Mitsubishi kończy produkcję w Chinach. Japoński producent poinformował, że przeniesie swoje udziały z chińskiej spółce joint venture na dotychczasowego chińskiego partnera. Jest to kolejny po koreańskiej firmie Hyundai i europejskim Stellantis producent, który ogranicza swoją obecność w Chinach.
Mitsubishi kończy produkcję w Chinach
Mitsubishi w Chinach przeniesie swoje udziały ze swojej spółki joint venture na swojego chińskiego partnera. Firma podjęła taką decyzję w dobie ogromnej presji cenowej w Chinach. Spowodowała ona, że tacy producenti jak Hyundai oraz Stellantis zmuszeni zostali do restrukturyzacji swojej działalności w Państwie Środka. Chcieli oni w ten sposób zredukować koszty.
Po przeniesieniu swoich udziałów wcześniej należący do Mitsubishi podmiot stanie się własnością chińskiego GAC. Spółkę zależną powołano w 2012 roku właśnie wraz z Guangzhou Automobile Group (GAC).
Zakład Mitsubishi w Chinach przejęty przez GAC
Jak podaje Reuters w dotychczasowym zakładzie powstawać będą samochody Aion firmy GAC. Ich produkcja ma ruszyć od czerwca 2024 r. Pełna zdolność produkcyjna ma sięgnąć 600 000 sztuk rocznie. Samo Mitsubishi ma odnotować stratę w związku z restrukturyzacją swojego biznesu w Chinach na poziomie 162 mln dolarów.
Mitsubishi zainwestuje w Renault
Japoński koncern podał jednocześnie, że zainwestuje ok. 214 milionów dolarów w jednostkę aut elektrycznych należącą do francuskiego Renault, a także chce w ten sposób wzmocnić swoją pozycję w Europie.
Hyundai optymalizuje się w Chinach
Na początku października Beijing Hyundai Motor podało, że obniża cenę wywoławczą chińskiej fabryki samochodów o 30 proc. Jej cena po obniżce sięgnęła 353,38 miliona dolarów. Zakład wystawiono na sprzedaż w sierpniu 2023 roku.
Hyundai podał, że planuje wzmożenie wysiłków na rzecz poprawy rentowności poprzez racjonalizację produkcji. Beijing Hyundai Motor chciało sprzedać prawa do użytkowania gruntów, sprzęt, a także inne aktywa znajdujące się w fabryce, która rozpoczęła produkcję w 2017 roku. Jej roczna zdolność produkcyjna sięgała ok. 300 000 samochodów. Decyzje o sprzedaży zapowiedziano już w czerwcu, a Hyundai podał, że chce skupić się na rentowności swojego biznesu.
Hyundai w szczytowym okresie swojej obecności w Chinach posiadał tam aż pięć fabryk. Pierwsza została sprzedana już w 2021 roku.