Jak donosi Agencja Reuters, działaczka ekologiczna Clara Mayer i szefowie niemieckiego Greenpeace złożyli pozew przeciwko Volkswagenowi. Greenpeace oskarża producenta samochodów o brak wkładu w walkę ze zmianami klimatu.
- Aktywiści Greenpeace złożyli pozew przeciwko Volkswagenowi
- Greenpeace oskarża koncern motoryzacyjny o brak wystarczającego wkłady w walkę ze zmianami klimatu
- Volkswagen nie zgadza się z zarzutami Greenpeace
Greenpeace pozywa Volkswagen
Jak donosi Reuters, przed złożeniem pozwu, Volkswagen otrzymał osiem tygodni na rozważenie żądań, które obejmowały zakończenie produkcji samochodów z silnikami spalinowymi do 2030 roku. Innym żądaniem było zmniejszenie emisji dwutlenku węgla, o co najmniej 65 proc. w porównaniu z poziomem z 2018 roku. Volkswagen odrzucił żądania 28 października.
– Volkswagen opowiada się za ochroną klimatu i dekarbonizacją sektora transportu, ale nie może sam sprostać temu wyzwaniu. Zadanie zaprojektowania odpowiednich środków, należy do Parlamentu. Spory sądowe przeciwko wybranym firmom nie są miejscem, ani sposobem na oddanie sprawiedliwości wobec tak wielkiemu zadaniu – powiedział rzecznik Volkswagena w komentarzu do Reutera.
Podobny pozew został złożony pod koniec września przez szefów niemieckiej organizacji ekologicznej Deutsche Umwelthilfe przeciwko BMW i Daimlerowi, kiedy obie firmy odrzuciły również żądania zakończenia produkcji samochodów na paliwa kopalne, do 2030 roku.
Pozwy zostały oparte o dwie wcześniejsze sprawy powiązane z klimatem: niemieckim orzeczeniem z maja 2020 r., mówiące o tym, że kraj nie chroni przyszłych pokoleń przed skutkami zmian klimatycznych oraz holenderskim orzeczeniu z tegoż samego miesiąca, nakazujące firmie naftowej Shell zmniejszyć emisję.
Aktywiści walczą z koncernami
Już 3 września Reuters pisał, że Greenpeace i inna niemiecka organizacja pozarządowa zajmująca się ochroną środowiska – Deutsche Umwelthilfe – podejmą kroki prawne przeciwko Volkswagenowi, BMW, Daimlerowi oraz firmie gazowo-naftowej Wintershall. Organizacje domagały się przyspieszenia wdrażania polityki przeciwdziałania zmianom klimatu.
Greenpeace i DUH domagały się, aby producenci samochodów zaprzestali produkcji samochodów z silnikami spalinowymi do 2030 r. – wcześniej niż zakładają Unijne przepisy, które przewidują wprowadzenie zakazu do 2035 roku – oraz aby Wintershall powstrzymał się od 2026 roku eksploracji jakichkolwiek nowych pól naftowych i gazowych.
Zdaniem ekologów, terminy te są konieczne, aby zrealizować cele paryskich porozumień klimatycznych i niemieckich przepisów.
Daimler i BMW powiedzieli, że są zaangażowani w realizację celów paryskich porozumień klimatycznych i są już na drodze do neutralności klimatycznej. Wintershall DEA i Volkswagen nie były od razu dostępne do komentowania.