Toyota tnie lutową produkcję. Japoński koncern spodziewa się, że nie przekroczy rocznego celu produkcyjnego, który wynosi 9 mln samochodów. Automotive News Europę pisze, że połowa 150 tysięcznego niedoboru w lutowej produkcji będzie pochodzić z fabryk japońskich. Reszta z zagranicy
- Toyota zapowiedziała, że nie zrealizuje rocznego planu produkcji 9 mln samochodów
- Powodem rewizji prognoz jest globalny kryzys czipów
- Toyota w lutym 2022 roku wyprodukuje 150 tys. mniej samochodów, niż planowano wcześniej
Toyota nie zrealizuje rocznego planu produkcji
Toyota poinformowała, że spodziewa się, że globalna produkcja spadnie poniżej celu 9 milionów pojazdów w roku podatkowym, który kończy się 31 marca. Firma jeszcze jesienią kurczowo trzymała się tego celu i uważała go za możliwy do zrealizowania. To już drugi raz w tym roku fiskalnym, kiedy Toyota zmniejsza wysokość szacowanej rocznej produkcji.
150 000 samochodów Toyoty mniej w lutym
Toyota podała, że niedobór półprzewodników zmusi ją do zmniejszenia światowej produkcji o 150 000 sztuk w lutym, do poziomu ok. 700 000 samochodów. Toyota zrzuciła winę za lutową obniżkę na trwający kryzys mikroczipów.
Obecny popyt jest bardzo duży, dlatego celowaliśmy w wysoki lutowy plan produkcyjny. Ze względu na wpływ utrzymującego się na wysokim poziomie popytu na półprzewodniki we wszystkich branżach, dostosowaliśmy nasz plan produkcyjny. W wyniku przeglądu oczekuje się, że całoroczna prognoza produkcji na rok podatkowy kończący się 31 marca 2022 r. będzie niższa, niż poprzednia prognoza 9 milionów sztuk – podała Toyota w oświadczeniu.
Globalny kierownik ds. zakupów Kazunari Kumakura powiedział, że osiągnięcie 9 milionów oznaczałoby wyprodukowanie ponad 1 miliona sztuk w samym marcu. Osiągnięcie tego celu będzie bardzo trudne dla japońskiego producenta.
Toyota nie podała, jaki będzie nowy cel produkcyjny ani kiedy zostanie ujawniony.
Plany produkcyjne Toyoty w dół
Toyota rozpoczęła bieżący rok fiskalny, mając na celu wyprodukowanie 9,3 miliona pojazdów w ciągu 12 miesięcy kończących się 31 marca. Automotive News Europe pisze, że pierwotnie Toyota w dużej mierze zdezorientowała branżę, zwiększając produkcję i osiągając rekordowe zyski pomimo pandemii. Latem ubiegłego roku Toyota w końcu uległa globalnemu spowolnieniu i dołączyła do rywali ograniczających produkcję.
Jesienią ubiegłego roku Toyota podawała, że w grudniu wszystkie 14 fabryk i 28 linii produkcyjnych w Japonii po raz pierwszy od maja będzie „działać normalnie”. Obecnie w najnowszych komunikatach Toyota podała, że lutowe zawieszenia dotkną 11 linii produkcyjnych w ośmiu zakładach.
Automotive News pisze, że Kumakura nie podał regionalnego rozkładu redukcji 150 000 samochodów, jaka będzie miała miejsce w lutym, ale powiedział, że mniej więcej połowa niedoboru pochodziłaby z Japonii, a reszta z zagranicy.
Spowolnienie w Japonii może wpłynąć na produkcję takich samochodów, jak Toyota Prius, RAV4, C-HR i Camry, a także modeli Lexusa, w tym sedanów LS i IS oraz crossoverów NX i UX.
Dziennikarze podają, że Toyota Motor North America poinformowała również, że w lutym zmniejszy produkcję o około 25 000 do 35 000 pojazdów.
Toyota zapewniła jednak, że „nie przewiduje obecnie żadnych zmian w poziomie zatrudnienia”.
Produkcja Toyoty w 2021 roku
Obecny lutowy plan produkcyjny Toyoty wzrósł względem ubiegłorocznego planu. Wówczas to Toyota w lutym 2021 roku wyprodukowała 668 000 samochodów. Toyota ścigała się wtedy, by odzyskać siły po spowolnieniu spowodowanym przez COVID-19. Jest to jednak daleki wynik od wyprodukowanych w lutym 2019 roku 725 696 samochodów.
Toyota przekroczyła już swój listopadowy cel, jakim było wyprodukowanie od 850 000 do 900 000 pojazdów na całym świecie. Cel ten stanowił korektę w dół w stosunku do pierwotnego celu Toyoty, który zakładał 1 milion sztuk w listopadzie.
W bieżącym roku podatkowym do listopada globalna produkcja Toyoty wyniosła około 5,53 miliona pojazdów, czyli około 3,47 miliona pojazdów mniej, niż planowanych w całym roku 9 mln aut.
Osiągnięcie celu oznaczałoby produkcję na poziomie średnio 867 000 sztuk miesięcznie w okresie od grudnia do marca – co jest coraz trudniejszym celem, zwłaszcza biorąc pod uwagę prognozę 700 000 samochodów w lutym.
Toyota wcześniej zapowiedziała, że globalna produkcja w grudniu sięgnie 800 000 sztuk i 800 000 w styczniu. Koncern jednak nie podał jeszcze oficjalnych wyników produkcyjnych za te miesiące.
Mimo niedoboru chipów, cięć produkcji i stagnacji sprzedaży, Toyota odnotowała 48-procentowy wzrost zysku operacyjnego w drugim kwartale fiskalnym lipiec-wrzesień.