Sprzedaż samochodów elektrycznych w Norwegii rośnie do poziomu 65 proc. w 2021 roku. Agencja Reuters podaje, że prym wiedzie Tesla, a auta elektryczne stanowią na tamtejszym rynku 2/3 rejestracji nowych samochodów.

  • Sprzedaż samochodów elektrycznych w Norwegii w 2021 roku wyniosła 65 proc. całości
  • Najpopularniejszym samochodem w Norwegii była Tesla Model 3
  • Norwegia chce od 2025 roku zakazać sprzedaży samochodów z silnikiem spalinowym

Sprzedaż samochodów elektrycznych w Norwegii w 2021 r.

Agencja Reuters pisze, że sprzedaż samochodów elektrycznych w ubiegłym roku w Norwegii wyniosła 65 proc. Liderem sprzedaży elektryków jest Tesla, która zdobyła 11,5 proc. udziału w norweskim rynku w ciągu całego roku. Co ciekawe, firma Elona Muska wyprzedziła Volkswagena, który posiada 9,4 proc. tamtejszego rynku. Warto podkreślić, że Norwegia, z populacją 5,4 miliona, ma najwyższy na świecie udział pojazdów elektrycznych. Z kolei Chiny z 1,4 miliardami mieszkańców, jest największym rynkiem samochodowym.

Norwegia chce stać się pierwszym krajem, który zabroni sprzedaży samochodów benzynowych i wysokoprężnych do 2025 r. Obecnie Norwegia zwalnia z podatku pojazdy w pełni elektryczne, którymi z kolei są obciążone samochody z silnikami spalinowymi. Obecnie dwa na trzy nowe zarejestrowane samochody to auta elektryczne. Reuters pisze, że ulga podatkowa przyczyni się do zwiększenia udziału w ogólnej sprzedaży elektryków do 80 proc. w 2022 r.

Tesla Model 3 była najpopularniejszym modelem roku w Norwegii, wyprzedzając hybrydową Toyotę RAV4 – jedyny samochód w pierwszej dziesiątce z silnikiem spalinowym – oraz elektrycznego Volkswagena ID. 4, który uplasował się na trzecim miejscu.

Rośnie sprzedaż elektryków w Norwegii

Agencja pisze, że całkowita sprzedaż nowych samochodów w Norwegii wzrosła o 25 proc. w 2021 r. do rekordowego poziomu 176 276 samochodów. Z tej liczby 65 proc. stanowią samochody w pełni elektryczne. Udział w rynku wzrósł z poziomu 54 proc. w 2020 roku.

Na dziesiątej pozycji uplasował się luksusowy Polestar. Chińscy producenci także starają się zwiększyć eksport zgodnie z ambicją Pekinu, by budować światowej klasy przemysł samochodowy i konkurować z tradycyjnymi firmami samochodowymi. Nio w Norwegii uruchomiło nawet w 2021 roku swoje salony w centrum Oslo. Inny chiński producent samochodów – BYD – sprzedał w grudniu 1000 egzemplarz swojego samochodu, a pierwsze 1500 SUV-ów BYD Tang z napędem na wszystkie koła, pojawiło się niedawno u dealerów chińskiej w Norwegii. BYD Tang można zamawiać u 43 dealerów RSA, zlokalizowanych w kluczowych miastach Norwegii. Dealerzy zapewniają sprzedaż, obsługę posprzedażną, części i wsparcie serwisowe klientom BYD Tang w całej Norwegii. Całkowicie elektryczny SUV BYD Tang kosztuje 599 900 koron norweskich.

Samochód BYD Tang w zimowej scenerii
BYD Tang zdjęcie: BYD

W październiku chiński startup – Xpeng – wprowadził do Norwegii kolejny samochód elektryczny. Był to elektrycznych sedan P7. Wcześniej, od 2020 roku, chiński startup sprzedaje już tam SUV’a SUV G3. Samochody są oferowane w cenach 447 820 i 507 820 koron. Stanowi to równowartość lekko poniżej 46 000 euro i 52 000 euro. W dodatku klienci mogą także kupić specjalną, limitowaną edycję P7 – z drzwiami skrzydłowymi. Tutaj na norweskim rynku, cena elektrycznego cacka zaczyna się od 599 900 koron (około 61 000 euro).

Samochód elektryczny Xpeng P7
Auto elektryczne Xpeng P7 zdjęcie: Xpeng

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię