Produkcja koncernów motoryzacyjnych na świecie spada. Główna fabryka Volkswagena w Wolfsburgu produkuje najmniej samochodów od 1958 r. Takie informacje podaje Agencja Reuters, powołują się na swoje źródła. Problem niższej produkcji jest związany z globalnym kryzysem w dostawach komponentów.
- Reuters wskazuje, że fabryka Volkswagena wyprodukowała najmniej samochodów od 1958 r.
- Volkswagen jak większość producentów musi zmierzyć się z problemem braku chipów na rynku
- Problemy wynikają z zaburzenia łańcucha dostaw wskutek COVID-19
Volkswagen i spadki produkcji
Agencja wskazuje, że Volkswagen wyprodukował w tym roku 300 000 samochodów w swojej głównej fabryce w Wolfsburgu. Agencja powołuje się na anonimowe źródło wewnątrz firmy. Poziom produkcji fabryki w Wolfsburgu ma być na poziomie zbliżony, do 1958 roku. Jest to wynik daleki, od średniej, jaka była przed pandemią.
W Wolfsburgu produkowane są samochody marek SEAT i Volkswagen; takie jak Golf, czy nawet Tiguan. Reuters podaje, że średnio rocznie, w czasie ostatniej dekady produkowano tam ok. 780 tys. samochodów. W 2018 roku Volkswagen wskazywał, że jego celem jest celem zwiększenie tej liczby do miliona.
Produkcja Volkswagena – ofiara COVID-u
Problemy z łańcuchem dostaw, jakie powstały w czasie pandemii COVID-19, spowodowały, że w 2020 r. z linii montażowej zjechało prawie 500 000 pojazdów. Tegoroczna produkcja, miała być jeszcze mniejsza. O sprawie jako pierwszy pisał niemiecki dziennik „Die Zeit”. Gazeta pisała, że szefowa rady zakładowej Volkswagena – Daniela Cavallo – zrzuca odpowiedzialność za tegoroczne przestoje produkcyjne na kierownictwo firmy. Jej od kierownictwa globalnej firmy, można wymagać, by zorganizowała łańcuch dostaw w taki sposób, by nie było przestojów. Rzecznik VW odrzuca tę krytykę. Jego zdaniem, trudno było przewidzieć wyniki pandemii. Gdyby jednak było to możliwe, firma z pewnością podjęłaby środki zaradcze.
Volkswagen i zwolnienia?
W ubiegłym tygodniu Reuters donosił, że szef Volkswagena – Herbert Diess – na wrześniowym spotkaniu Rady Nadzorczej wskazywał, że forma może stanąć przed koniecznością zwolnienia 30 tys. osób. Miałoby to mieć związek ze zbyt wolnym przechodzeniem fabryki na pojazdy elektryczne. Kolejnym czynnikiem pogarszającym sytuację jest rosnąca konkurencja na rynku aut elektrycznych. Na rynek niemiecki wchodzi Tesla, która posiada już pod Berlinem swoją fabrykę. Rocznie ma w niej powstawać nawet 500 000 samochodów.
Reuters przywoływał wówczas słowa rzecznika Volkswagena, który mówił, że obecność Tesli i innych producentów na rynku niemieckim, wymaga przyspieszenia transformacji. Zaprzeczył jednak doniesieniom dotyczącym zwolnień w Volkswagenie.
Elektryki Volkswagena w Wolfsburgu
Warto podkreślić, że zakład Volkswagena w Wolfsburgu, jest największą tego typu fabryką na świecie. Pracuje w niej łącznie 50 tys. osób. W Wolfsburgu obecnie nie produkuje się samochodów elektrycznych. Agencja Reuters podkreślała w ubiegłym tygodniu, że Volkswagen ma w planach uruchomienie produkcji elektryków w tamtejszych zakładach już od 2026 roku.