Polestar pokazał pierwszego SUVa — Polestar 3. Auto posiada baterię o pojemności 111 kWh, która zapewnia zasięg 610 kilometrów. Cena auta zaczyna się od 89 900 euro.
- Polestar pokazał pierwszego elektrycznego SUVa — Polestar 3
- Cena Polestara 3 zaczyna się od 89 900 euro
- Zamówienia online na aut elektryczne ruszyły w październiku 2022 roku
- Pierwsze dostawy planowane są na czwarty kwartał 2023 roku
Polestar 3 — pierwszy elektryczny SUV Polestara
Polestar 3 to pierwszy samochód na nowej, całkowicie elektrycznej bazie technologicznej opracowanej przez Volvo. Produkcja ma rozpocząć się w zakładzie Volvo w Chengdu w Chinach, od połowy 2023 roku, a pierwsze dostawy przewidziane są na czwarty kwartał 2023 roku. Dodatkowa produkcja w zakładzie Volvo w Ridgeville w Południowej Karolinie w Stanach Zjednoczonych ma ruszyć w połowie 2024 r. – od tego momentu dostawy na rynek północnoamerykański i inne rynki mają zostać przeniesione z Chin do USA. Początkowe dostawy z tej fabryki spodziewane są około połowy 2024 roku. W momencie premiery silnik Polestar 3 Long range Dual (360 kW, 840 Nm) jest dostępny w cenie 89 900 euro. Zamówienia ruszą od 12 października 2022 r.
– Polestar 3 to potężny elektryczny SUV, który przemawia do zmysłów wyrazistym, skandynawskim designem i doskonałą dynamiką jazdy. Przenosi on naszą produkcję na kolejny poziom, wprowadzając markę Polestar do Stanów Zjednoczonych. Jesteśmy dumni i podekscytowani rozszerzeniem naszego portfolio, w miarę jak kontynuujemy nasz szybki wzrost – mówi Thomas Ingenlath, prezes zarządu Polestar.
Aerodynamika Polestara 3
Polestar 3 w swoim aerodynamicznym profilu, ma w pełni zachowaną bryłę dla samochodów tys SUV. Optymalizacje aerodynamiczne – w tym przednie skrzydło zintegrowane z maską, skrzydło aerodynamiczne zintegrowane z tylnym spojlerem oraz tylne łopatki aerodynamiczne, mają poprawić osiągi i bryłę samochodu.
Materiały użyte we wnętrzu Polestara 3 zostały wybrane ze względu na ich zrównoważony charakter, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej estetyki i poczucia luksusu. Należą do nich m.in. skóra z certyfikatem dobrostanu zwierząt i wełniane dywaniki. Zgodnie z zobowiązaniem firmy Polestar do przejrzystości, w momencie rozpoczęcia produkcji, Polestar 3 zostanie poddany pełnej ocenie cyklu życia.
Technologia w Polestar 3
Polestar 3 to pierwszy samochód firmy Polestar, w którym zastosowano scentralizowany system obliczeniowy z komputerem centralnym NVIDIA DRIVE, obsługującym oprogramowanie Volvo. Pełniąc rolę mózgu sztucznej inteligencji, platforma firmy NVIDIA przetwarza dane z licznych czujników i kamer samochodu, aby umożliwić korzystanie z zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa i monitorowania kierowcy.
System infotainment napędzany jest przez platformę Snapdragon Cockpit nowej generacji firmy Qualcomm Technologies. Jako centralny element kompleksowego zestawu otwartych i skalowalnych, połączonych w chmurze platform motoryzacyjnych – Snapdragon Cockpit Platform – będzie wykorzystywany do zapewnienia odpowiednich wrażeń w pojeździe, dzięki możliwościom obsługi wyświetlaczy o wysokiej rozdzielczości, dźwięku przestrzennego najwyższej jakości i bezproblemowej łączności w całym pojeździe.
Bezpieczeństwo od Volvo w Polestar 3
W związku z tym, że Volvo rozpoczyna nową erę w dziedzinie bezpieczeństwa, Polestar 3 posiada zaawansowaną technologię bezpieczeństwa czynnego i biernego. Obejmuje ona m.in. wewnętrzne czujniki radarowe, które potrafią wykryć ruchy we wnętrzu samochodu, co pomaga chronić przed przypadkowym pozostawieniem w nim dzieci lub zwierząt domowych. System ten jest również połączony z systemem kontroli klimatu, aby uniknąć udaru cieplnego lub hipotermii.
Dalsza współpraca z wiodącymi w branży partnerami w zakresie technologii bezpieczeństwa, takimi jak Zenseact, Luminar i Smart Eye, umożliwiła zamontowanie w modelu Polestar 3 najnowocześniejszą technologię ADAS (Advanced Driver Assistance System).
Radary i technologia zastosowana w Polestar 3
Standardowo Polestar 3 wyposażony jest łącznie w pięć modułów radarowych, pięć kamer zewnętrznych i dwanaście zewnętrznych czujników ultradźwiękowych, które wspierają funkcje bezpieczeństwa. SmartZone pod przednim skrzydłem aerodynamicznym mieści w sobie kilka czujników skierowanych do przodu, podgrzewany moduł radarowy i kamerę. We wnętrzu dwie kamery wprowadzają po raz pierwszy do Polestara wiodącą technologię śledzenia wzroku Smart Eye. Kamery monitorują oczy kierowcy i mogą uruchamiać komunikaty ostrzegawcze, dźwięki, a nawet funkcję awaryjnego hamowania w przypadku wykrycia rozproszenia, senności lub całkowitego zaśnięcia kierowcy.
Android Automotive OS to samochodowy system operacyjny, opracowany wspólnie z firmą Google, na którego czele znajduje się 14,5-calowy wyświetlacz centralny. Jest to ewolucja technologii wprowadzonej po raz pierwszy w Polestar 2 – pierwszym na świecie samochodzie z wbudowanym systemem Google – oraz rewolucja funkcjonalności i wzornictwa dla segmentu dużych SUV-ów. Dołączone aktualizacje Over-the-air (OTA) pozwalają na ciągłe doskonalenie oprogramowania i wprowadzanie nowych funkcji bez konieczności odwiedzania punktu serwisowego.
Napęd i zawieszenie
Polestar 3 startuje z konfiguracją dwusilnikową i przełożeniem mocy na tył auta. Moment obrotowy to 840 Nm. Z opcjonalnym pakietem Performance, łączna moc auta może wynosić 380 kW i 910 Nm. W zestawie znajduje się elektryczna funkcja Torque Vectoring Dual Clutch na tylnej osi. Dostępna jest również funkcja odsprzęgania tylnego silnika elektrycznego, dzięki czemu w pewnych okolicznościach samochód może pracować tylko na przednim silniku elektrycznym, aby zaoszczędzić energię.
Elektryczne auto posiada dwukomorowe zawieszenie pneumatyczne, pozwalające Polestarowi 3 na adaptację pomiędzy komfortową a dynamiczną charakterystyką zawieszenia, a sam samochód może elektronicznie regulować prędkość aktywnego amortyzatora raz na dwie milisekundy (500 Hz).
– Naszym celem było zaoferowanie osiągów i precyzji, które definiują wszystkie samochody Polestar, bez uszczerbku dla komfortu codziennej jazdy. Aby to osiągnąć, zastosowaliśmy nowe komponenty, takie jak adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne, aby zaprojektować 'Polestar feeling’ dla tego typu samochodów – mówi Joakim Rydholm, główny inżynier podwozia Polestar.
Akumulator i ładowanie dwukierunkowe
Zestaw akumulatorów o pojemności 111 kWh zapewnia Polestarowi 3 zasięg jazdy do 610 km wg norm WLTP. Bateria litowo-jonowa charakteryzuje się pryzmatyczną konstrukcją ogniw umieszczonych w ochronnej aluminiowej obudowie wzmocnionej stalą borową, a chłodzone są cieczą. Seryjnie montowana pompa ciepła pozwala Polestarowi 3 wykorzystać ciepło otoczenia do klimatyzacji. Polestar 3 jest również wyposażony w dwukierunkowe ładowanie, co umożliwia w przyszłości wykorzystanie możliwości vehicle-to-grid oraz plug-and-charge.
Wyposażenie Polestara 3
Podobnie jak w przypadku Polestar 2, lista wyposażenia standardowego w Polestar 3 jest obszerna, z niewielką liczbą opcji dla łatwej konfiguracji i uproszczonej logistyki produkcji. Wszystkie wersje zawierają zawieszenie pneumatyczne, panoramiczny szklany dach na całej długości, oświetlenie all-LED wewnątrz i na zewnątrz, chowane klamki drzwi z czujnikiem zbliżeniowym oraz 21-calowe felgi aluminiowe. Pakiet Plus i pakiet Pilot, montowane standardowo w pierwszym roku modelowym, obejmują szereg elementów wyposażenia premium, takich jak 25-głośnikowy system audio firmy Bowers & Wilkins z dźwiękiem przestrzennym 3D i możliwością odtwarzania Dolby Atmos, miękko zamykające się drzwi, wyświetlacz head-up i Pilot Assist.
Polestar 3 dostępny będzie do zamówienia od drugiego kwartału 2023 roku, opcjonalny pakiet Pilot Pack z LiDAR firmy Luminar wzbogaci samochód o dodatkową jednostkę sterującą firmy NVIDIA, trzy kamery, cztery czujniki ultradźwiękowe i czyszczenie przednich i tylnych kamer. Umożliwia to bardziej szczegółowe skanowanie 3D otoczenia samochodu i pomaga przygotować auto do jazdy autonomicznej.
Opcjonalny pakiet Performance jeszcze bardziej wyostrza dynamikę jazdy i zwiększa maksymalną moc i moment obrotowy (380 kW i 910 Nm), wraz z optymalizacją wydajności zawieszenia pneumatycznego, 22-calowymi kutymi felgami i dodatkowymi sygnowanymi detalami w kolorze „szwedzkiego złota”.