Tesla w Szanghaju ma za sobą dobry rok. W 2023 roku firma dostarczyła 947 000 samochodów. Przy całkowitych dostawach na poziomie 1,8 mln samochodów oznacza to, że co druga Tesla na rynku pochodzi z Chin.
Tesla w Szanghaju bije rekord
Fabryka Tesli w Szanghaju, która jest pierwszą gigafabryką amerykańskiego producenta samochodów poza Stanami Zjednoczonymi, dostarczyła w 2023 roku 947 000 pojazdów. To zaś oznacza wzrost na poziomie 33 procent w ujęciu rocznym. Tesla podaje, że dostarczyła na rynek chiński ponad 600 000 pojazdów elektrycznych.
Gigafactory Tesli w Szanghaju ma zdolność do produkowania nowego egzemplarza Modelu 3 lub Modelu Y co 40 sekund. Zakład powstał w 2019 roku, a także jest obecnie największym na świecie zakładem produkcyjnym Tesli.
Jubileuszowy, 2-milionowy samochód opuścił fabrykę Tesli w Szanghaju w listopadzie ubiegłego roku i był to egzemplarz Modelu Y w kolorze czerwonym. Ten kamień milowy został osiągnięty 13. miesięcy po tym, kiedy chiński zakład opuścił milionowy egzemplarz. Wyprodukowanie pierwszego miliona aut zajęło Tesli 33 miesiące, a było to w sierpniu 2022 roku.
Problemy Tesli w Szanghaju
W grudniu 2022 roku Tesla w Szanghaju przeżywała spore problemy. Firma zdecydowała o likwidacji porannej zmiany, a produkcja została wstrzymana od 25 grudnia do 1 stycznia. Tesla mierzyła się wówczas z rosnącą liczbą zachorowań na Covid-19. To zaś odbiło się negatywnie na wielu prowadzonych operacjach.
Tesla zwiększa inwestycje
Fabryka w Szanghaju przekształciła się w główne centrum eksportu Tesli na cały świat. W ostatnich latach amerykańska firma stale zwiększała swoje inwestycje w Chinach. Pod koniec grudnia ubiegłego roku firma oficjalnie ogłosiła swój nowy projekt budowy kolejnej megafabryki, która będzie zajmowała się produkcją megapack’ów, a rocznie ma ich powstawać do 10 000 sztuk. Rozpoczęcie prac nad nowym projektem zaplanowano na pierwszy kwartał 2024 r., a rozpoczęcie produkcji w czwartym kwartale.
Megapack to magazyn energii, który ma pomóc w ustabilizowaniu sieci, a także zapobiegać w przerwach zasilania. Jest to rozwiązanie, które ma wpisywać się obecnie trwające procesy dekarbonizacji gospodarek.