Fabryka akumulatorów Porsche może powstać w Brandenburgii. Wcześniejsze nieoficjalne doniesienia wskazały, że niemiecki producent samochodów premium zastanawia się nad Stanami Zjednoczonymi. Niemieckie media donoszą, że Porsche najprawdopodobniej postawi jednak na Brandenburgię. Ma to być korzystniejsze rozwiązanie m.in. z powodów logistycznych. 

Fabryka akumulatorów Porsche w Brandenburgii?

Fabryka akumulatorów Porsche jednak w Brandenburgii? Niemiecki Lausitzer Rundschau podał, że źródła wśród regionalnych polityków donoszą, że niemiecki producent wyraża zainteresowanie terenem w Brandenburgii. Chodzi o miejsce dawnego lotniska Schwarzheide/Schipkau. Niemieccy dziennikarze donoszą, że Porsche nie zaprzeczyło jednoznacznie pogłoskom. Nie ma też oficjalnego potwierdzenia tej informacji, ale w odpowiedzi skierowanej do dziennikarzy, firma podaje, że decyzja w tej sprawie będzie jeszcze w 2023 roku. 

Pierwsze rozmowy na temat zaadoptowania terenu trawiastego lotniska, miały już się odbyć. Lausitzer Rundschau podaje jednak, że Ministerstwo Gospodarki Brandenburgii nie podało jednak, kto prowadził negocjacje, ze względu na poufność rozmów. Burmistrz Schipkau, Klaus Prietzel, stwierdził jedynie, że lądowisko i jego otoczenie od dawna były oceniane jako teren przemysłowy, ze względu na korzystną lokalizację pod względem planowania przestrzennego”.

Logistyka ważna dla Porsche

Na korzyść zbudowania nowej fabryki akumulatorów Porsche właśnie w tym miejscu, ma przemawiać fakt, że nieopodal znajduje się zakład materiałów katodowych i recyklingu firmy BASF. Sam BASF jest partnerem rozwojowym spółki Porsche – Cellforce – od 2021 roku. Cellforce to spółka zależna Porsche, zajmująca się rozwojem i produkcją wysokowydajnych ogniw akumulatorowych do samochodów elektrycznych. Spółka ta buduje już fabrykę w pobliżu Reutlingen w południowych Niemczech, ale planowana jest także budowa drugiej, jeszcze większej.

Dyrektor finansowy Porsche Lutz Meschke mówił jakiś czas temu, że Porsche rozgląda się intensywnie, szukając lokalizacji pod swoją giga fabrykę w Europie, USA, a nawet Kanadzie. Niemiecki producent chce zbudować fabrykę, która będzie produkować ogniwa o mocy do 20 gigawatogodzin rocznie. Decyzja ma zapaść do końca bieżącego roku. 

W regionie powstaje także pierwsza w Europie rafineria litu, która może dostarczać surowce do produkcji ogniw.. Swoje oddziały w Brandenburgii mają także różne międzynarodowe firmy, takie jak Altech, a także chiński CATL.

Porsche i konieczność inwestowania w akumulatory

Porsche chce dostarczać od 180 000 do 200 000 samochodów elektrycznych rocznie. Szacowany koszt budowy nowej fabryki w rejonie Reutlingen-Kirchentellinsfurt może sięgnąć nawet 1 mld euro. Produkcja ma rozpocząć się wiosną 2024 r. Pełne moce produkcyjne zostaną osiągnięte za dwa lub trzy lata.

W lipcu 2023 roku Porsche przejęło pełną kontrolę nad producentem wysokowydajnych akumulatorów Cellforce Group. Firma podała także, że prowadzi rozmowy z potencjalnymi inwestorami finansowymi i strategicznymi, aby pomóc zebrać 2-3 miliardy euro na budowę nowej, większej fabryki.

Grupę Cellforce, założono w czerwcu 2021 r., była ona wcześniej współwłasnością Porsche i Customcells Holding GmbH. Porsche zainwestowało „wysoką dwucyfrową liczbę” milionów euro, aby kupić 72,7 proc. udziałów w przedsięwzięciu. Nie ujawniono jednak ile dokładnie kosztowały udziały.

Testy elektryczne Porsche Macana

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię