski rozdzielczej jest powiązane z powiadomieniami systemu Toyota Safety Sense, sygnalizując ostrzeżenia poprzez zmianę kolorów.

Wnętrze Toyoty Prius piątek generacji
Wnętrze Toyoty Prius piątek generacji

Toyota Prius — hybrydowy hit Toyoty

Toyota Prius została wprowadzona na rynek w 1997 roku, jako pierwszy na świecie masowo produkowany samochód hybrydowy. Druga generacja modelu po raz pierwszy wprowadziła charakterystyczną, sylwetkę Priusa i zapewniła jeszcze lepszą wydajność paliwową dzięki zastosowaniu rozwiniętego szeregowego, równoległego układu hybrydowego (THSII). W trzeciej generacji Priusa wprowadzono silnik o większej pojemności – 1,8 litra – oraz bardziej wydajny układ hybrydowy, który nie tylko zwiększył oszczędność paliwa, ale także poprawił właściwości jezdne samochodu. W czwartej generacji Priusa po raz pierwszy zastosowano platformę Toyota New Global Architecture (TNGA), aby zapewnić lepszą ochronę środowiska i lepsze wrażenia z jazdy.

Łączna skumulowana sprzedaż Priusa na całym świecie osiągnęła około 5,05 miliona sztuk. 

Zobacz też: Studyjny model autonomicznego Volkswagena

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię