Produkcja Opla ma już 125 lat. 21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z kowalem Friedrichem Lutzmannem na zakup jego fabryki samochodów (Motorwagenfabrik). Był to sygnał do rozpoczęcia produkcji samochodów w firmie Opel. Wyznaczyło to początek nowej ery, która zapisała się w historii daleko poza samym Rüsselsheim. Opel, wcześniej znany jako producent udanych maszyn do szycia i rowerów, 125 lat temu wszedł w dziedzinę wówczas nieznaną dla firmy.
Produkcja Opla ma 125 lat
Dotychczas w czasie 125 lat działalności firmy, z fabryk Opla wyjechało ponad 75 milionów pojazdów. Także z Rüsselsheim pochodzi najnowszy bestseller, czyli najnowsza generacja modelu Opel Astra.
— Podobnie jak 125 lat temu, Opel znajduje się teraz na początku nowej ery. Wówczas firma stała się pionierem wchodząc w erę samochodową. Obecnie Opel jest pionierem elektromobilności, oferując lokalnie bezemisyjną, indywidualną mobilność, która nadaje się również do codziennego użytku, tak jak nowy Opel Astra Sports Tourer Electric. Podobnie jak pierwszy samochód Opla, model ten także pochodzi z Rüsselsheim. Jesteśmy dumni z tego dziedzictwa i będziemy świętować 125 lat produkcji samochodów marki Opel pod sztandarem elektromobilności — mówił prezes Opela, Florian Huettl.
Opel, czyli od maszyn do szycia i rowerów do samochodów
Historia sukcesu Opla rozpoczęła się w 1862 roku. Adam Opel wyprodukował swoją pierwszą maszynę do szycia w Rüsselsheim. Opel szybko rozwinął się w jednego z największych producentów maszyn do szycia w Niemczech, eksportując swoje produkty na całą Europę.
Ze swoim pierwszym rowerem Opel zdobył kolejny segment rynku. Pierwszy rower z dużym kołem został zbudowany w Rüsselsheim w 1886 roku, czyniąc Opla jednym z pierwszych producentów rowerów w Niemczech. W latach 20. – równolegle do biznesu motoryzacyjnego – Opel stał się największym na świecie producentem rowerów. Za ten sukces odpowiadali synowie zmarłego wcześniej założyciela firmy.
To oni również dokonali fundamentalnej zmiany w kierunku transportu mechanicznego. Ze względu na spadek w biznesie rowerowym w latach 90. XIX wieku, bracia Opel poszukiwali nowych produktów i natrafili na samochód. Fritz i Wilhelm Opel odwiedzili pierwszą niemiecką wystawę motoryzacyjną w Berlinie w 1897 roku i tam spotkali Friedricha Lutzmanna.
Przejęcie zakładów Lutzmanna
Mistrz ślusarski produkował samochody od 1894 roku i miał doświadczenie, którego bracia Opel szukali. Zaprosił ich do swojej fabryki w Dessau, gdzie Fritz i Wilhelm rozpoznali potencjał nowego produkcji samochodów, który Lutzmann im oferował.
Mimo że wszyscy pierwotnie myśleli o współpracy, bracia Opel zaoferowali Lutzmannowi atrakcyjną ofertę zakupu całego zakładu. Obejmowała na także ziemię, budynek i wyposażenie warsztatu. 21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel i Friedrich Lutzmann podpisali umowę na kwotę 116,887 marek, a fabryka stała się własnością Opla.
Cała firma, wraz z pracownikami i maszynami, została przeniesiona z Dessau do siedziby w Rüsselsheim. Sam Lutzmann został mianowany dyrektorem sprzedaży w firmie Adam Opel Motorfahrzeug-Fabrik.
Przejęcie produkcji i patentów oznaczało, że Opel przejął wieloletnie know-how w produkcji pojazdów silnikowych. Pierwsze reklamy nowych modeli pojawiły się już wiosną 1899 roku i ogłaszały: „Samochody Opel są najlepsze”.
Nowy Opel Astra Sports Tourer Electric
Podczas gdy 125 lat temu Opel-Patentmotorwagen System Lutzmann był pionierskim modelem, będąc pierwszym samochodem z Rüsselsheim, dzisiaj nowym bestsellerem Opla jest nowy model Astry. Silnik elektryczny generuje 156 KM i moment obrotowy wynoszący 270 Nm. Nowy Opel Astra Sports Tourer Electric może rozwinąć prędkość maksymalną 170 km/h. Zasięg auta to do 413 km (WLTP).