Koniec Renault Zoe nadchodzi wielkimi krokami. Francuski L’Automobile Magazine pisze, że produkcja pierwszego masowego auta elektrycznego Renault ustanie z dniem 30 marca 2024 roku. Samochód najprawdopodobniej zastąpi, najnowszy egzemplarz elektryka, czyli R5.
Koniec Renault Zoe
Koniec Renault Zoe nastąpi 30 marca 2024 roku. Samochód produkowano nieprzerwanie od 2012 roku. Wcześniej wiadomo już było, że francuski producent nie będzie opracowywał nowej generacji tego samochodu. Zoe, który był pierwszym samochodem elektrycznym Renault produkowanym na masową skalę, zostanie zastąpiony przez model R5. L’Automobile Magazine pisze, że sama data zakończenia produkcji samochodu może sugerować, kiedy pojawi się kolejny elektryk w ofercie Renault – Renault 5. Będzie on powstwał w zakładach w Douai w północnej Francji. Renault Zoe zjeżdżał z linii montażowych zakładu we Flins.
Renault Zoe — kluczowy model dla elektromobilności
Wiadomo, że Renault 5 objawi się światu jeszcze w 2023 roku, a jego produkcja ruszy w 2024 roku. Model R5 najprawdopodobniej oparto o platformę CMF-B EV, która jest modyfikacją bazy stosowanej w Renault Clio 5. Co ciekawe samo Zoe stworzono w oparciu o zmodyfikowaną platformę, na której budowano model Clio 3.
Renault Zoe zaprezentowano podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 2012 roku. Od tego czasu wyprodukowano ok. 420 000 egzemplarzy tego samochodu. Francuskie media wskazują, że zainteresowanie tym małym elektrycznym samochodem spada z roku na rok. W 2022 roku sprzedaż miała sięgnąć 12 182 sztuk, co było wynikiem o połowę gorszym od sprzedaży z 2021 roku.
Wynik ten nie jest jednak najgorszy, bo konkurencyjny w segmencie Twingo Electric sprzedał się w liczbie 12 600 sztuk, zaś Renault Mégane E-Tech w liczbie 15 580 samochodów. Sprzedaż Peugeota e-208 osiągnęła poziom 19 000 egzemplarzy.
Zanim zaczęto myśleć na poważnie o końcu Renault Zoe, w 2019 roku przeszedł on gruntowny lifting. Sam samochód brał udział m.in. w pilotażowym projekcie opracowywania technologii vehicle-to-Grid. Auto było prawdziwym poligonem doświadczalnym dla francuskiego producenta, jeśli chodzi o mocy oraz rozmiary akumulatorów.
Przełomowa technologia
Renault Zoe jest pierwszym produkcyjnym elektrycznym samochodem, który pokonał barierę 200 kilometrów zasięgu w cyklu NEDC. Opatentowany układ ładowania Cameleon, który został opracowany przez Renault, pozwalał na ładowanie baterii z wielu źródeł energii. Sam Renault Zoe otrzymał w 2015 roku lepszy silnik, a jego zasięg wzrósł do poziomu 240 kilometrów na jednym ładowaniu. Obecnie auto może pokonać na akumulatorze 52 kWh do 386 km wg norm WLTP.
Renault Zoe pierwotnie był dostępny w ramach własności częściowej. Właściciele stawali się posiadaczami samochodu, ale za akumulator musieli dodatkowo płacić. Taki model funkcjonował do 2018 roku. Wówczas to wprowadzono pełen zakup, bez miesięcznego abonamentu.
Ładowanie dwukierunkowe w Renault
Portal Electrive.com pisze, że poza samym Zoe także inny francuski elektryk znajduje się na skraju wyginięcia. Renault podało, że w 2023 roku zakończy się także produkcja elektrycznego Twizy. Zastąpią go modele Mobilize Duo i Bento. Będą one powstawały w fabryce we Flins.
Wprowadzenie nowego Renault 5 będzie połączone z usługą Mobilize V2G wraz z aplikacją do dwukierunkowego ładowania. Kryteria, takie jak pożądany poziom naładowania akumulatora lub czas, w którym pojazd będzie używany, mogą być w niej rejestrowane. Według Mobilize usługa będzie również dostępna dla innych pojazdów elektrycznych Renault w przyszłości – wszystko dzięki Zoe.